|
ביולוגיה אחרת- חלק אמישל סבח אריק התקרב ליצור המוזר שעמד במרכז חדר הבקרה. היצור היה מעין דגם מוקטן של היצורים שחיסלו את רוב חבריו על הכוכב המשונה הזה. הוא נראה כמו כדור מעוך עם ארבע רגליים שיוצרות מעין שולחן פרוותי אופנתי, כאשר במרכז השולחן הפרוותי צומח צוואר פרוותי אף יותר המתחבר לראש עגול מושלם עם חמש עיניים, אחת לכל כיוון ואחת מעלה. היצור הפרוותי היה כנראה מין שונה כיוון שבמקום פרווה אפורה הוא התעטף בפרווה בצבעים בהירים מכל הסוגים, ירקרק, אדמדם, כתום, צהוב, תכלת וכדומה. בנוסף הוא היה קטן יותר. היצור לקח צעד אחורה. אריק המשיך להתקרב והיצור המשיך ללכת הרחק ממנו עד שנכנס לפינה בחדר הבקרה ולא יכול היה לברוח יותר. אריק המשיך להתקרב, מושיט ידיים לצוואר היצור. לפתע הבזיק מהיצור אור פתאומי בעוצמה אדירה אשר צרב את עיניו של אריק, שלא משנה כמה חזק עצם את עיניו, ראה רק לבן. היצור הסתובב סביב אריק, צמוד לקיר חדר הבקרה, עקף אותו ויצא מן הדלת בדילוגים מפוחדים. אחד מהדברים ששחקנים אוהבים זה לגלות דברים חדשים על העולם שבו הם משחקים. ככל שפרט המידע החדש יותר הגיוני, אמין ומציאותי, במגבלות המציאות הבדיונית שבה משחקים, כך רמת ההנאה גדלה. יש להבדיל בין המצבים השונים של ידע של הדמות ושל השחקן, להוציא ידע ברור כמו איך להוציא לפועל מחיאת כף. ידע שהדמות יודעת והשחקן לא זה בדרך כלל ידע טכני או מעשי בתחומים שהשחקן לא נגע בהם בחיים אבל צריך לעשות כאילו הוא יודע. למשל כולם מניחים שנווט בספינת חלל יודע מלא דברים על החלל, הספינה, מפות(תלת ממדיות אפילו) וניווט. לוחם דרגה 5 וודאי יודע לרכב על סוס, לטפל בצרכיו של הסוס. הוא גם יודע להשתמש בשתי חרבות ולדקלם שיר קרב בזמן קפיצה מעל גופה של ביש מזל שהוא חיסל לפני שניה וחצי. השחקנים, אל תתפסו אותי במילה, לא יודעים את כל זה. ידע שהדמות לא יודעת והשחקן יודע מתחלק לשני סוגים. הסוג הראשון הוא ידע כללי שלא קשור לעולם המשחק ולדמויות הפועלות בו. במקרה כזה, אין כל בעיה פשוט לא להשתמש בידע הזה. אף אחד לא רוצה לשחק את הדמות שלו יושבת על גדת נחל ליד עיר מבוצרת גדולה ופותרת אינטגרלים על החול. שוב, אל תתפסו אותי במילה. הסוג השני של ידע כזה הוא ידע שכן קשור לעולם המשחק ולדמויות הפועלות בו והוא ידע נורא מעצבן. לדעתי עדיף לשחקן לא לדעת מה שהדמות לא יודעת במקרה זה. בקיצור, אם המנחה מעביר פתק לשחקן אחר, לא שווה להציץ, זה סתם הורס. ידע כזה דורש מהשחקן, שלא יכול להתאפק, לשחק את דמותו כאילו היא לא יודעת מה קורה, וזה לדעתי לא ממש כיף. ידע שהדמות יודעת וגם השחקן יודע מהווה את תחום החפיפה הראשון שנותן למשחק להתקיים בכבוד ולהתפתח. הידע שגם