מלחמת הכוכבים - משחק התפקידים

יהי הכוח אתכם...

מאת: זיו קיטרו

 

מעולם לא הייתי כל כך מרותק למסך הקולנוע כמו שהייתי מרותק באותו ערב בו צפיתי לראשונה בסרט "מלחמת הכוכבים: האימפריה מכה שנית" זו היתה הקרנת בכורה של הסרט השני בטרילוגיה ומאז הכל היסטוריה. למעשה עד היום סרט המד"ב שאני הכי אוהב הוא החלק השני בסדרת המד"ב הכי טובה שנולדה (לדעתי הצנועה). נכון שיקומו אחרים ויגידו "אבל הנוסע השמיני הרבה יותר טוב..." אני מסכים שהנוסע השמיני הוא מד"ב משובח אבל הוא פונה יותר לכיוון האימה.

 

איזו עוד סידרה מביאה אפוס הרואי מדהים כמו מלחמת הכוכבים? הטוב נגד הרע, הקרב הסופי. דמויות כמו האן-סולו, ליאה אורגנה, לוק סקיווקר ודארת' ווידר נחרטו לנצח בזיכרוני ואני מאמין שבזיכרון של כולנו.

 

בתור חובב משחקי תפקידים (ואספן של כל שיטה כמעט) כאב לי שאין לי את שיטת המשחק המבוססת על הסרטים. כעת, לפני זמן קצר, הפכתי לבעליו הגאה של עותק המהדורה השנייה של  "מלחמת הכוכבים: משחק התפקידים". פתחתי את הספר בהתרגשות והתחלתי לקרוא, ולא הפסקתי עד שסיימתי אותו.

 

אחד הדברים הנפלאים ביותר בהצגת השיטה ורעיון משחקי התפקידים בספר החוקים הוא בכך שאת החוקים, ההיסטוריה וכל פרט אחר מסבירות דמויות שונות.

בהתחלה אנו פוגשים את טירוג, צייד ראשים רב ניסיון שמסביר לנו בקצרה מהו משחק תפקידים ומה אנחנו הולכים לקרוא בספר. אחר כך מגיעות דמויות נוספות: לוחם, מבריחה, לוחמת ג'די ועוד. כל אחד מהם מלווה אותנו לאורך הפרקים שמסבירים על הדמויות, כשרונות, חוקים, הנחיית משחק, חייזרים, כוכבים, ציוד ומה לא.

 

היה ממש כיף לקרוא את החוברת כשמדי פעם יש טקסט שממש כתוב ע"י אותן דמויות המציגות לנו את הפרק זאת בנוסף להסברי החוקים הפשוטים והקלים. משהו נחמד נוסף הוא שאין כל כך הרבה חוקים ויחד עם זאת זו שיטה מדהימה. כל החוקים לאורך הספר מובאים במסגרות צבעוניות שם הכל מוסבר בצורה עניינית ובקצרה, לא הבנתם? אין בעיה מייד אחרי המסגרת מופיעות דוגמאות והסברים מפורטים לגבי החוק.

 

אז מה יש לנו בעצם בשיטה?

ראשית חומר רקע. הספר מבוסס על סדרת הסרטים, קומיקסים, ספרים והסיפור שלוקאס כתב כולל שלושת הפרקים הראשונים ושלושת הפרקים האחרונים (בסדרה סה"כ 9 סרטים, לוקאס אמר שאת השלוש האחרונים, אלו שלמעשה אמורים לבוא אחרי "שובו של הג'די" הוא לא מתכוון לעשות...אולי משהו אחר ייקח את הפרוייקט מתי שהוא, כרגע במילא אנחנו מחכים לשני הפרקים הבאים בטרילוגיה החדשה שהחלה).

 

פרק שלם מוקדש להסבר הסיפור המלא החל מתחילת הרפובליקה הישנה דרך עלייתו של הקיסר פלפטין ונפילתו והשמדתו ע"י לוק סקיווקר ואנקין אביו ועד לעליית הרפובליקה החדשה השבת אבירי הג'די לתהילתם והמלחמה נגד שרידי האימפריה. הספר מאפשר לשחק בכל אחת מן התקופות: תקופת המרד, העידן החדש, הרפובליקה הישנה או סתם כל מה שהמנחה רוצה. חומר נוסף הוא פרק גדול על חייזרים וכוכבים בגלקסיה וישנם פרקים על חלליות, ספינות חלל ועוד.

 

מה שמאוד אהבתי בשיטה הוא שבניגוד לשיטות אחרות אין צורך במיליון הרחבות בכדי לשחק כמו שצריך: נותנים לנו מספיק חומר לשחק ביקום של מלחמת הכוכבים וגם מידע נוסף באם מתחשק לנו ליצור יצורים חדשים או כוכבים וכדומה. רוב שיטות המד"ב מאלצים אותך לקנות הרחבת "חייזרים" אם אתה רוצה עוד חייזרים, שם גם סוף סוף יתנו לנו את ה"כיצד ליצור חייזר משלך" לא כך כאן. מלחמת הכוכבים נותן כל מה שצריך ומייד. למעשה הכותבים מעודדים ליצור מערכות כוכבים חדשות ולאכלס אותן בגזעים חדשים.

