|
סופר טכנולוגיהרובוטי ענק וסתם רובוטיםנבות רם "האם רובוטי ענק מפנטזים על מחשבים חלקי חמוקיים?" "ואם כן, פנטיום 300 אלף או ניורון 17 מיליון?" חלק מהמיתוס הסופר- טכנולוגיה המגה- עתידני האולטרה- משוכלל הכלל עולמי כמעט תמיד כולל משהו בנוגע לרובוטים מגודלים שדורכים על דינוזאורים כאילו הם היו חרקים ומסוגלים לדברים אדירים ומדהימים. לפעמים הם שוחטים כמה בני אדם בדרך בכלל כשכמה מעגלים חשמליים שלהם התפרקו והחליטו שביולוגי זה לא הכי אחי... אז ככה זה. רובוטים, ומחשבים, מחשבים ורובוטים, בלעדיהם חיי לא היו חיים! אז נתחיל מהענקי לקטן יותר, רובוטים גדולים מידי, האלמנט המכריע בכל מלחמה עתידנית, ואולי גם הרובוטים הקטנים שאנשים לובשים כדי לחזק את עצמם, הרעיון עצמו קיים כבר היום. מערכות שלד- חיצוני אשר עובדות על מנועים כמו שטוחים בפעולתם על מנת להפוך אדם רגיל למכונה שיכולה להרים משאות כבדים פי כמה וכמה ממשקל גופו של האדם המפעיל, וכל זאת בקורדינציה הקרובה לטווח הפעולה האנושי. למה אנחנו עדיין לא שומעים על זה? כי זה עדיין בפיתוח כמובן. אבל נעזוב את זה, כמו כל שאר העסקים שדנתי בהם עד עכשיו בתחום הסופר- טכנולוגיה, אין כמו אנימה עתידני כדי לרענן את התאים האפורים ברעיונות חדשים – ואם כבר רובוטים ענקיים, לאחרונה חזרו ידידנו משנות השמונים למסך הטלוויזיה, הלא הם הטראנספורמרס, או הרובוטריקים בשמם המעוברת. אז נכון, רובוטי ענק נוטים להיות כלי המשחק של סדרות לא ריאליסטיות בסגנון הפאוור ריינג'רס – אבל יותר פעמים מאשר לא, אפשר לנצל את זה לכיוונים אחרים לחלוטין. בעיקרון רובוטים ענקיים הם דברים שדורשים המון, אבל המון, תחזוק – טכנולוגיה מתקדמת והעובדה שאתה נלחם בעזרתם נוטה להפוך אותם לכלים יקרים בצורה מטורפת, שרק האימפריות הגדולות ביותר יכולות להרשות לעצמן. וכאן, אני פונה לעזרה למשחק התפקידים- שולחן- מחשב הוותיק Mech-Warrior, שמתרכז בעולם אפלולי של ממלכות חצי הרוסות, בתוך מאבק בין גלאקטי מטורף בין האנושות לבין עצמה ובין האנושות הישנה של כדור הארץ והאנושות החדשה של הקלאנים שהגלו את עצמם בפרוץ המלחמות הראשונות בתוך פדרצית הכוכבים הישנה. בתוך כל המאבק עומדות מכונות הקרב האדירות (או בקיצור, מכ'ים) – שהטייסים האנושיים שלהם הפכו לבני אצולה בגלל היכולת הייחודית להילחם בתוך הדברים הללו, ולעיתים קרובות הבעלות על נשק שכזה קנתה לך את הדרך בחיים, למרות שכמו כל לוחם – זה מסוכן בצורה מטורפת כמעט כמו הסתערות לתוך מארב תוך- עירוני. המאפיין האפלולי של המאבק על מכ'ים, הגניבה הטכנולוגית ומסתורין שאופף את דרך פעולתן של המכונות יכולים כולם להעניק צד אחר, כבד יותר למלחמה עצמה – הידיעה שגם אם תצא מנצח, האם תוכל להילחם בקרב הבא עם רובוט עצום? הפוליטיקה שסביב הכוח הזה היא בהחלט רעיון אחר. ועכשיו, אחרי קצת מקומות לחפש בהם רעיונות, אני אפנה אל הרובוטים עצמם – מהו רובוט? ולמה אנחנו לא בונים דברים כמו בסרט ההוא של וויל סמית עם העכביש העצום? ובכן, זה לא עד כדי כך פשוט, רובוט ממוצע מורכב ממקור כוח, מערכת הנעה כלשהי שמזיזה אותו ואת החלקים שלו, ממערכת חיישנים, (אם צריך) – תא טייס, ובעיקר מאמצעים שבעזרתם הוא משפיע על הסביבה שלו. מקור הכוח: כאן באמת ובתמים אפשר להתפרע ולהיות יצירתיים, בהתאם