הדמות יודעת וגם השחקן יודע בדרך כלל יספק לשחקן דרך לקדם את העלילה, או סתם לרכל עם דמות אחרת על מה הנסיכה עשתה לצפרדע בשישי שעבר. ידע שהדמות לא יודעת וגם השחקן לא יודע מהווה את תחום החפיפה השני שנותן למשחק לפרוח. במקרה זה אני מדבר על ידע קיים, שהמנחה יודע אך השחקנים והדמויות לא יודעים. בדרך כלל ידע מסוג כזה נגלה אל הדמויות או השחקנים בנקודה מסוימת, תלוי מי קולט ראשון. התהליך הזה של חשיפת מידע אשר לא ידוע הן לדמויות והן לשחקנים הוא בעצם אחד מהכלים המרכזיים בגיבוש עולם המשחק ועבור הרבה שחקנים זהו בעצם חלק מאוד חשוב בהנאה מהמשחק. הידע הנ"ל מתחלק לשני סוגים. הראשון הוא מידע שקשור להרפתקה הספציפית, כמו העובדה שמלך ממלכת קוקה קולה נצפה שותה פפסי בחדרו הפרטי והמסקנה היחידה היא שהוא מרגל שתול מפפסילנד. השני הוא מידע שקשור בחשיפת תכונות העולם שבו מתרחש המשחק ותושביו, כמו העובדה שהיצור הצבעוני הקטן שניסו לתפוס בתחילת הכתבה יכול לעוור אותך :). על מידע מעניין שקשור למהלך ההרפתקה לא אוכל לומר כלום כיוון שזה תלוי בהרפתקה, לכן אתרכז במידע כללי על העולם ותושביו, בפרט על תושבי עולמות רחוקים במשחקי מדע בדיוני. להזכירכם, בכתבה האחרונה על נסי, המפלצת מלוך נס, הבאתי דרך פשוטה ליצור דברים מעניינים במציאות בדיונית. פשוט לקחת עובדה קיימת ולשנות אותה בצורה סבירה, תוך מתן הסברים הגיוניים מתי שצריך, וכך ליצור מציאות בדיונית חדשה שבה אתם יכולים לשלוח את השחקנים לשוטט. מכיוון שיש אינסוף דברים שאפשר לקחת ולשנות צריך לבחור תחום ספציפי לעבוד בו. אני בחרתי, בתור דוגמא, ביולוגיה של חיים מעולמות אחרים. הכוונה פה היא לא לחשוב על סוגים שונים של חיים, או לנסות להמציא צורות חיים ביזאריות. הכוונה היא להתבסס על דברים מוכרים לנו ולשנות רק פרט קטן אחד. שינוי הפרט הקטן הזה לפעמים ידרוש כמה הסברים. אם מצאתם הסברים הגיוניים, מה טוב, אם לא, פשוט תשנו משהו אחר. בסוף יצא לכם משהו מגניב. אבל שוב, אל תתפסו אותי במילה. מה שנחמד בשיטה הזאת היא שלא תמיד השחקנים יוכלו למצוא הסבר הגיוני לתופעה בעצמם ולפעמים יצטרכו לפשפש בכל מיני מקומות כדי להבין מה קורה. זה כל היופי - כדי ליצור את המציאות הבדיונית לא צריך להיות גאון, אבל הכיוון השני הוא לא כל כך פשוט, זה כמו הצפנה, אבל אל תתפסו אותי במילה. כדי להדגים לכם על מה אני מדבר אני אספר לכם קטע שקרה במשחק שעוד לא העברתי ולמען האמת עוד לא כתבתי. ראו זאת בתור טיזר למשחק בעולמינו בעתיד הקרוב: בעולם ענק וכחול, דומה לעולם שלנו רק מוצף כמעט כולו בים, הנמצא במרחק מיליארדי קילומטרים מאיתנו, קבוצת חייזרים מטיילת לה להנאתה ביום הנעים שלפתע מלמעלה למעלה, מטאור