Shards of the Stone

מאת: אמיר "הקוטל" איתן

 

שארדס הינה שיטה חדשה (מאד) מבית אובסידיאן שהגיעה לישראל ממש לא מזמן ועלולה לקחת את כל הקופה כמו שעשתה בארה"ב. שארדס אינה בעצם שיטה אלא עולם מדהים שבנוי (לפי הספר) על החוקים של פיוז'ן (Fuzion) בכל הקשור למשחק עצמו.

כשקיבלנו את הספר לראשונה לידיים, נדהמנו. 400 עמודים מעוצבים באופן מדהים ומפוצצים בציורים ואיורים בלתי רגילים. פשוט לא יכולנו לעמוד בפניו וכל אחד ניסה להשיג את הספר לידיים. בסוף הספר "נפל" לידיים שלי, ולכן אני, אמיר "הקוטל" איתן, אסביר לכם את היתרונות והחסרונות של שיטת המשחק של העתיד הקרויה שארדס.

 

אבל קודם כל הסיפור

שארדס היא בעצם סט של כמה עולמות. העולם שהגיעה לידיים שלנו הוא העולם המרכזי הנקרא "קור" (Core). הרעיון של העולם- בראשית הזמן היו כמה אלים עליונים. כשנמאס להם לפקח על היצירה של כדה"א והגזעים הם נתנו לצאצאים שלהם אבן יפה מעוצבת ומושלמת. לכל אחד מ-24 הצאצאים היתה את האפשרות לחשל את האבן בדרך בה הוא מבין כטובה ביותר. כל צאצא מחזיק באלמנט אחד וכמובן שיש אלמנטים סותרים אחד את השני. נוצר מצב שהאבן החלה לאבד את יופייה ויציבותה, כל אל עיצב את האבן בדרך שלו וההרמוניה הופרעה. האבן, מאמינים, היא מטאפורה לעולם שלנו. בראשית החיים כולם חיו בשלוה, לא ידעו מה זה כאב ומה זה מלחמות, לא היו מודעים לסבל מכל סוג שהוא. כשהאבן החלה להיות בלתי יציבה ולא אחידה האנשים החלו להרגיש שמשהו לא בסדר בעולם. לאט לאט ההרמוניה ששררה בו נעלמה, ואנשים החלו להרגיש כאב, ייסורים, געגועים וכו'.

 

ואז האבן קרסה לחלוטין.

שאריות האבן מפוזרות בעולם. וכל שארית מקנה כוחות עצומים. האלים עדיין שולטים ומושכים את העולם כל אחד לכיוון שלו.

האנושות קרסה. ניצלו מעטים, ואלו שניצלו לא יודעים למה. הם לא ידעו לדבר, לכתוב, להתלבש, הם לא ידעו כלום. מאר- זה שם האדם שלימד אותם. הוא היה אחד מהם אבל ניחן בתבונה אלוהית והוא לימד אותם להדליק מדורות, לצוד, להתגונן, לכתוב ולדבר, הוא הקים את הציוויליזציה. האגדה של מאר נמשכת על פני כמה עמודים טובים: המלחמות של הגזע מול יצורים מרושעים, ההתגוננות, הקונפליקטים, מאבקי הכוח, 4 חרבות היסודות, וההתפתחות אל אזורים חדשים בעולם.

בהחלט מערכה מרתקת!!!

 

ועכשיו לביקורת עצמה

את הביקורת אני אחלק לכמה נושאים ובסוף כל נושא יהיה רשום ציון מ1-10 לפי שיקול דעתי המקצועית, כדי שאתם הקוראים תוכלו לקבל תמונה, כמה שיותר רחבה ועמוקה, על השיטה ולהחליט אם היא מתאימה לצורכיכם או לא.

שנתחיל?!

 

אינפורמציה + רקע: שארדס היא כנראה השיטה בעלת כמות האינפורמציה הגדולה ביותר שאי פעם נתקלתי בה. במשך כמה עמודים טובים הכותבים מגוללים את הסיפור המדהים של העולם (הנקרא Core), את המיתוסים, איך בני האדם נולדו, את המלחמות, הקסם, ההמצאות... הכל! הקורא נחשף לבניית קמפיין במלוא מובן המילה. אם תרצו הפרק הראשון הוא לא רק אינפורמציה על העולם אלא שיעור מקיף על איך לבנות עולם, או לפחות קמפיין טוב. אני חושב שההתרשמות הראשונה שהספר משרה על הקורא היא מעולה ובהחלט אחת מהפתיחות היותר טובות לספר פנטזיה (חוקים או לא) שראיתי.

