|
Star Heroהספר המושלם למשחקי מד"בערן בן סער אני חושב שאין טעם להסתיר ממכם הקוראים שאני חובב גדול של חברת HERO ושל קו מוצריה המתחדש למהדורה החמישית של שיטת הגיבור. אם זאת, אני חייב לציין מראש, אני לא סוקר עיוור שכותב ביקורות טובות על כל מה שהחברה שהוא אוהב מוציאה לאור – רק תקפצו כה גיליונות אחורה ותקראו את הביקורת שלי על ה-Ultimate Martial Artist אותו קטלתי למדי. בכל מקרה אני באמת מאמין שכשאני רואה מוצר ממש טוב, מוצר ששובר את מה שאני מכנה ביני לבין עצמי "מחסום השיטה" (תיכף אני אסביר מה זה) אני ממש נהנה להמליץ עליו לכולם בפנאטיות לבבית. Star Hero הוא מוצר כזה, חד וחלק – אם אתה משחק מד"ב, מתכוון לשחק מד"ב או סתם רוצה לקרוא על משחקי מד"ב Star Hero הוא, לדעתי, ספר חובה. מחסום השיטה, אותו הזכרתי למעלה, הוא קו שלפניו מוצר הוא יעיל או שימושי כמעט אך ורק למי שמשחק בשיטה והז'אנר אליהם שייך המוצר. רוב המוצרים נשארים לפני הקו הזה ומעטים חוצים אותו והופכים למעשה למוצר שתוכנו, מלבד המעט שיש בו שנוגע ישירות לשיטה זו או אחרת, יעיל וכדאי מאד גם למי שמשתמש בשיטה אחרת לגמרי. חברה אחת שעושה את זה בגדול היא חברת Steve Jackson Games דרך קו ההרחבות שלה ל-GURPS. רוב המוצרים של הקו הזה הם מומלצים עד מאד לכל מי שמשחק בכל שיטה שהיא. למשל GURPS Rome שהוא ספר על רומא למשחקי תפקידים. תענוג לקרוא אותו ואם אתה מתעתד לשחק ברומא (או מקבילה פנטסטית שלה) הוא כלי יעיל עד מאד ומומלץ עד מאד. לא סתם אני מזכיר את חברת SJG ומוצרי GURPS שלה, הרי Hero ו-SJG הריצו לאורך כל השנים קווי מוצרים מתחרים, לפחות בתיאוריה. לשתיהן יש שיטה אוניברסאלית (אם כי המדקדקים יודו ש- GURPS היא רק כמעט אוניברסאלית ולחלק ניכר מהז'אנרים חייבים ספר הרחבה מעבר לספר הבסיסי) שהן מעוניינות לשווק תחת הרעיון של "שיטה אחת לכל מה שתשחק מכאן והלאה" ולכן ההקבלה מתבקשת. לאורך השנים, בקביעות עיקשת, מוצרי ההרחבה ל- GURPS הגיעו למקומות שמוצרי ההרחבה של Hero רחקו מהם מאד. רק הקו של הסופר גיבורים, Champions של שיטת הגיבור עלה על המקביל של GURPS בכל הנוגע למידע כללי על משחקי סופר גיבורים ולכן היה לספר של חובה למי שמשחק סופר גיבורים ללא קשר לבחירת השיטה שלו. עד ל-Star Hero . אומנם גם ספר הז'אנר הוקדם למהדורה החמישית של שיטת הגיבור היה יצירת מופת, אבל זה היה Champions המחודש ולכן היותו מוצר מהרמה הראשונה לא הפתיעה אותי. אבל Star Hero נפל עלי בהפתעה מוחלטת. אני עוד זוכר את הגרסא הישנה שלו, ספר עלוב למדי שמתמקד יותר בלבנות דמויות וחלליות ביקום מד"בי מאשר בלשחק ביקום כזה. לא ציפיתי למוצר על רמה – וכשההפתעות הן לטובה הן נעימות במיוחד. Star Hero הוא, לדעתי, המדריך השלם למנחה המד"ב וגם