לעולם, לרמתו הטכנולוגית ומידת הנפוצות או הקיום בכלל של קסם במערכה. זה יכול להיות כל דבר (רצוי שיתאים במבנה שלו למערכת ההנעה, אבל זה משהו אחר) – ממנוע בוכנה ענקי או אפילו מנוע קיטור בסדר גודל מטורף, או משהו הרבה יותר מסובך כמו מנגנון ההנעה המגנטו-הידרו- דינמי של המכ'ים (מנוע שהוא אפשרי בתיאוריה, אבל דורש חומרים שהמדע עדיין לא יכול לדמיין בימינו) או אפילו מערכות הידראוליות שעובדות על משאבה גדולה במיוחד ובטריה מסיבית. זה יכול להיות הכל, אבל מה שחשוב הוא לתכנן את זה ואת המיקום של זה – רובוט בלי מקור כוח לא יכול לזוז, לא משנה כמה ננסה. כמובן שרובוט יכול להיות בעל כמה מקורות כוח, או להיות כמו גולם – קסום בפני עצמו, אבל את זה צריך לשמור לדברים השטניים או בעלי העוצמה באמת. היכולת לכשף משהו מפלצתי שכזה צריך להיות אתגר אפילו במערכות הקסומות ביותר שיש, או לבנות משהו גדול מספיק שיכיל מספיק כוח. משהו אחד אחרון, אורך החיים של מקור הכוח הוא כנראה הנקודה הכי חשובה – מעבר לאיך זה פועל, או אולי כמה זה מזהם את הסביבה: כמה זמן הרובוט יכול להחזיק מעמד בלי שהוא יצטרך לחדש את המקור שלו איכשהו (עוד דלק, עוד אנרגיה קסומה, טעינה של הבטריה וכן הלאה). זהו פרט חשוב מאין כמוהו, אל תזניחו את הסצינה מעוררת הגיחוך של רובוט אימתני שנעצר בדרישה לעוד דלק בדרך להתקפה הסופית שלו. מערכת הנעה: אם מקור הכוח הוא הלב של הרובוט, הרי שמערכת ההנעה היא השרירים והגידים שלו, אין יכולת להפריז בחשיבות ההיגיון שחייבים ליצור מאחורי מערכת ההנעה, אי אפשר להגיד שרובוט "זז" וזהו, זה לא עובד ככה – בכל דבר שמערב רובוטים, הרי שירידה לפרטים מינימליים היא הכרחית במידה ורוצים מערכה ריאליסטית כלשהי, וכמו שכל מכונאי יגיד לכם – במערכת עם 4 כבלים ו- 8 נקודות חיבור יש בערך 32 אלף טעויות שאפשר לבצע יחד עם תקלות אחרות. מערכות הנעה טיפוסיות יהיו גלגלים, זחל"מים (שרשרות הנעה כמו בטנקים), רגליים הידראוליות שעובדות בעזרת לחץ ובוכנות, שרירים סינתטיים ענקיים, חורי פליטת דחף (אוויר חם או סתם סופר- מגנטים עתידניים) שעליהם מרחפת המכונה, או אפילו (כמה מפתיע) לחשים שונים שמזיזים את הדבר הזה בעזרת כוח המחשבה בלבד. בסופו של דבר, העיקרון שצריך לזכור הוא צורת התנועה – רגליים, רחיפה, גלגלים, זחל"מים – הכיוונים השונים הם בעבירות ובמהירות שאליהם אפשר להגיע בעזרת הצורות השונות . הדחף מציע את העבירות והמהירות המקסימלית, אבל גם דורש הכי הרבה אנרגיה, גלגלים וזחל"מים מציעים עבירות בינונית- נמוכה ומהירויות גבוהות יחסית ורגליים מציעות עבירות מקסימלית אבל מהירות עלובה ביחס לדברים האחרים. מערכת חיישנים: ממש כמו יצורים חיים, רובוטים צריכים לדעת מה עומד מולם ובאיזה מרחק, לכל הפחות – הרובוט של היום משתמש בחיישנים אופטיים ולפעמים גם ווקאליים (שמיעתיים) אבל מעבר לזה הוא די מוגבל, כאשר מדברים על רובוט קסום יהיה אפשר לצייד אותו בכישופים שמזהים הילות של דברים או שסתם ממש מאפשרים לו "לראות" ולהעביר את התמונה למוח הטייס או משהו כזה. במילים אחרות, אלא אם כן אתה יכול לראות מה קורה מחוץ לרובוט שלך – כדאי לדאוג למערכת כלשהי של ממסר – במכ'ים זאת קסדה שמתחברת לך למוח ומאפשרת לך לשלוט ברובוט כאילו זה היה הגוף שלך. שיטה אחרת, הצורה