 

העולם Core הוא עולם מני רבים שקיימים במישור הזמן. לפני שנים רבות מאד חיו ביקום יצורים עיליים בעלי תבונה אלוהית. מסיבה כלשהי הם החליטו לתת ל-25 הילדים שלהם, שכל ילד מחזיק באלמנט אחר, אבן. האבן היא בעצם מעין חצי מטאפורה לעולם שהיה אז- גן עדן. בני האדם קראו מחשבות אחד של השני, הכל היה נראה מתאים, לא היו דאגות או חששות, הכל נפל למקומו, הכל היה נקי ומסודר. השעון דפק כמו שצריך.

25 הילדים האלה, שהם היצורים העליונים נכון לעכשיו התעסקו עם האבן. כל אחד הכניס באבן משהו משלו ועיצב אותה לפי תפיסתו ולפי האלמנט שהוא נקשר אליו. חוסר האיזון באבן המושלמת הזו גרם לקריסתה והעולם כמו שידעו אותו החל לקבל "חורים", אנשים החלו לפחד מדברים, דברים לא טובים החלו לקרות, אנשים התחילו להרגיש רגשות של אימה ושנאה. כולם ידעו שמשהו קרה.

 

מהתפוצצות האבן והנזק העצום לעולם דאז ניצלו קומץ של 70 אנשים- אלה ימשיכו את האנושות. מתוך 70 האנשים הבורים האלה קם אדם בשם מאר והוא לימד אותם לכתוב, לקרוא, לדבר, לשיר, לחשוב, גילה להם את האש , הצייד, הכל! אני לא אספר לכם מעבר לזה, אבל הסיפור מתגלגל הלאה ונהיה מדהים ומרתק! בנוסף לסיפור מופיעה גם טבלה של כל האלמנטים שעליהם העולם קיים, מה כל אלמנט מציין, מה המנוגד לו ואיזה אבן מייצגת אותו. מה אני אגיד לכם?! מבחינת האינפורמציה הכותבים שיחקו אותה בגדול ולקחו את כל הקופה.

 

ציון: 10

 

קומפלקסיות: פה אני אזרוק אתכם ישר לתוך המים. בקומפלקסיות אני לא מדבר רק על השיטה עצמה (פיוז'ן) אלא גם על הספר, איך הוא מסודר וכמה קל להבין אותו.

כמות האינפורמציה שבספר עלולה להרתיע חלק ואולי לגרום לכמה מאתנו ללכת לאיבוד. חלק מהמידע נראה לא רלוונטי וגורם לטעויות בדרך. האמת היא שאם תקראו בעיון את הספר לא תהינה לכם איזה שהן שאלות. הספר באמת מסביר את עצמו טוב והשיטה, פיוז'ן, היא אחת מהשיטות היותר ריאליסטיות וקלות להבנה. אבל! הספר לא מתורגם לעברית והאנגלית שם מרתיעה. אני אישית הייתי צריך לשבת עם מילון חלק מהפעמים כדי להבין את האפילוג (ואני רחוק מלהיות גרוע באנגלית).

 

כמות הדוגמאות שם מועטה. אם מישהו קרא את ספר החוקים של רול-מאסטר הוא בטח שם לב שעל כל "פיפס" יש דוגמא. בשארדס אין! אחרי פרק שלם של יצירת דמות יש דוגמא אחת גדולה וזהו! ממש מייגע. מאד לא נוח לעבוד בצורה הזו.

 

מבחינה טכנית, הספר לא מסודר כל כך טוב, וקשה יהיה למצוא בו את החומר שאתם צריכים בזמן נתון. הארגון כאן מאד שונה וחדש. אולי זו הדרך של שנות ה-2000 אבל אני רגיל לפרק בשביל יצירת דמות, פרק לקרב, פרק לקסם ואת הרשומות בסוף. פה הם פשוט דחפו את טבלאות הרשומות, הגזעים, המקצועות והכשרונות לתוך הפרקים עצמם וזה מעצבן לראות אותם שם.