אם הוא נכתב לשיטת הגיבור הוא ישרת נאמנה גם את שחקני החופשיטה וגם את שחקני ה-d20. הספר נכתב למנחים הנקודה הראשונה שאני חייב להתייחס אליה היא כוונת המחבר. הספר בברור נכתב למנחים. ברור מאליו שגם שחקנים ימצאו בו עניין ותועלת, אני בטוח שלכל הפחות הפרק שדן בסגנונות המד"ב השונים יעזור לכל שחקן להבין את הראש והכוונה של המנחה גם אם הוא לא בקי בהבדלים הקטנים שבין אסימוב המוקדם לאסימוב המאוחר. אבל עובדת היותו של הספר מכוון למנחה אומרת שיוצרו הבין כי הבעיה במד"ב היא שקל ללכת בו לאיבוד וכי מנחה מד"ב יצטרך יותר עזרה מאשר מנחה פנטזיה בכדי לבחור לעצמו את סגנון המד"ב הרצוי לו. אחרי הכל יש הבדל בין מלחמת הכוכבים, מסע בין הכוכבים, ספריו של לארי ניבן, מד"ב של העתיד הרחוק, מד"ב של העתיד הקרוב וכו'. הרבה יותר מאשר ההבדלים בין הסגנונות השונים של הפנטזיה ומנחה בקלות ילך לאיבוד בניהם. ב- 322 העמודים של הספר המנחה יעצב את מערכת המד"ב שלו ויוכל להגיע אל המשחק כשדעתו ברורה על נושאים שונים של מד"ב ועל ההשפעה שלהם על המשחק. אגב, וזה משהו שאני ממש אוהב, הספר מונה בסופו למעלה ממאה משאבים שונים (ספרים, סרטים, סדרות וכו') שעזרו ליוצר הספר ולכן מומלצים למנחים. שמחתי מאד לראות ברשימה הזו קלאסיקות מוכרות לצד יצירות שרק מטורפי התחום יכירו – רשימה טובה ויעילה. מבט לעומק הספר מורכב מתריסר פרקים וכאמור מהווה הן דיון על מהות המד"ב ומרכיביו, בדרך לבניית מערכה ומשחק, והן מאגר של חומר ג'נרי למי שבוחר לשחק בשיטת הגיבור. אני מוצא אפילו את החומר לשיטת הגיבור יעיל לשחקני כל שיטה – למשל התבניות ליצירת חוצנים שהכותרות שלהן מספיקות כדי לייצר מהן תוכן. הפרק הראשון, שהוא אגב הפרק הקצר בספר, הוא מכרה של זהב. הוא מכיל סקירה מעמיקה על סגנונות המד"ב השונים, ממד"ב קל לקשה, מאפוקליפטי לאוטופי וכדומה. הוא מציג את הרעיונות הבסיסיים מאחורי כל ז'אנר ומכוון את רמת הכוח הנפוצה של דמויות בז'אנרים הללו. בהמשך הפרק דן באלמנטים שונים המופיעים במד"ב והאלמנטים הנפוצים יחסית שיש לתת עליהן את הדעת. חייזרים, מסע מעל מהירות האור, מחקר ותגליות וכו'. אני מוצא שהחלק הזה של הפרק בעיקר עוזר להכניס את המנחה "לראש" של המד"ב. הפרק מנסה לעזור למנחה להחליט מה מהאלמנטים האלו מתאימים למערכה שלו ומדסקס במקביל על הכנסת סגנונות על למערכה (הומור, מסתורין, רומנטיקה) וכן על שילוב מד"ב עם סוגות אחרות כגון פנטזיה או גיבורי על. הפרק השני, כמו הפסקה רגעית ברצינות של הספר, עובד לנושאים "מכאניים" יותר. הוא מכיל חבילות לדמויות במערכות מד"ב. שוב, אני חושב שהן מהוות קו מנחה מצוין גם לשחקני שיטות אחרות, אבל בהחלט זהו פרק מאד שיטתי. תמצאו כאן חבילות מקצוע, גזע, תרבות, סביבה (מישהו המגיע מכבידה