HardTalk עם לוק קריין

ראיון עם היוצר של "The Burning Wheel"
יובל סרנה


יפה, בוא נסיט את שיחתנו מ- BW. ברצוני לשאול אותך מספר שאלות כלליות על משחקי תפקידים.
שחקני פנטזיה התווכחו זמן רב על המקור והטבע של "יכולות גיבור". וויכוח זה נמצא בלב כמעט כל משחק גיבורים של כשפים וחרבות. וויכוח זה לרוב מגיע לכמה אפשרויות מצומצות - האם גיבורים נולדים מיוחדים, בהפרדה מן העם, או האם הם נעשים גיבורים דרך מעשיהם. האם יש לך העדפה לכל אחד מדגמי הגיבור הללו?


אה, גיבורים נעשים, לא נולדים. הינך גיבור דרך מעשה, לא לידה.

מה אם הינך נולד לגיבור? האם אינך הופך לגיבור בצורה "אוטומטית"?

הינך יכול להיות הרוצח הכי מרושע שקיים בכל היקום, אבל אם הינך רובץ כל היום ורוצח איכרים - אינך גיבור. גיבורים הם לא גיבורים בעיניים שלהם, אך בעיניהם של אנשים אחרים הם גיבורים. יתכן כי מישהו יחשיב את עצמו בצורה נמוכה אך יגמור כגיבור בעיני אנשיו. משחקי פנטזיה נוטים להעדיף את שיטת ה"גיבור נולד" או "גיבור נבחר". בהחלט לא הדרך המועדפת עלי.

היכן היית מציב את משחקי התפקידים במערך האומנות והמדע של בני האדם? האם הם ספרות? קולנוע? אשליות מתמטיות? כיצד הם נוצרים, ולמה הם יהפכו?

מעניין. בשבילי, משחקי תפקידים הם סיפור סיפורים. צורה מאוד מדוייקת ומתאימה למסוכמות של סיפור סיפורים. אך אנשים מתיישבים מסביב לשולחן מפאת מספר סיבות: הם אוהבים את המתמטיקה של זה, הם אוהבים לבלות עם חבריהם, אחיהם הכריח אותם לעשות זאת או בגלל שהם מעוניינים לקרוא ספר. אין זה משנה האם העלילה תהיה פשוטה כמו Hack n' Slash או מסובכת כמו וויכוחים על נאמנות או משא ומתן על אמנה בינלאומית.


"במהלך שנותי כמנחה התקפתי, שדדתי, ארבתי, בידדתי, הבהלתי והפחדתי שחקנים בצורה פיזית..."


האם הינך מאמין כי ישנן גבולות תפיסתיות או אתיות למדיום משחקי התפקידים, מנקודת ראותו של יוצר משחקים? כפתורים שאין ללחוץ עליהם, נושאים שאין לדבר עליהם, טכניקות בהן אסור להשתמש בזמן פיתוח המשחק?

מעניין. נושא זה מתקשר יותר לרקע המשחק מאשר לחוקיו. מערכות חוקים במשחקי תפקידים מתירות הרבה. מוות, עינויים ואלימות נראים כדבר מתקבל על הדעת, אפילו הכרחי. זוהי שגרת המדיום.
סיפור או רקע משחק התפקידים מוכתב על-ידי האתיקות וההחלטות של הסופר. במקרה שלי, איני מרגיש את הצורך לתאר בצורה עקובה מדם, או לתאר סקס בצורה גרפית, או להעליב קבוצת דת מסויימת. אני מנסה לייצג את כל האפשרויות. במידה והשחקן או המנחה מעוניינים להביא את האלימות לתוך משחקם, זוהי בחירתם שלהם. מספר משחקים מתוכנים לערך הזעזוע של השחקנים. אבל, כאמור, זוהי החלטתו של הסופר.
ישנם מגבלות תרבותיות, כמו כן. למשל, לא תראה משחק תפקידים על מוסלמים.

בהתחשב בתשובך, בוא ניקח דומה של משחק אימה: כדי שהמנחה יצור אימה אצל שחקניו עליו לעשות תיאורים עקובים מדם - זה אחד מן היסודות של אימה(Gore, Dread, Terror). מה דעתך על כך?

תיאורים עקובים מדם הם שונים למדי מאימה(Dread) או חרדה(Terror). שימוש בתיאורים מהסוג הזה בצורה מופרזת, כמפגן ראווה, גורמים לאיבוד התחושה הרצוייה. אבל, למרות זאת, איני מתבייש מלתאר לשחקן כיצד בטנו נפתחת וכיצד המעיים שלו נשפכים על האדמה. תיאורים מן סוג זה הם משהו שקורה במהלך המשחק. משחקי אינו "דום"(Doom). אימה וחרדה, לעומת זאת, משחקים תפקיד נרחב ברוב משחקיי. אבל, אימה ופחד הם משהו שעליך ליצור. אתה יוצר זאת על-ידי רמיזה לשחקן כי הוא מצוי בגבולות וכי הוא עומד לחצות אותם. זהו עניין של עלילה, סיפורה של העלילה ודמיונם של השחקנים. זה בהחלט קשה לייצר את האווירה הרצוייה במשחק אימה! כל השחקנים מעוניינים אך ורק להנות וזה קשה לומר להם כי המשחק יהיה יותר מהנה אם הם ישתקו ויקשיבו לרגע!