 

לשיטה עצמה: השיטה נוחה מאד וקלה מאד, שיטה קלילה, מהירה, לא מסובכת ועם זאת ריאליסטית במידה מספקת. אבל! (תמיד יש אבל), השיטה לדעתי פונה לשני קהלי יעד בלבד: הקהל שאוהב את סגנון מו"ד והקהל המומחה. אם אתם אוהבים את מו"ד כלומר, מלא טבלאות, מספרים מצחיקים, מינוסים ובונוסים וחישובים עם כמה גלגולי קוביית 6 אז סבבה! אתם תמותו על השיטה הזו- אני ממליץ לכם בחום. אם אתם מומחים במשחקי תפקידים, יודעים איך לעקל כל מינוס ופלוס, מבינים לעומק מה זה קרב ויש לכם חוש ריאליסטי יוצא מגדר הרגיל ואולי שיחקתם רולמאסטר כמה שנים אז אתם תצליחו להסתדר עם המספרים המצחיקים האלה של פיוז'ן.

 

אבל לכל הקהל באמצע (אתם כולו 5% מהאוכלוסייה אבל בכל זאת), לא שווה.

פיוז'ן היא שיטה מבוססת מספרים וקוביות 6 ולא על אחוזים, נורא קשה לדעת כמה מינוס עושה מצב לא נוח כלשהו. אז או שפשוט לא אכפת לך (שחקני מו"ד) או שאתה כל כך כלי שזה לא בעיה בשבילך (אשפים במשחקי תפקידים).

אני אישית בעד השיטה באופן כללי.

 

ציון לספר: 7

 

בניית הדמות: כאן אני נוגעים בנקודה רגישה. כל שיטה שמכבדת את עצמה צריכה להכיל אוסף חוקים יוצא מגדר הרגיל באשר לאיך ליצור דמות. הרי על זה מושתתים המשחקים, דמות מעולה שתכניס את השחקן לתוך המשחק עצמו.

 

שארדס בהחלט עשו עבודה טובה. יש פרק שלם מפורט עם הסברים איך ליצור דמות מאפס. טבלאות, הסברים על כשרונות, תכונות, הטבות, רקע, יתרונות וחסרונות הכל ישנו שם. ועוד בונוס ממוחם הקודח- שיטת 10 השאלות. ישנם 10 שאלות בספר שעוזרות לך לבנות את הדמות שלך. תאמינו לי- השיטה עובדת. השאלות קונקרטיות ובמקום ואני ממליץ לעבור עליהם גם אם אתם לא משחקים בשיטה הזו.

 

למרות שהכניסו את הגזעים לתוך פרק היצירה וזה קצת חדש לי, הפרק די מסודר. הדבר היחיד שהפריע לי זה העובדה שהדוגמא הנורמאלית היחידה היא בסוף הפרק, כלומר אם אתה לא מבין משהו – תחכה לדוגמא שבסוף.

 

חידוש1 של שארד הוא שאין כזה דבר מקצוע! אתה פשוט בוחר כשרונות. מה זה משנה בעצם מה אתה חושב שאתה?! שום בן אדם לא נולד בתור קוסם ואז כל הקסמים "עולים" לו פחות. אתה פשוט בן אדם רגיל שהשקיע בקסמים.

אני בעקרון מסמפט את הדרך הזו.

 

יצירת הדמות היא הרבה יותר מפורטת מרוב המשחקים, יש שם כמה תוספות של תכונות שלחלק יראו מגוחכות ולחלק יראו קריטיות. השיטה מכילה כמות בלתי נדלית של כשרונות והסברים עליהם ובגדול היא שיטה שפשוט כיף לבנות בה דמות ודמות עם עומק.

 

ציון: 9

 

קרב: אחד מהנושאים המורכבים יותר ואולי הכי חשובים של משחקי התפקידים (בשביל שחקנים מסוימים). הקרב בשארדס הוא פשוט ונוח, אם הייתי צריך להגדיר את הקרב בשארדס הייתי אומר שהוא עולה בכמה רמות מעל מו"ד אבל פשוט בדיוק כמוהו. אם תרצו- אם אתה שחקן מו"ד עבור לשארדס ותפסיק לשדרג את מו"ד. שיטת הקרב היא קטלנית (כמו ברול-מאסטר) אבל פשוטה מאד. ממש מצחיקה אפילו. יש גלגול קוביה אחת לראות אם פגעת וגלגול קוביה לנזק (מזכיר לכם משהו?!). אם זאת פיוז'ן לא בנתה את הקרב שלה באופן כל כך שטחי כמו מו"ד, אפשר לעשות מגוון פעולות כמו החלקה הצידה, תפיסה, בעיטה, לקום, "צלילה למחסה" פירוק מנשק ועוד. בקיצור- שיטת הקרב היא קלה, מגניבה, ציורית ונוחה.