נמוכה או גבוהה למשל) ואף חבילות של משקל וגובה השונים מהאנושי במידה ניכרת. מה שטוב כאן לדעתי, הוא שאין כאן "גזע הפאזנאטים התוקפני" מוכן מראש אלא את הכלים השונים לבנות לעצמך את החייזרים שלך על ידי שילוב חבילות שונות יחד. לאחר מכן הפרק עובר על התכונות, הכישורים, היכולות, הכוחות, היתרונות והחסרונות שמובנות בשיטת הגיבור. הוא "מתאים" אותם למד"ב, לפחות מבחינה תיאורית, כך ששחקנים בודאי ירצו לקרוא את הפרק הזה אם הם משחקים בשיטת הגיבור. אגב, לפני שתשאלו, יש כאן (בחלק של אומנויות לחימה) תוספת של סיוף עם חרב אנרגיה – למי שלא מוכן לוותר על שובו של הג'די או על האימפריה שעוד תכה שלישית. פרקים שלוש וארבע מציגים לך את היקום – ואני פשוט מת עליהם. בעיקר משום שהם לא רק מדברים על גלקסיות וכוכבים, הם נותנים למנחה מידע מדעי בסיסי שיעזור לו לדבר מד"בית מדעית סבירה. זה שיפור עצום לעומת שיטת מד"ב אחרות, ולא אזכיר שמות כי זה כמעט כולן, שנותנות לך את השיטה ומצפות ממך לדעת לבד שכדאי שתקבל מונחי בסיס באסטרונומיה. פרק שלוש מדבר על גלקסיות וכוכבים ופרק ארבע מרחיב על מערכות פלנטאריות (וכאמור המידע המדעי שבו נותן לך את הכלים לבנות מערכות שמש ופלנטות מתקבלות על הדעת), על גופים שמימיים חשובים אחרים כגון אסטרואידים או כוכבי שביט ועל תופעות מעשי ידי יצורי תבונה כמו תחנות חלל או מבני על בחלל (ספירת דייסון, עולם טבעת וכו'). פרק חמש ממשיך את הקו הזה אך בנימה אישית יותר. מתוך הבנה שהמד"ב העתידני מתחלק בעיקר לשני סוגים. אלו של העתיק הרחוק יותר בו אנו משוטטים בכוכבים ופוגשים בהם חייזרים מאיימים וחייזריות סקסיות ואלו של העתיד הקרוב יותר בו אנו נאבקים על אכלוסה של מערכת השמש שלנו ומסע בין כוכבי עדיין מחוץ להישג ידינו. הפרק מציג לנו את מערכת השמש שלנו במלא הדרה על תשע הפלנטות שלה (כפי הנראה), גורמי השמיים השונים שבה וכדומה. זהו הפרק המומלץ ביותר למי שאוהב את המד"ב שלו מתחת למהירות האור (למשל אני). השילוב של פרקים שלוש עד חמש נותן למנחה כלים להתמודד עם אלמנטים של מד"ב מדעי (אם כי, חשוב לציין, שלאורך כל הספר מרגיעים אותנו ועוזרים לנו להתמודד גם עם העובדה שהמדע שלנו במערכה לא חייב להיצמד במדויק למדע האמיתי). ולכן לדעתי, מייד אחרי הפרק הראשון, אלו שלושת הפרקים שהופכים את הספר לכלי עזר מהשורה הראשונה לכל מנחה שמעוניין לשחק מד"ב ולא פנטזיה בחלל. הפרק השישי מחזיר אותנו למערכת המשחק. הוא דן בציוויליזציות חייזריות ובציוויליזציות אנושיות עתידיות. זהו החלק בו ניתן למצוא הסברים על בניית גזעים חייזרים ובניית התרבויות שלהם ועוזר להיזכר במאפיינים חשובים שיש לתת עליהם את הדעת כמו ממשל, כלכלה וכו'. זה נשמע קצר אבל זה פרק מצוין. אני פשוט חושב שכמעט כל מנחה