בזמן המשחק, השחקנים מעוניינים לרוב שמנחם יצור מחסום ברור בין הדמות ולבין האדם אשר משחק את הדמות. אבל, בכדי ליצור אימה אמיתית מן השחקן, עליך לתקוף אותו ולא את הדמות. זהו נדיר ביותר אם שחקן המשחק דמות בעלת פוביה מעכבישים, לדוגמה, יפחד כאשר דמותו תראה עכביש. יתכן והוא ישחק את האימה, אך הוא לא ירגיש אותו מבפנים. בכדי ליצור אימה אמיתית עליך לעבוד על השחקנים. לדוגמה, על-ידי שימוש בקולות ובאביזרים. מה דעתך על כך? היכן, לדעתך, עומד מחסום השחקן-דמות?

אני מסכים, קיים מחסום אשר חייב להשבר. אבל חשוב להדגיש כי פירוק מחסום זה חייב להיות בהסכמת שני הצדדים. המנחה צריך להיות בעל עלילה מרתקת ועל השחקן להיות דמותו, אפילו לזמן קצר.
הדוגמה הטובה ביותר היא:
במהלך שנותי כמנחה התקפתי, שדדתי, ארבתי, בידדתי, הבהלתי והפחדתי שחקנים בצורה פיזית. הכל כחלק מן העלילה, כמובן. כל זאת כדי להביא אותם צעד אחד יותר פנימה. אך זהו תהליך עדין.
זהו לא משהו שניתן להביא על שחקן מן הריק. עליכם להיות בעלי הסכם שקט. גרמתי לשחקנים ליפול על הרצפה בצחוק וגרמתי לשחקנים לעזוב את החדר בבכי. כל זאת בגלל ששברתי את המחסום, את ההסכם, בינינו. היינו הסיפור עצמו באותו רגע. היה זה אושר מלא ומדהים! דבר זה דורש זמן רב ומחוייבות מן השחקנים והמנחה.

וואו, הגעתם לרמת משחק התפקידים העמוק ביותר אליו ניתן להגיע.

שחקנים רבים מעוניינים בהרגשה זו בלילה אחד, אך זהו משהו אשר צריכים לבנות אותו אט אט(ואז להרפות - יותר מדי מן ההרגשה הזו זה רע). כמנחה אינך יכול להשיג הרגשה זו אם אינך קשוב לשחקניך(מה באמת מפחיד, מה הם באמת צריכים?). עליך להשתמש בהקדמה, באקשן העולה, בשיא ובהתרה. כמו גלים גבוהים אשר יורדים מגובהם אט אט.


"אך אם כולכם באותו ראש כמו Demons Under the Sink - היני מאמין כי ישנם משחקים מצויינים בישראל..."


אנשים רבים מאמינים כי חוקי הנטייה מגבילים ביותר. אבל, מפתחי משחקים רבים החליטו להוסיף את חוקי הנטייה למשחקם. מה דעתך על נטיות?

אה! בהחלט לא הדבר האהוב עלי. מאוד מגביל ולא מייצג דבר. נסיון להגדיר את צורת התנהגותך בצורה הזו אך ורק גורמת לאנשים להתנהג בטפשות.
ב- BW אני נותן לשחקנים לרשום את אמונותיהם. לאחר מכן, זוהי עבודתם לשחק את שרשמו. במידה והם משחקים את אמונותיהם בצורה טובה, הם זוכים בפרס. אבל, יש לציין, אין אלה חוקים נוקשים.
שחקן אינו יפסיד רמה או תכונה על-ידי אי-משחק האמונות!

האם הינך רואה את עתיד תעשיית משחקי התפקידים כ- D20 בלבד, או האם אתה מאמין שנראה שיטות נוספות?

האם D20 יכבוש את הכל? לא, בהחלט לא. כאשר יצאתי מתוך כונכייתי(של פיתוח המשחק) הייתי מזועזע מכמות מוצרי ה- D20 אשר הציפו את השוק. מחשבותי היו נתונות לסוף, חשבתי כי העולם נכבש על-ידי אנשי עסקים מרושעים. אך לאחר שהסתכלתי סביב והחלתי לדבר על משחקי, ראיתי כי ישנה מגמה סמוייה גדולה למשחקים שונים.
אני מאמין כי D20 מושך יותר אנשים לשוק המשחקים. ילדים אשר לא שיחקו מעולם מוזמנים להיכנס בקלות לתחביב בעזרת D20 או מבוכים ודרקונים - כמו להקשיב למטאליקה לפני ההקשבה לשירי אהבה-מוות של מטאל. מילא, אנלוגיה שגוייה. אבל ברצינות - מוצר אשר משווק בצורה כה גדולה כמו D20 מרחיב את את מחוז התחביב ויוצר מקום נוסף בו ניתן לעבוד. כמובן, השוק נראה עגום נכון לעכשיו עם מוצרי D20 מכל עבר, אך תן למגמה הזו לחלוף במשך מספר שנים. מוצרי ה- D20 יקטנו, ויווצרו להיטים נוספים אשר ייתחרו כנד Wizards of the Coast ו- D20.

