|
ומה חלומות נראה בשינת לילה מאוחרת...זיו קיטרו כבר היינו כאן פעם לא? כתבה על חלומות, לפני שנתיים כמעט. כן, כבר היינו פה פעם. וזה בדיוק העניין עם חלומות, לפעמים אנחנו מרגישים שכבר היינו שם פעם, שכבר עברנו את הדברים האלו, שכבר ראינו את הפנים ההם מציצים אלינו מעבר לחלון ושמענו את צליל נקישת המכתת במסדרון שאת סופו לא מצאנו. וכבר חשבנו שאנחנו נמצאים עם החברים הכי טובים שלנו בבית בו שום דבר לא היה הגיוני אבל הכול היה מתאים בדיוק וזו גם לא הפעם הראשונה שאנחנו עפים מעל הקרקע במהירות עצומה. חלומות הם כלי רב עצמה שיכול לשמש אותנו ברמות שונות במהלך המשחק. חלומות יכולים לעזור לנו להבין את עולם המשחק טוב יותר, הם יכולים לשמש בבואות לדברים שמתרחשים בעולם שסביבנו. הם יכולים להיות נבואיים ולדבר בחידות על העתיד לבוא, להסיט את תשומת ליבנו אל הדברים שאנחנו לא שמים לב אליהם ביומיום. הם יכולים להיות כלי לפיתוח הדמות עצמה. בחירות שנעשות בחלום יכולות להשתקף מאוחר יותר בבחירות שיעשו במשחק ומנחה טוב יכול להסיט את העלילה כך שתתאחד עם זו של החלום אותו חלמה אחת הדמויות. במשחקים בהם לשחקן יש יעוד, חלומות יכולים להדריך אותו לעבר הגשמת התפקיד הזה. תמונה חוזרת ונשנית שתופיע בכל לילה עת הוא עוצם את עיניו יכולה להיות בעלת חשיבות אדירה לאותה דמות שתנסה למצוא את כלי הקיבול המתאים לתמונה הזו, את התוכן אליו היא מתאימה. אם הדמות היא גלגולו של ישו הצלוב נוכל לומר לשחקן שבכל לילה כשדמותו עוצמת את עיניה היא רואה לרגע אחד נערה רוחצת את רגליו בלבנדר כשברקע עומדים זוג מגדלים. זוהי תמונה סתומה שיכולה להתפתח עם הזמן ולהוסיף רמזים או שהתמונה תשוב ותחזור ותיוותר זהה אלא שלאט יתגלו לדמות רמזים לגבי מהות התמונה. אולי הוא יפנה לפסיכולוג שהסיפור יצלצל לו מוכר או שזה יפנה אותו לאנשים אחרים שיעזרו או שאולי הדמות תיפול יום אחד בתיאור פגישתו של ישו עם מריה מגדלנה שרחצה את רגליו של הצלוב במי לבנדר. המגדלים הם, מן הסתם, סמל לשמה של הנערה. חלום אחר יכול להיות קריאה לעזרה. חבר טוב שלי הריץ משחק פנטזיה בו אחת הדמויות, פלדין, התגוררה בעיר בו לילה אחרי לילה היא זכתה לחלומות בהם הרגישה לכודה והייתה מתעוררת בבהלה כאשר הצליפו בה רק בכדי לגלות סימני דם על גבה שנעלמו באותה מהירות בה הופיעו. הדרך היחידה בה יכלה לחמוק מהחלום היה בשינה בביתה של אויבת אשר הינה ייצוג הרוע. הסיבה לחלומות הייתה ישות טוב שנלכדה מזה אלפי שנים ע"י גזע של אלפים אפלים שמענים אותה. הישות ביקשה עזרה אך הדרך היחידה הייתה דרך חלום. מחקר של החבורה בכיוון הביא ותם לרדת מטה, אל בטן האדמה, אל עיר האלפים שם ינסו להתמודד מול האימה ולשחרר את הישות. סוג נוסף של "קריאה" יכול לבוא בצורה אחרת. חלומות שיתופיים הם תופעה מוכרת גם כן. קבוצת אנשים שאין להם קשר חולמת את אותו חלום ומגלה עם הזמן שהם לא לבד. החלום קושר אותם יחד לגורל אחד איתו יאלצו להתמודד או שממנו ינסו לברוח. חלומות אלו לרוב חוזרים על עצמם עד אשר הסיטואציה מגיעה לפתרון אשר מניח את הדעת. בסרט "מפגשים מהסוג השלישי" קבוצת אנשים חווה תופעה מוזרה, אורות שיורדים מהשמיים ונעים ביניהם. לאחר אותו מפגש הם כולם חולמים שוב ושוב על אותו המקום. לא רק בזמן השינה התמונות רודפות אותם אלא גם בשעת ערות. אחד מהם מפסל שוב ושוב את התמונה שהוא רואה. מפסל אותה בפירה בזמן ארוחת