הקונבנציונאלית יותר, היא שיטת הסטיקים והכפתורים שטייס מזיז כדי לדמות את התנועה של הרכב עצמו – צריך להביא בחשבון את הרמה הטכנולוגית בעניין, יותר מכל דבר אחר. אני בוחר לכלול כאן מערכות של תבונה מלאכותית – יפתיע אתכם, אבל הרעיון הכללי של טייס אוטומאטי תופס יותר לכיוון של מערכת שתתפוס פיקוד אחרי שהטייס הרגיל (האנושי) יצא מכלל פעולה, לאחר שנניח איבד את ההכרה – בשביל להציל את הטייס (ואת הרובוט, שהוא ככל הנראה חתיכת ציוד יקרה להדהים), במילים אחרות, כדאי לחשוב על הנקודה הזאת ולהחליט בדיוק מה עושים עם זה, בהנחה שקיים כזה דבר. תא טייס: ושוב ההשוואה ליצור חי, הרי שתא הטייס הוא לעיתים קרובות מרכז העצבים של הרובוט – שם בתוך מוח ביולוגי מסוג כלשהו (מה רע במוח לבדו שמוחזק על ידי תא קיום חיים?) או מוח אלקטרוני, מעובדים הנתונים ממערכת החיישנים, הופכים לתפיסת מציאות בשביל הרובוט והופכים למעשה לרצף פעולות כלשהו שאותו תא הטייס מורה לרובוט לבצע בעזרת מערכת ההנעה שלו. בעצם, זאת הצומת של הדברים, ובד"כ נקודת התורפה הכי גדולה של רובוט אחרי מיכל הדלק והמנוע שלו, כי הנקודה נוטה להיות קטנה למדי. חובה לציין שבתא הטייס בד"כ יש גם את מערכת הקשר שלו עם רובוטים אחרים – אל תשכחו את העניין של מיסוך ותקשורת – רובוט הוא יצור עיוור אם הסורקים שלו מסתמכים על לווין והקשר שלו חסום. מרכיבי פעולה: לא מצאתי משהו יותר טוב, אז קראתי לזה ככה, אלו הם הדברים שבשבילם בעצם הרובוט נוצר – כל השאר הם רק גורמים נוספים שמאפשרים לו להפעיל את הדברים האלו – מערכות ההנעה מזיזות אותו לטווח של מרכיבי הפעולה, המנוע מספק את הכוח והשאר מספקים את ההבחנה ואת המוח – אבל בלי זה, הדבר משול לאדם בלי יכולת להשפיע על הסביבה, הוא חסר כוח לחלוטין. זה יכול להיות הכל – זרועות סטייל דוקטור אוקטופוס (הזכור לטובה מספיידרמן), קישורי מחשב, קרני טרקטור או כל זה... וכמו שרובנו חושבים כשמדובר ברובוטים מגודלים – רובים, רובים, עוד רובים וגם קצת תותחים מגודלים! נשק הוא מרכיב פעולה בדיוק כמו טיל או זרוע מכנית. אז בעצם אלו המרכיבים של רובוט ממוצע, יש עוד ופחות כמובן, אבל אלו מקרים מיוחדים – כל רובוט צריך לפחות את אלו כדי להיות רובוט ולהיות פעיל ושימושי למטרה כלשהי. עכשיו אחרי שהבנו מה זה רובוט, ואיזה מרכיבים יש לו, נעבור קצת על כמה מסוגי הרובוטים היותר נפוצים בשווקי משחקי התפקידים, הקולנוע והקומיקס. רק כדי לתת לכם רעיונות כלליים, ואולי גם כיוונים כלליים לעבר מה שאתם הייתם רוצים לשלב (אם בכלל) במערכה שלכם... הכל, כנראה לקוח כאן מסדרות טלוויזיה שונות. הרובוט מחליף הצורה: הדוגמא הקלאסית, הצורה הפשוטה והבסיסית ביותר, שמדמה את הרצון האנושי להיות מסוגל להתאים את עצמו לכל מצב דרוש, זה התחיל ברובוטריקים ולא הסתיים עד היום. היפנים קוראים לרובוטים האלו יצורים שמסוגלים ל"טרנספורמציה" או שינוי צורה בעברית. המאפיין העיקרי של רובוט כזה הוא בד"כ צורה "רגילה" או "ראשית" לצורך העניין, שבעזרתה הוא מסתובב רוב הזמן ומטפל בסביבה שלו (דוגמא, צורת אדם) וכאשר העניין דורש, הוא עושה טרנספורמציה שנמשכת בין אפסית השניה לבין דקות ארוכות שבסופה הוא לובש צורה אחרת, שימושית יותר או בעלת עוצמה גדולה יותר במטרה לפעול. רובוטים כאלו הם לעיתים קרובות יצורים סופר- טכנולוגיים באמת, שיש להם מערכות שיחלוף חומרים שעובדות ברמת הנאנו כדי להתאים את עצמן ואת המערכות הפנימיות כל פעם לצורה החדשה. לצורך כך, ולעיתים עוד יותר קרובות, הם דורשים המון אנרגיה כדי לפעול (חיוך מרושע של מנחה כל יכול). העכביש: מרעיון כללי, לתצורה מאוד נפוצה בסרטי האנימה המיועדים לילדים בגיל העשרה ומלאים בבומים מסיביים יותר (אם כי פחות מדראגול בול זי), התצורה החרקית- עכבישית. 