|
מו"ד 3: יריית פתיחהאיתמר פארן הספר הראשון בסדרת מו"ד 3 - ספר החוקים לשחקן – יצא בשבועות האחרונים לחנויות. הסדרה החדשה שונה מהותית ממוד"ם מהדורה שניה, בכמה וכמה סוגיות מרכזיות. ראשית, בוצעה האחדה למערכת החוקים. לא עוד שיטות נפרדות לשימוש בזריקות הצלה, תקיפות וברור הצלחת השימוש במיומנויות. כיום, המערכת כולה בנויה על בסיס אחיד- ק20. אתה מגלגל ק20 (להצלה, התקפה או שימוש במיומנות) – וככל שהתוצאה גבוהה יותר, כך הצלחת יותר. כמו כן, בוצעו שינויים מעניינים במקצועות השונים, ונוספו תוספות. מקצוע הברברי והנזיר הפכו לחלק מחוקי היסוד של המשחק (במוד"ם 2 הם היו חיצוניים לחוקים המרכזיים), ומקצוע הטרובדור עבר עריכה שהופכת את הדמות "לבעלת שיניים" בצורה שמאפשרת לשחק אותה. גם הדרואיד עבר מקצה שיפורים. התוצאה היא שהמקצועות הפכו כולם לשחיקים, ולכל אחד מהם יש נקודות מעניינות ומרתקות משלו. הברברי מסוגל לבצע פחות טריקים מרתקים עם חרבו מאשר לוחם, אבל הוא יותר ממפצה על כך באמצעות תוספת נק"פ ויכולת כניסה להתקפי אמוק (שהופכים אותו לעוד יותר חזק ומפחיד מן הרגיל). המכשף יודע הרבה פחות לחשים מאשף, אך הוא גמיש הרבה יותר ביכולת להטיל אותם, ויש לו כמות גדולה יותר של לחשים להטלה מדי יום. לכוהן יש את האפשרות להסתובב בלי לחשי מרפא! הוא יכול לקחת לחשי קרב, גילוי מידע והגנה. ומה עושים כשנפצעים? לכוהן יש תמיד את האפשרות לזנוח לחש שהוכן ולהחליף אותו בלחש מרפא ללא בזבוז זמן – כתוצאה, חלפו הימים שבהם הכוהן היה ארון תרופות מהלך. הודות לעדכון רשימת המיומנויות במשחק ובאמצעות תוספת כשרונות (שמאפשרים לכל דמות התאמה אישית לסגנון מסוים של קרב או התנהגות) מקבלים משחק גמיש ומגוון מאוד. יכול להיות לך מטיל לחשים (נגיד אשף) שמתמחה בלחשי קרב (ולוקח כשרונות שמקלים עליו הטלת לחש בזמן קרב) לצד אשף אחר, יעיל אף הוא, שבחר להתמקד בכשרונות של ערנות ותנועה מהירה – אשף זה מעט פחות יעיל בהתמודדות ישירה על- פני שדה הקרב, אך הוא מגיב מהר יותר, דבר שמועיל במגוון גדול יותר של מקרים. הכשרונות מועילים בעיקר בכדי להגדיר סגנונות לחימה מאוד שונים – הלוחם היציב והאיטי שיכול לספוג הרבה, הלוחם המהיר והקליל שמזנק לכל עבר ומסוגל לכסות כל פינה בקרב בתוך שני סיבובים, הלוחם שיודע כל מיני טריקים מגניבים (פריקת נשק, הפלה לקרקע וכדומה). חוקי שילוב המקצועות עברו שינוי משמעותי גם הם. בעוד שבמוד"ם 2, דמות בעלת שתי מקצועות הייתה, למשל בדרגה 5/5 בעוד שדמות בעלת מקצוע יחיד ואותו נק"נ הייתה בדרגה 6 (כלומר, דרגה מתחת בשני המקצועות), במו"ד 3 זה עובד אחרת. פשוט מחברים את כל הדרגות שיש לדמות בכל המקצועות השונים שלה, וזו הדרגה הכוללת שלה. מחברים את התוספים שיש לדמות להתקפות והצלות מכל המקצועות השונים שלה, וככה נוצר שילוב (מנצח) שיוצר את הדמות הסופית. כמובן, לפי המקצוע יש לדמות תכונות מיוחדות שונות, שבאות על פי הרמה בכל מקצוע שונה. לדוגמא, אם אני לוחם בדרגה 3 ונוכל בדרגה 3, אני דמות בדרגה 6. יש לי נק"נ שנאסף משני המקצועות (3 קוביות פגיעה של לוחם, ו- 3 של נוכל). תוסף ההתקפה שלי מחבר בתוכו את תוספי ההתקפה משני המקצועות [+3 מלוחם בדרגה 3, ו- +1 מנוכל בדרגה 3) והתוספים לזריקות הצלה גם מחוברים. השיטה הזו עובדת מצוין עם כל המקצועות, להוציא מטילי לחשים רציניים (אשף, דרואיד, מכשף, כוהן). מטילי לחשים אלו יראו כי שילוב מקצועות בין מטיל לחשים לדמות אחרת (גם אם הדמות האחרת היא מטילת לחשים מסוג אחר) פוגע קשות ביכולת הטלת הכשפים שלהם, ללא שום פיצוי הולם. הסיבה לכך היא שבמשחק החדש, בעוד שרוב הדברים החשובים האחרים יכולים להתחבר, דרגות בהטלת לחשים לא מתחברות. ולהיות דמות בדרגה 6 שיש לה לחשים מדרגה 3 (ובכמות סבירה), לעומת דמות בדרגה 3/3 שיש לה לחשים מדרגה 2 (משני סוגים) - וזה הבדל עצום (לטובת הדמות שיש לה מקצוע יחיד). אפשר לפתור את הבעיה הזו באמצעות חוקי בית, או פשוט להסתדר אתה כמו שהיא. עוד דבר שנוסף למשחק, זו מערכת שלמה של חוקים מסודרים על איך יוצרים חפצי קסם. יש הסברים מפורטים, ויש כשרונות מיוחדים שמאפשרים לדמויות שמטילות לחשים לעשות את זה. לא רק שאפשר לעשות את זה, זה אפילו די חיוני. הרי לחשים שבעבר היו חזקים מאוד (ואולי יותר מדי) נחלשו במו"ד 3 – כנגד לחש שינה יש זריקות הצלה, וכך גם נגד לחש פקודה (גם אם עוד לא הגעת לדרגה 6). יש עוד הרבה דוגמאות אחרות. הפיצוי העיקרי של מטילי הלחשים מגיע בכך שהם יכולים ליצור חפצי קסם בקלות יחסית. כלומר, בתנאי ששה"מ לא משגע להם את השכל ונותן להם את הזמן והמקום לעשות זאת. רוב חפצי הקסם שקל להכין אותם פשוט מכילים הרבה טענים של לחש מסוים, כך שהמטיל מסוגל לבצע יותר לחשים (מאלו שממילא כבר יש לו) בכל יום נתון. נקודת אור נוספת, היא הטיפול בגזעים. בואו נודה – במו"ד 2, לשחק גנום (ננס) או זוטון זה לא בדיוק שמחה או אושר, אלא אם אתה ממש נהנה מן הגזע עצמו. במוד"ם חשבו על כך, ועשו מספר עדכונים בגזעים הללו בכדי להפוך אותם לשחיקים יותר. כל גזע יכול להתקדם בכל מקצוע ללא גבול, כאשר לגזעים שאינם אנושיים יש מגבלות מסוימות בכל הנוגע לשילוב מקצועות (יש מקצועות שקל להם יותר אתם, ואחרים שקשה יותר אתם, וכתוצאה, יש שילובים נפוצים יותר ונפוצים פחות בכל גזע). חוקי הקרב הם אמינים והגיוניים, אבל מסורבלים מאוד. בכל סיבוב אתה יכול לנקוט ב"פעולה מלאה" או בשתי פעולות "רגילות". יש גם אפשרות לפעולה חלקית (אם אין לך זמן, או אם למשל הדמות שלך הואטה בגלל לחש). זה די מסובך ללמוד, אבל זה פשוט מאוד לבצע אחרי שתופסים את הפרינציפ, כי העניין באמת מאוד מסודר והגיוני. הבעיה האמיתית היא שיש בספר המקורי ניסוחים שהם ישר מהתחת. בתרגום העברי ניסו קצת להקל על הניסוח המקורי,אבל אי-אפשר היה לשנות יותר מדי בגלל הדרישות לתרגום שהוא אמין למקור. יש חוקים לגבי תנועה, ויש חוקים לגבי פעולות קרב מיוחדות (החל מהסתערות וכלה ברמיסה של אויב או האבקות). יש חוקים לגבי המתנה שנועדה לאפשר תגובה לפעולת אויב מבלי שתאבד את זכותך לפעול, ויש חוקים שמאפשרים תנועה לפני או אחרי פעולה (ולפעמים תוך כדי ביצוע פעולה). החוקים החדשים קלים יותר לשימוש בעת שמשתמשים במיניאטורות. בכלל, המשחק רוצה שתשתמשו במיניאטורות – לא פלא, זה רווחי לחברה. האמת, זה גם כיף – קל להזיז דמויות, וקל לראות איפה כל דבר נמצא. הפתרון שאני אוהב לבעיית העלות של מיניאטורות הוא משהו שנקרא "Card Board Heroes" של חברת סטיב ג'קסון – אלו עמודי קרטון שעליהם מודפסות דמויות ויצורים (ויש גם חוברת דומה שעליה מודפסים רצפות, מסדרונות, עמודים, בורות, וכדומה כך שאפשר לבנות מהם מבוך שלם, שונה בכל פעם) והמחיר שלהם בחו"ל (יחסית למיניאטורות) הוא ממש זניח (במחיר של שלוש מיניאטורות ברזל אפשר לרכוש חוברת שבה 400 דמויות קרטון...) זהו להפעם (להוציא הערה ארוכה בהמשך). בגיליונות באים, אשמח לענות על שאלות בנוגע למשחק, ולהרחיב אודות חוקי בית אפשריים וסוגיות לגבי מערכת החוקים החדשה. אם יש לכם חוק בית שאתם תוהים עליו, או משהו לא ברור לכם (בספר המתורגם, או בספרים אחרים של מו"ד 3, כולל ההרחבות השונות) – אתם מוזמנים לכתוב לי ולשאול. והנה ההערה הארוכה מאוד: רבים מכם כבר שמעו על כך שלמו"ד 3, אשר יצא לפני שלוש שנים לאור, קמה היום גרסא משופצת, בדמות מו"ד 3.5. כבר הושמעו טענות בדבר כך שמטרתה של הגרסא החדשה היא להכניס סכומי כסף נוספים לקופתה של חברת WOTC, המוציאה לאור של המשחק. מן הסתם, יש באמירה זו מן האמת – WOTC, כמו כל חברה אחרת רוצה להרוויח כסף, והדרך לעשות זאת היא דרך מוצרים. עם זאת, בחינה של סדרת מו"ד 3 ושל סדרת 3.5 מעלה כי אכן יש מקום אמיתי להוצאה מחודשת של הספרים, כעת משעברו (כאמור) 3 שנים ממועד היציאה המקורי. כל אחד מספרי היסוד בסדרה התארך. כיום, כל שלושת ספרי היסוד (באנגלית) עומדים על כ- 310 עמוד (לעומת 290 לספר השחקן המקורי, 260 למדריך השה"מ המקורי ו- 220 למגדיר המפלצות המקורי). אלו הן תוספות מכובדות למדי של חומר. בספר החוקים לשחקן, עיקר התוספות מגיעות בצורה של לחשים וכשרונות נוספים שנוספו למשחק. במדריך לשה"מ נוסף חומר בכמה וכמה נושאים – חפצי קסם, מקצועות יוקרה, משחק עם דמויות בדרגות גבוהות. במגדיר המפלצות, כמה מפתיע, התוספת היא בעיקר במפלצות חדשות. מעבר לתוספות, יש גם עדכונים. חלק גדול מן העדכונים לא יפריע להמשיך ולשחק את המשחק גם לבעלי המהדורה השלישית המקורית. העובדה ששינו טיפה את מאפייני מקצוע הדרואיד והטרובדור לא צריכה להציק לאף אחד- הרי רבים וטובים מאתנו ממילא ממציאים חוקי בית ותוספות ושינויים לגבי חצי ממקצועות הדמות האפשריים. לטעמי, התוספות לבדן מצדיקות הוצאה של מהדורה מחודשת. לו היה מדובר בתוספות בלבד, גם לא היה בספרים החדשים בכדי להפריע לבעלי הספרים הקיימים בשום צורה – כי את הלחשים הנוספים תמיד אפשר להמציא לבד, או להסתדר בלעדיהם. אך הספרים אינם מסתפקים בעדכונים קלים לתכונות ובתוספות מידע. יש בהם גם עדכונים של ממש לחוקים קיימים. חלק מן העדכונים מגיעים בצורת הבהרות לחוקים: מו"ד 3 היה כתוב בלשון מעט מסורבלת, והעורכים עשו מאמצים של ממש להסביר את כוונתם באורח ברור יותר. לצד תיקונים לשוניים (שלעתים יש להם השפעה של ממש על הדרך בא אנו מפרשים את החוקים) ישנם גם שינויים בחוקים עצמם – במיוחד בחוקי הקרב – שמטרתם לעשות את כל העסק פשוט יותר. חלק מן השינויים בחוקים משפיעים גם על דברים אחרים, כגון לחשים מסוימים או כשרונות מסוימים. כאמור, בעלי מהדורה 3 יוכלו להסתדר גם בלי שינויים אלו, שכן בכל המקרים לא מדובר בשינויים מרעישים מדי. כיום, מתרגמים את המדריך לשה"מ 3.5, כך שהספר יצא בגרסתו העדכנית לשוק. ספר החוקים לשחקן יצא כבר לשוק הישראלי, בגרסא 3, שכן הכנתו נשלמה עוד בטרם הגיעה גרסא 3.5 לשלב טיוטא סופי. התכנון הוא להוציא חוברת עדכון בעוד כמה חודשים, שלא תצריך רכישה מחדש של הספר כולו, וכן העמדת קבצי עדכון לרשות השחקנים. בכל מקרה, באתר של WOTC ניתן כבר היום למצוא קבצים אודות נוסח כמעט- סופי של חלק מן העדכונים, בצורת מבזקים המתפרסמים מדי שבוע. |