כיצד הינך רואה את חברתך בעידן ה- D20?

אני רואה את חברתי לוקחת מוצרי D20 וממירה אותם ל- BW לכל השחקנים אי שם אשר מתעניינים יותר בפרטי משחק התפקידים במקום נקודות חיים, דירוג שריון וה- D20.

האם הינך מתכנן להפיץ את ספרי המשחק בפורמט PDF?

איני אפיץ את BW בפורמט PDF. ספריי נועדו שיוחזקו, ינגעו ויורחו. הם מוחשיים, ניתנים לקריעה, ניתנים לקריאה בתוך האוטובוס. ראיתי משחקי תפקידים רבים וטובים אשר הודפסו מן האינטרנט והופיעו לבסוף מפוזרים על רצפת חדרו של חברי. משחקי לא יגמור עם גורל זה!
מצד שני, אני אוהב את פורמט ה- PDF. נכון לעכשיו היני מתכנן לייצר מספר רב של הרחבות בפורמט PDF, בחינם. כל הרפתקאותינו, עידכונינו והרחבותינו למשחק יהיו ניתנים להורדה בחינם.
כשנפרסם ספר נוסף, נתחיל למכור את ההרחבות הללו.

אילו משחקי תפקידים חדשים והרחבות חדשות הינכם מתכננים לפרסם בעתיד הקרוב?

בשנה זו תכננו בהחלט יותר מדי. מטרתינו לשנת 2003 היא להפיץ את הידיעה על BW. בנוסף לקידום החוקים הבסיסיים היני מתכנן לכתוב ולשחק סדרת הרפתקאות. קוו סאט'ר, אחד מן האומנים, החל לכתוב גם כן מספר הרפתקאות. כמו כן, יש לי 2 פרוייקטים חסויים במהלך העבודה. אחד מהם יהיה ספר נוסף אשר יצא לאור בסוף שנה זו. ספר זה יהיה שחור. הפרוייקט השני הוא סודי וחסוי מדי בכדי לדבר עליו.
אני בהחלט מקווה כי נצליח לסיים מספר רב של פרוייקטים.

מהם משחקיך האהובים?

ניתן לומר כי נעלתי את אנכי בארון במהלך השנים האחרונות, כשפיתחתי את המשחק. על כן, איני מכיר את משחקי התפקידים הנוכחיים. אני מרגיש מעט אשם על כך, אך אין דבר שהיני יכול לעשות - נכון?
לפני מספר שנים אהבתי מאוד את משחק התפקידים "מלחמת הכוכבים" וכמו כן את מרוצללים ופאראנויה. אני מאמין כי ניתן לדעת זאת בנקל - הם כולם בתוך המשחק. כמו כן, אהבתי את משחק הלוח דיפלומטיה, חרבות הסמוראים ומשחק טוב של StarCraft.
בימים האלו אני מאוהב לגמרי במשחקי. אני עדיין לומד כיצד לשחק בו בעצמי! פעמים רבות אני יושב וקורא דבר מה בספר המשחק, רק כדי ללמוד משהו אשר לא ידעתי מקודם. חבריי ואני נפגשים בכל יום ראשון, מאז שנת 1994, ומשחקים משעה 18:00-00:00.

מה הינך רוצה לומר לשחקני התפקידים הישראליים?

ובכן, אהיה כנה - איני מכיר שחקן תפקידים ישראלי מעבר ליובל וכמו כן לא ביקרתי מעולם בישראל. אך אם כולכם באותו ראש כמו Demons Under the Sink - היני מאמין כי ישנם משחקים מצויינים בישראל! הייתי שמח ביותר לתרגם את משחקי לשפות אחרות. הידיעה כי יש עניין בדברים הללו מסביב לעולם גורמת לי להרגיש רע על כך שהמשחק "נעול" בשפה אחת. אך אולי אם הזמן אני אתרגם את המשחק. מי יודע?

תודה רבה על הראיון הנפלא!

תודה רבה יובל על השאלות המצויינות!


אם כן, היה זה ראיון נהדר. ראיון זה נערך דרך צ'אט ולא דרך דואר אלקטרוני, ועל כן דבר זה אפשר לשיחה אמיתית ומרתקת. בגליון הבא(או הבא אחריו) צפו לסקירה מלאה על משחק התפקידים The Burning Wheel - כמו כן, לאחר הסקירה של משחק התפקידים, יגיע חלק ב' של הראיון לאחר שכולנו קראנו והבנו מהו למעשה The Burning Wheel. משחק תפקידים, שלעניות דעתי, באמת מציג לפנינו משהו חדש.

קישורים:
אתר הבית של The Burning Wheel


תודה רבה לדותן דימט ולזיו קיטרו על מספר עצות בנוגע לתרגום הכתבה.