8 זרועות או 6, שמסתיימות בדברים שיכולים לזוז על כל דבר במהירות מפחידה, זוג עיניים, וכמות תחמושת שהייתה מספיקה כדי לחמש מכ' שלם ועוד להשאיר רזרבות נאות. בסופו של דבר זה הקונספט יותר מהכל... לראות משהו עכבישי גדול ומתכתי רודף אחריך זה אף פעם לא דבר נעים. חובה לציין שמאפיינים חרקיים, ובכלל חייתיים ברובוטים, הם מקרה נפוץ מאוד בכל מקום והדוגמא לעכביש שנתתי פה היא רק כדי לסבר את אוזניכם ולתת לכם כיוון לגבי רובוטים אחרים ומוזרים יותר. מכונת המלחמה הדמוי אנושית: כאן אני מתייחס בעיקר למכ'ים למיניהם, שתי רגליים (עם מבנה אנושי או מבנה תרנגולת, מה שבא) שתי "ידיים" שבד"כ נושאות חימוש בצורת לייזרים ומאיצי חלקיקים, חזה גדול ו"ראש" שבו יושב הטייס של המכונה. קונספט נורא גדול, שכולל בתוכו לא רק את צורות המכ'ים הגדולים ביותר, אלא גם את האנדרואידים הקומפקטיים יותר ש"נראים" אנושיים, אבל בד"כ חמושים עד לאפם ולפעמים אף למעלה מזאת. דוגמא מושלמת לדברים כאלו תינתן בסדרת האנימה באבלגאם קרייסיס, הבומרים שם הם יצורים בגודל אנושי ובעלי מאפיינים של וירוס טורף בשר... המתחזה: הוא יכול להיות אני! הוא יכול להיות אתה! (טוב... זה לא אני, אני חושב), המתחזה הוא למעשה הקונספט שמרכיב את המחסל בשליחות קטלנית 2, בחור עם הופעה חיצונית משתנה, שמיועד להסתננות פנימית, השתלטות והתנקשות. הוא נראה אנושי, הוא מרגיש אנושי, אבל מבפנים מכונה מתקתקת. מה זה יכול להיות? זה יכול להיות רובוטית שנראית כמו מיליארד דולר (ועולה בערך אותו דבר) שמפתה את דרכה לחלונות הגבוהים כדי לאסוף מידע ולהשתיל פצצות בכל המקומות הנכונים. זה יכול להיות בחור שרמנטי סטייל ג'יימס- בונד שמסוגל לחטוף יותר כדורים מטנק בדרך למשימה בלתי אפשרי 7500 וכן הלאה. חליפת השריון: לא ממש שריון כמו שזה דגם למה שאפשר לעשות עם טכנולוגיה רובוטית מתקדמת. הרעיון עצמו קיים כבר כיום (כמו שצוין לעיל) אבל בעזרת טכנולוגיה באמת מתקדמת אפשר ליצור דברים קומפקטיים ומהירים מספיק כדי לחקות את ההשפעות של רובוטים גדולים יותר תחת שליטה אנושית ובעצם להפוך את החייל הבודד למכונה המסוגלת לגרום להרס רציני באמת. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת ככה זה הופך ליותר צמוד לעור – חליפת השריון בעולם מכ'ווריור היא חליפה גדולה ומסורבלת שעובדת עם מנועי כוח ובטריה מגודלת, חליפת השריון מדגם אנימה (באבלגאם קרייסיס) היא חליפה מהירה ואלגנטית בעלת מגוון כלי משחית משונים, וחליפת השריון המוזרה באמת היא החליפה הנאנובוטית שעובדת בעזרת שינוי ברמת האטום של כל דבר בסביבה כדי להתאים לדרישות הלובש (ע"ע החליפה של ספון). זהו על רובוטים להיום, אולי בפעם הבאה שרובוט מטורף יקרע את הבית שלכם לגזרים, תדעו לירות לו במעגלי עיבוד הנתונים לפני שהוא הופך אתכם לעיסת בשר... |