חותך את השמיים ונוחת כמה מטרים מהם. אחרי בדיקה קטנה זיהו החייזרים שזה לא ממש מטאור אלא חללית קטנה ולא מאוישת. במהרה הגיעו הרשויות ולקחו את החללית לבדיקה. ראש הצבא החייזרי היה המום כאשר שמע את ההקלטה שהייתה על החללית. רוב ההקלטה הייתה סתם ג'יבריש ורעש אבל פתאום, באופן כה ברור, כל הג'יבריש והרעש הפסיקו ובקול הצלול ביותר נאמר מן ההקלטה "בירחו על נפשותיכם, בני האדם באים להרוג אתכם". הוא מישש את מחושו הארוך ואמר בהחלטיות, "הם רוצים להרוס את הכוכב שלהם, בבקשה, אבל לאיים עלינו זה לא חכם במיוחד. התחילו לטעון את רובי הלייזר, אנחנו יוצאים למשימת חיסול. אני ארצה רק מחלקה קטנה, עשרים מיליארד חיילים יהיו יותר ממספיק". מיותר לציין שבני האדם, ביניהם השחקנים, נתקלים במתקפת חייזרים לא מהעולם הזה(כן, אני מודע לבחירת המילים) ולאף אחד אין מושג מדוע החייזרים תוקפים. טיפ להעמקת הסקרנות - בני האדם בכלל לא יודעים על גזע החייזרים הזה, או על כל גזע אחר למען האמת, ולא שלחו שום איום לאף אחד. בזמן שאני ממשיך עם הכתבה, נסו לנחש מה קורה פה. בסוף הכתבה אני אתן לכם את התשובה שלי. כעת אתחיל בהסבר על היצור הקטן שהופיע בתחילת הכתבה. איך הגעתי אליו? אז ככה: הצורה הכללית היא סתם המצאה, והיא לא הנקודה שרציתי להעביר. אז יש ליצור ארבע רגליים וצוואר והוא פרוותי. בהתחשב בזה שהוא חייזר זה לא כל כך מוזר. יש שתי נקודות מעניינות שרציתי להעביר בהקשר לחייזר הזה. ראשית, החייזר הקטן הוא לא מין שונה מהחייזר הגדול האפור. הם אותו יצור, פשוט השחקן/דמות לא יודעים את זה עדיין. למה החייזר שאריק פגש יותר קטן מהחייזר הגדול שחיסל את חבריו? פשוט מפני שהוא צאצא לא בוגר של החייזר. ומדוע הוא צבוע בכל צבעי הקשת ולא סתם אפור? ההסבר לזה קצת יותר מתוחכם. לקחתי את העובדה שבעולמינו כל הצאצאים, בתקופת חייהם ההתחלתית, חמודים. גם אריה קטן חמוד, גם קוף קטן חמוד וכמובן שאדם קטן, כלומר תינוק, חמוד. למה כולם חמודים שהם קטנים? התשובה היא שזה עוזר להם לשרוד. להורים קשה לנטוש יצור חמוד כזה ולאחרים יותר קשה להרוג משהו חמוד מאשר משהו מזוויע. אז אם נשליך את זה על החייזרים, גם תינוק של החייזר יהיה חמוד. אבל מה זה חמוד בעולם המשונה הזה? השינוי היחיד שביצעתי בחייזר בהקשר הזה הוא לקבוע שעבור מין זה של חייזרים, צבעים בהירים הם מושכים וחמודים. מי שמתהלך עם צבעים בהירים עליו יזכה בחיבה יתרה. בגלל זה אגב אריק לא נהרג. חליפת החלל שלו צהובה להחריד. השחקנים/דמויות לא חייבים לעלות על הסיבה לכך שהחייזר הקטן צבוע בצבעים, אבל זה נותן יותר אמינות לעולם ולחייזר ונותן למנחה חומר לעבוד איתו. אם במקרה כולם משתמשים ברובה לייזר