הערב ובחמר מאוחר יותר. לבסוף מגיעים האנשים האלו להר בו הדברים מתבהרים. אך החלום הזה יכול גם לרדוף אדם בודד ולא קבוצה. חלום שקורא לנו להגיע לעיר או בית ששבים ומטרידים אותנו בכל לילה יכול לשלוח את דמותנו למסע של חיפוש. אולי היא מכירה את המקום, אולי זה המקום בו אשתו של גיבורנו נפטרה או אולי זה המקום האחרון בו בילו יחד. כאשר הוא שב למקום הוא מגלה שהעיר שהייתה כולה מלאת שמחה הפכה למשהו קודר ונוראי, צל חיוור של העבר וכל מה שיכול היה להפוך נגוע ואכול רוע עשה זאת. העיר הפכה לאניגמה, לקובייה הונגרית נוטפת דם. החלום הופך לסיוט מציאותי יותר מכל דבר אחר. סיוטים הינם כוח מניע רב עוצמה בפני עצמם. הם יכולים להביא אדם אל סף דמעות, לטרוף את דעתו מפחד או מחוסר שינה. החשש שיאלץ להתמודד שוב עם הדמויות והדימויים שממתינים לו מעבר לעיקול השינה עלולים לגרום לו לבלוע כדורי מרץ ללא הפסק דבר שיטשטש את תפיסת המציאות ואיזה מקום טוב יותר יש לו למנחה להשתחל לתוכו ולהתחיל לטוות את סיפורו מאשר בנקושה בה אדם לא יכול עוד להבדיל בין אמת לשקר, חלום למציאות. תופעת הדה-ז'-וו היא תופעה נפלאה שיכולה לשמש אותנו אף היא. במשחק רגיל חלום שנחלם בתחילת המערכה יכול לשוב לפתע לרדוף את הדמויות אחרי חצי שנה. ואם יזכרו את הפרטים אולי אף יפיקו לקחים. לעיתים בחלום שחלמו ראו את עצמם צועדים ברחוב ומשוחחים עם מישהו כשלפתע מכונית החלה להאיץ לעברם. אם יזכרו את הפרט הזה כאשר הסיטואציה תתרחש באמת אולי יצליחו להתחמק מהרכב הפעם. בנוסף שימוש בחלום בתחילת המערכה ללא אזכור נוסף שלו יכולה להפוך את השחקנים לקופצניים מעט וחשדניים או סתם להשרות תחושת אי נוחות לתקופה של כמה פגישות, זה יכול לשרת אותנו. השחקנים מתכוננים למשהו שקשור לחלומות כי הם כבר עבורו את הרוטינה הזו בה המנחה מתאר חלום ולפתע זה קשור לעלילה והנה, כלום לא קורה. כאמור, כלום לא קורה עד חצי שנה מאוחר יותר. מנחה יכול להשתמש בחלומות במגוון דרכים אבל חשוב שידע שכאשר הוא מכניס את האלמנט הזה הוא צריך לקחת עליו אחריות. הרי אנחנו לא נוהגים לתאר לשחקנים שלנו את חלומות דמויותיהם באופן קבע ולכן ברור לשחקן שאם ציינו חלום זהו סימן עבורו. פתרון אפשרי אחד הוא תיאור חלומות אחת לכמה זמן, כאשר ישנה תקופה לחוצה במיוחד בחיי הדמות (וכאן אנו מדגישים את המילה במיוחד שכן חיי הדמות, לצערנו או שמחתנו, מלאי לחץ – אחרת מה הסיפור בו אנו משחקנים לא כך?). לעיתים החלומות האלו רק יעזרו לפתח את הדמות, להכיר את תת ההכרה שלה. לעיתים יכול המנחה לבקש מהשחקן שיתאר את סוג החלומות של הדמות בכדי להכירה טוב יותר. כמובן שכאשר החלום הוא חשוב לעלילה לשחקן ייקח זמן להבין את זה וכך אנו הופכים את החלום לחשוב יותר שכן דווקא התמוה הזו תחזור שוב וכך לא בפעם הראשונה ואולי גם לא בפעם השנייה אלא רק בשלישית יבין השחקן שמשהו קורה, בדיוק כמו במציאות. עידוד שחקנים לתאר את חלומותיהם היא טכניקה טובה שיכולה אפילו להיות חלק מבניית הדמות. בניית העולם התת הכרתי, העולם השבור בו דברים משונים מתרחשים הוא חלק חשוב בבניית הדמות. לא חסרים ספרים ואתרים שיכולים לתת לנו פירושים שונים לחלומות ובכך לתת לנו עוד כלים להוסיף נפח לדמותנו, להעמיק אותה ולהגביר את העניין שיש לנו בה. חלומות הם דבר מרתק ומעניין שיכול ללמד את עצמנו המון על עצמנו, כל מה שצריך זה אומץ והרצון לעשות את הצעד ולחלום... |