שמגיע למד"ב מתחום הפנטזיה (ורוב המנחים מגיעים לתחומים אחרים מהפנטזיה בעיקר) יודע די והותר על גזעים, תרבויות ובנייתן. לא שהפרק רע, הוא מציג את האור המד"בי החשוב של הנושא, הוא פשוט פחות מחדש לעומת הקודמים לו. פרקים שבע ושמונה הם עוד זוג, כמו שלוש וארבע. עניינם של אלו – טכנולוגיה עתידית. פרק שבע מתמקד בחפצים – מכלי נשק (נפצרים, חרבות אור וכו') ואמצעי הגנה לשחקן הלוחמני ועד למחשבים, קיברנטיקה, רובוטים, ביו- טכנולוגיה, נאנו- טכנולוגיה ושאר ירקות שמבדילים בין מהנס בן ימינו לג'ורדי לה- פורג'. הפרק גם מציג למנחה את סולם הטכנולוגיה, סטנדרט של כל שיטת מד"ב, שיעזור לו לקבוע מה מתאים למערכה שלו ומה לא בהתאם לרמה הטכנולוגית שהוא רואה בעיני רוחו. פרק שמונה עובר לכלי רכב. הפרק דן באריכות רבה וראויה על בניית רכבים בהתמקדות על חלליות. כל המערכות הטיפוסיות שהיית מצפה למצוא בחלליות עתידיות מוזכרות כאן, וכשהפרק מסיים עם החלליות הוא עובר לרכבי קרקע, רחפות, מכא (רובוטי ענק עם טייס אנושי) ותחנות חלל. כמובן שבהתאם הפרק הזה דן בקרבות בין חלליות עם אופציות שיעזרו לקבוע עד כמה מציאותי אתה רוצה שקרבות כאלו יהיו. פרקים תשע ועשר מתמקדים בשני תתי נושאים חשובים למד"ב המצדיקים פרק משלהם. פרק תשע דן במסע בזמן (אהובי הנצחי) ועל איך לשלב אותו במערכה. אחרי הכל זה יכול להיות עיקר המערכה או משהו שקורה מידי פעם כמו לקפטן קירק. פרק עשר דן בכוחות פסי. לא רק על כמה חזקים לעשות אותם אלא גם איך לתת להם אופי המתאים לז'אנר שלך (כלומר "וואו, קול" כמו במלחמת הכוכבים או "מרתק והגיוני" כמו אצל לארי ניבן). לא ארחיב – אבל שוב זה אוצר לכל מי שמשחק מד"ב, לא משנה באיזו שיטה. פרק אחד עשרה הוא הפרק העיקרי למנחה. הוא לוקח את כל המידע שנצבר בפרקים הקודמים ועוזר למנחה לבנות מזה את המערכה שלו. יש כאן דיון נוסף וחשוב בז'אנר של המד"ב, קווי הנחיה ליצירת קווי עלילה (אפילו מייצר עלילות אקראי משעשע). הוא מכיל גם את המבט המד"בי על הטריקים הרגילים של ההנחיה, כמו שימוש בחסרונות של הדמויות או הבאת המערכה לחיים. הפרק גם מוסיף מידע על סביבות לא שגרתיות, כמו כבידה נמוכה או ריק. מידע חשוב, אם כי הרגשתי שהוא לא בדיוק מתאים לפרק הזה. הפרק האחרון, 12, הוא היחיד שמתאים רק לשיטת הגיבור משום שהוא מציג דמויות לדוגמא. נדוש אך דרוש. לסיכום להגיד את זה שוב? ספר מצוין. הוא מומלץ בחום לכל מי שמשחק מד"ב, לא משנה באיזו שיטה. הוא מחנך, מעביר מידע ומתייחס למנחה כאל יוצר ולא כאל מישהו שמעביר לשחקנים את הזמן בקרבות. ספר רציני שגם נראה טוב – הכריכה שלו מדהימה (הציורים בפנים קצת פחות). הוא בכריכה רכה ואני ממליץ לקנות אותו במחסן 23 של חברת SJG (יש קישור באתר שלהם), הם זולים ואמינים. תיהנו! |