 

יש אפשרות לקנות הרחבות אבל ממש אין צורך בהן, לפחות לא בתקופת המשחק הראשונה. הרחבות שאני אישית כן הייתי ממליץ עליהן הן: "סיפורי הג'די" שמרחיב את עיניי הכוח מאוד ונותן עוד כוחות (אבל שוב אין צורך יש פשוט המון כוחות גם בבסיס) ו"האימפריה האפילה" שם יש מידע רב על טכנולוגיות משונות, האימפריה עצמה ועוד כל מיני דברים מעניינים ומיוחדים.

 

בניית הדמויות היא עניין קל ודי קצר (מבחינה סטטיסטית, הרקע והפיתוח הוא משהו שתמיד לוקח זמן). ניתן להשתמש ב "תבנית" שהיא העצם דף דמות מוכן למחצה וכולל תכונות, כשרונות רקע כללי סוגי כישרים אפשריים, ציוד בסיס וכ"ו ואז משנים את הדמות, מוסיפים לה ומתאימים אותה למה שמתחשק לנו. דרך אחרת היא כמובן בניית הדמות מההתחלה (גזע, מקצוע, תכונות וכ"ו). אפשר ליצור כל דמות שרק רוצים: לוחם ג'די- סבבה, מבריח מגניב כמו האן-סולו - אין בעיה, ציד ראשים מטורף - אני תומך. ממש כל מה שרוצים כולל גזעי מלחמת הכוכבים או גזעים חדשים שתמציאו.

 

החוקים כולם מבוססים על קוביית ק6. כל דמות מתחילה עם 18ק6 אותן השחקן מחלק בין תכונות (ואם הוא רוצה יכולות "הכוח") ואחר כך ישנן עוד 7ק6 לכשרונות. הכשרונות עצמן נגזרות מן התכונות כך שאם שמתם 3ק6 בזריזות ותיקחו ירי באקדח אוטומטית יש לכם כבר 3ק6 וניתן להוסיף הלאה.

 

אם בחרתם דמות הפועלת עם "הכוח" ישנו פרק שלם ומצוין המסביר על כל ענייני הכוח כולל "קוד הג'די" שבבסיסו אומר:

            "אין רגשות, רק רגיעה

             אין בורות, רק ידע

             אין תשוקה, רק שלווה

             אין מוות, ישנו רק הכוח"

כמובן שהפרק מסביר את עניין הצד האפל: מה הוא עושה? כיצד הוא מפתה? מה עושה דמות כי להינצל מן הצד האפל של הכוח?

הכוח מורכב משלוש קטגוריות: שליטה, חישה ושינוי ותחת כל אחד או כל זוג קטגוריות יש מספר כוחות. על מנת ללמוד כוחות הג'די זקוק למורה שיודע את הכוחות הללו. החוקים מאוד פשוטים והופכים את המשחק לזורם ומהיר.

 

דבר מדהים נוסף היא שיטת הקרב החללי:

קרב במלחמת הכוכבים, באופן כללי, הוא קטלני. הקרבות לא ארוכים מגלגלים כשרון נשק ונזק, המגן בודק אם ניצל או לא וזהו זה, בודקים מה רמת הפגיעה וממשיכים הלאה.

במצב של חלליות המצב קצת שונה כי יש להתחשב במערכות החללית השונות אבל השיטה מקבלת ניקוד גבוה יותר מכל שיטת מד"ב אחרת בכל הנוגע לקרב חללי.

מגלגלים כשרון נשק חללי מתאים. משווים מול שריון ומגן הספינה. קובעים נזק וזהו זה שיטה פשוטה שנותנת מקום לעשרות תמרוני קרב בלי להעמיס יתר על המידה בכל הנוגע לחוקים.

 

הספר עצמו מלא בהמון מידע עזר, הדפים עצמם הם דפי כרום צבעוניים מבריקים בהם תמונות רבות מהסרט (דבר המוסיף לאווירה) ומלא כל מיני "פרסומות" למוצרים שונים כמו חלליות, הצטרפות לצי האימפריה ועוד, תוספת משעשעת ונעימה לקריאה.

 

חשוב מאוד לציין, יש פרק שלם על דרואיידים למיניהם והשיטה גם מאפשרת לשחק דרואייד (להזכירכם דרואייד במלחמת הכוכבים הוא רובוט תבוני ולא כוהן טבע) תפקיד מעניין לשחקן שחושב שהוא מסוגל לעמוד באתגר.

 

לסיכום: שיטת מד"ב כייפית, גמישה, עמוקה מספיק בכדי ליצור דמויות מעניינות, חייזרים וכ"ו, מהירה וחשוב מכל כייפית (כבר אמרתי את זה). מלוא הניקוד על שיטת הקרב ובהחלט על כך שאני לא חייב להוציא מיליוני שקלים על הרחבה לכל שטות שם.

 

כל מי שאוהב את הסרטים ורוצה לשחק חובה, פשוט חובה זה זה, ואין מה להוסיף. אם אתם סתם חובבי מד"ב ורוצים לשחק גם מומלץ, השיטה לא מכריחה לשחק כלל ביקום "מלחמת הכוכבים" ואין בעיה ליצור יקום חדש ומיוחד ולהתאים לו את החוקים.