אדום כהה חזק ושלומית משתמשת בלייזר כחלחל אופנתי, סיכוייה של שלומית לשרוד יגדלו, והשחקנים/הדמויות אפילו לא ידעו למה. אם לבסוף הם יגלו את זה, וזה לא חובה, זה יסב להם הנאה נחמדה. וגם אם לא גילו את זה, בסוף הקמפיין יש למנחה חומר עסיסי לספר לכולם, "אתם זוכרים איך זיו נפל לצואה הכתומה של החייזר? בטח שאתם זוכרים, עד עכשיו אתם צוחקים עליו. אז תדעו שבזכותו שבעים החייזרים שעמדו מולכם לא תקפו. זה לא היה בגלל ששולמית ביקשה מהם לא להרוס לה את הפן." הנקודה המעניינת השניה היא הבזק האור שהחייזר שילח באריק. נקודה זו יכולה לעזור לשחקנים לקבוע דווקא שהייצור הזה והיצור הגדול הם לא אותו יצור מכיוון שאף פעם היצור הגדול לא עשה דבר כזה. אבל ההסבר האמיתי הוא שוב נקודה מסוימת שנלקחה ופרמטר אחד שונה בה. לפי מה שקבעתי, לחייזר הנ"ל אין חוש ריח או שמיעה. לכן הוא פיתח חמש עיניים, המכסות בערך את כל תחום הראיה שהוא יכול להשיג. בנוסף, ללא חוש הראיה החייזר די משותק. עכשיו לקחתי עובדה כללית על בני האדם והטלתי אותה על החייזר בשינוי פרמטר. כאשר בני האדם מפחדים אנחנו רועדים. החלטתי שלחייזר שלי יהיה מנגנון דומה, אבל קצת יותר יעיל. כאשר החייזר מפחד, הגוף שלו יוצר הבזק אור. למה זה יעיל? מכיוון שחוש הראיה של החייזר מכיתה ג' שבא להפחיד את החייזר מכיתה א' ינוטרל והוא לא יוכל לעשות כלום למשך כמה דקות, מספיק זמן עבור החייזר מכיתה א' ללכת למורה ולהלשין, לברוח, או סתם לדפוק לחייזר מכיתה ג' מכות. כמובן שהשחקנים לא ראו הבזקים מהחייזרים הגדולים כי החייזרים הגדולים פשוט לא פחדו מהם. למזלו של החייזר הקטן המפוחד, האינסטינקט שלו במצב פחד עובד גם על אנשים. אם למשל היה עיוור בין השחקנים, האפקט לא היה משפיע עליו. אתם רואים שמעובדות קטנות, בשינוי פרמטר אחד, ניתן ליצור דברים די נחמדים שיצרו סיטואציות מיוחדות לשחקנים. ושוב, הכי כיף בתור שחקן זה לגלות משהו כזה, להבין אחרי הרבה זמן סוף כל סוף את הסיבה לתופעה מסוימת. בנוסף זה גם מאוד כיף לראות את השחקנים מתייסרים ולא מבינים מה קורה, או לחילופין, חושבים שהם יודעים מה קורה ואחרי מכה חדשה שנוחתת עליהם מבינים שהם טעו וחוזרים ללוח השרטוט. הייתי שמח להסביר לכם מה קורה בטיזר שנתתי אבל אני צריך לסיים את הכתבה. אז החלטתי להשאיר לכם חודש לחשוב על סיבות אפשריות לסיטואציה. זיכרו שכל הסיטואציה הזאת נבעה משינוי פרמטר אחד קטן במשהו אמיתי. אשמח לשמוע על הסברים לטיזר וגם על תופעות משלכם אשר יצרתם בשיטה הקטלנית הזאת. בחלק הבא של הכתבה נעזוב את כל ההרצאות על השיטה הקטלנית ונתמקד בכמה דוגמאות של שימוש בשיטה לשם יצירת חייזרים מגניבים ביותר, אבל אל תתפסו אותי במילה. |