 

הנזק עצמו הוא ריאלי מאד. שלא כמו בשיטות מסוימות מאד אחרות, בשארדס יש נזק ויש מעין הלם (הנזק שרוקי מקבל אחרי 2000 אגרופים לראש). יש חוקים שמסבירים איזו מכה נותנת איזה סוג של נזק, מתי מתים, איך נרפאים ועוד. ממש נוח, הפרק של קרב מוסבר כמו שצריך, לא חסרות דוגמאות, ממש קל להבנה ומאד ריאליסטי.

אם זאת, הוא עדיין לא רול-מאסטר (תסלחו לי).

 

ציון: 9

 

קסם: אין לי מילים! אין לי מושג איך הם הצליחו לעשות שיטה כזו פשוטה. יש פרק מפוצץ על קסמים, עזרה על איך ליצור קסמים חדשים וכמה דוגמאות. הקסמים מחולקים כמו במו"ד, לכל מטיל קסם יש את הלחשים או הקסמים שלו, ניתן לקנות קסמים, יש לך מאנה (תודה לאל!) ואם נגמרת המאנה אתה יכול לנצל את כוח החיות שלך (אחלה דבר). יש עוד חידוש מגניב והוא האנטיפתיה או הסימפתיה שיש למטיל הקסם כלפי הקסם המוטל (רעיון מדליק).

 

מה שבאמת אהבתי זה שהחברה של שארדס קלטו שלא כל קסם חייב להיות מוטל ראשון (צריך להרוג את מי שקבע את זה). כל עליית דרגה בקסם מורידה את היוזמה שלך, כלומר אתה מחכה יותר זמן ובזמן הזה אתה מכין את הקסם (כאילו, לא קצת הגיוני?!?!)

 

זה לא המקום להתחיל לפרט את כל הקסמים המגניבים שיש בשיטה (ועוד כמה בונוסים בפרק הזה) אבל אני יכול להגיד שמצפות הפתעות משמחות שאלו מכם שאוהבים לשחק קוסמים (גם למנחים) אם תחליטו לבחור בשארדס בתור השיטה שלכם.

אבל שוב. זה לא רולמאסטר, אז אני לא יכול לתת לזה ציון מושלם.

 

ציון: 9

 

זהו. עכשיו אנחנו מגיעים לשתי הביקורות הקובעות ביותר והמסכמות ביותר, אלו הם המהירות של השיטה והריאליסטיות שלה. כל שיטה נבדקת על ידי שתי הקטגוריות האלה ובד"כ אחת באה על חשבון השניה. תמשיכו לקרוא ותתפלאו.

 

ריאליסטיות: לקחתם מו"ד המסתם אותו בתמיסת מים מרוכזת בריאלסטיות וקיבלתם את שארדס. השיטה הגיונית בצורה מדהימה. עד היום הייתי נתון תחת האשליה שלא יכולה להיות שיטה מקיפה שתהיה הגיונית ברמה שמשפשת את רול-מאסטר ונוכחתי לדעת שיש אחת כזו! אני בהחלט מבין למה השיטה הזו מצליחה כל כך יחסית למשחק חדש.

 

אני לא מדבר על הגיוניות ופיצוץ של טבלאות. אלו מכם שמשחקים מו"ד, ואולי פוחדים מהקטילות של מערכת העיתון על כל רמת ההגיוניות של מו"ד, אולי פיתחתם איזה מושג אפל לגבי המילה הגיון, הגיון בד"כ בא משולב במוחם של הרבה ילדים שאני נפגש עימם עם טבלאות ורול-מאסטר. אז ממש לא! היא פשוט שיטה הגיונית. אם אתם רוצים באמת ליהנות אני ממליץ על השיטה הזו. אני מודה לא כולם יכולים להתמודד עם שיטות סופר מורכבות. לא לכולם יש את הזמן (זיו) לשבת ולקרוא טונות של חוקים (אבי) ולהבין אותם (ערן). אבל שארדס היא פשוט שיטה הגיונית עד דמעות (ביטוי, תירגעו), קלה ונוחה להבנה.

 

הקרב הגיוני, הקסמים הגיוניים, חלוקת הנקודות הגיונית, הדמויות לא יוצאות חזקות מדי ולא חלשות מדי, העולם הוא כמובן בגדר ההגיון הנתפס, הנזק שכל נשק עושה הגיוני, משמעות השריון הגיונית. זמני הריצה הגיוניים.. אין לי מה לקטול פה! הכל הגיוני!! (אני כמעט מתחיל לאבד עניין בכתבה הזו. אין על מה לצחוק).

במילה אחת ושלושה סימני קריאה- "הגיוני!!!"

 

ציון:X  כש-X שואף לרול-מאסטר. (לאלה מכם שלא מבינים: 9.99999)2

 

מהירות: יש מה להוסיף? השיטה פשוט מהירה ונוחה. אין הרבה מה לקרוא כדי לבצע קרב. אין יותר מדי הסתכלות בטבלאות, הכל נורא פשוט. פשוט מדי אפילו! זה פשוט כמו מו"ד אבל יותר חכם. פה גם באה הנקודה שאתם שואלים: "איך @!@$% יכול להיות שהשיטה היא גם ריאליסטית וגם מהירה?" תשובתי היא: "אין לי מושג!" הם פשוט עשו את העבודה שלהם כמו שצריך, החברה של פיוז'ן.

השיטה פשוט מדהימה.

 

ציון: 10  (כן, כן נתתי 10, רול-מאסטר כמובן לא יכולה היתה לקבל 10).

 

 

זהו. פה פחות או יותר נגמרה הביקורת על השיטה עצמה, עכשיו ישנן עוד שתי קטגוריות נוספות שאני מציע שתעיינו בהן.

 

הרחבות: יש לשארדס הרחבות. הספר המקורי הראשון הוא העולם שלCore , ישנן הרחבות לעולמות אחרים, עם קסמים חדשים, דמויות חדשות, גזעים וכ'ו. לא חייבים לקנות אותם. האמת היא שלא יצא לי אפילו לגעת באחת מההרחבות האלה, לכן אני לא יכול להגיד לכם אם הן טובות או לא, אבל מי שאוהב לקרוא, לחשוב ולדמיין (ויש לו כסף) אז כדאי לו לקנות (אני אומר את זה בעיניים עצומות).

 

עלויות: יש הרבה אנשים ששאלו אותי: "אנחנו רוצים לעבור ממוד"מ (תודה לאל) לשיטה אחרת, איזה אתה ממליץ?" אני כמובן ישר אמרתי רול-מאסטר. אבל מה?! רול-מאסטר היא שיטה יקרה, עם הרבה ספרי עזר ועולה די הרבה (שעת עבודה של ערן3). עכשיו כשנפלה לידי שארדס. אני שולח את כל אלה שמבקשים שיטה חדשה לשני כיוונים, האחד הוא רול-מאסטר (לנצח נצחים) והכיוון השני הוא שארדס. כדי לשחק צריך לקנות רק את Core, כמה זה עולה? בערך 150 שקלים חדשים (בכל אופן ספר של 400 עמוד, להזכירכם), תחלקו את זה בין 5 או 4 שחקני הקבוצה שלכם וזה יוצא בדיחה.

לדעתי- שווה!

 

זהו מספיק לבלבל את המוח!

ציון סופי על הכל ביחד: 9.2999999 - 8.8999999 4

 

 

מצורפת טבלת ציונים על פי זיו "הפונקציה" קיטרו:

1-לקרוא בחושך.

2-לתת למישהו שלא יודע אנגלית להקריא לך את זה.

3-לקרוא תוך כדי הכנת שיעורי בית.

4-לקרוא תוך כדי צפייה בסרט.

5-חמוד (אתם יודעים, כמו כלב).

6-מעביר את הזמן.

7-שביתה איטלקית יותר מעניינת.

8-ראוי.

9-פיצוץ, קלשון לאישון.

10-אחד אלוהינו5.

 

 

הערות העורך:

1 - זהו חידוש יחסי, יש מי שמכיר את הרעיון משיטות כמו פיוז'ן, HERO או GURPS.

2 - עזבו אתכם ממתימטיקה, אמיר מתכוון לכמעט-כמעט-כמעט 10.

3 - חלק מכם אולי יודעים שאני מדריך פסיכומטרי, עבודה עם שכר רב בצידה. אבל אני חושב שאמיר דווקא מתכוון לעבודה השניה שלי כחיית שחור בראשיתית, על זה משלמים לי באנטי-אשראי.

4 - זה יוצא 9.1 בממוצע.

5 - אני, למשל.