Exalted

מה אתה אמור לעשות כשמישהו מלמעלה בחר אותך?
חגי אלקיים


"קא-מה-הא-מה-האאאא!"
רוח קפץ אל האוויר, כשהוא מנופף את חרבו הענקית להחריד מעל לראשו. דם הדרקון התחמק מהמכה המגושמת-משהו באלגנטיות נחשית. רוח לא הפסיק, ומיד סובב את הנשק לעוד התקפה, הפעם כשהוא מזרים מהמהות שלו אל תוך הלהב, שזז בצורה הרבה יותר חלקה. הלהב פגע במטרתו, ודם הדרקון נפל על הרצפה, ללא ראשו, שעף לצד השני של החדר.
הקרב לא נגמר. בצד השני של החדר עמד האתגר האמיתי...
התלוי שרוכב על יגונו חיכה לרגע המתאים. הוא הרים את ידו, מלמל כמה מילים, ושלח קרן של מהות טהורה לכיוונו של הסולאר החצוף. רוח התחמק, כמו קנה שזז עם תנועת האוויר. התלוי קפץ קפיצה ארוכה באוויר לכיוונו, תוך כדי שליפת חרבו הארוכה, וזעקת זעקת קרב מחרישת אוזניים.
רוח הרים את חרבו להתגוננות. חרבו של התלוי פגעה בה בצלצול מחריש אוזניים.
"בשם השמש, מות, יצור אפל ומעוות! מות!"
בצעקה הזאת, רוח הכה מכה עוצמתית על חרבו של התלוי. החרב נשברה. חרבו של רוח פגעה בתלוי, מפלחת שיריון, עור, בשר, ועצם.
התלוי עבר מן העולם.
רוח ניצח.

Exalted הוא משחק פנטזיה אפלה/אפית, שמתרחש לפני שנוצר העולם שלנו, בעידן השני של האנושות. המשחק נוצר על ידי חברת הזאב הלבן, שידועה לתהילת עד בשל מוצריה האיכותיים.
בסדרת הכתבות הזאת, אני אסקר את כל פניה של שיטת הנעלים, מן הסולארים, לוחמי הצדק של השמש, ועד הסיידריאלים, הכוחות הנסתרים שמאחורי העולם.
אני רוצה להודות מראש לנבות רם, שעזר, ועוד יעזור (חסר לו אם לא!) בתרגום מונחים, ובתמצות הרקע הארוך-מדי-בשביל-כתבה של העולם.

כל אחד מספרי השיטה של אקזולטד ניחן בתכונות דומות: המון חומר רקע, המון רעיונות נהדרים, והמון הקסמות חדשות. אי אפשר לספר בכתבה אחת את כל מה שקורה וקרה בעולם בדיוק מהסיבה הזאת, ולכן, תמצתנו את העולם וההיסטוריה שלו לגודל כתבה ממוצע.

בתחילה, היה כאוס. רק כאוס, וכלום מלבדו. אל תוך הכאוס חסר הצורה והשם הזה, באו הקדמונים (Primordials), כוחות בראשיתיים (לא, ערן הוא לא אחד מהם, רק התגלמות של אחד) של כאוס וכוח. לא ברור אם לכל אחד היה את האספקט משלו, אבל חלקם התגבשו והיו לדברים אחרים, וחלקם הולידו מתוך עצמם ישויות נוספות, אלו היו האלים האמיתיים הראשונים.
הקדמונים יצרו סדר מסוים בתוך הכאוס, עולם. העולם היה מלא במפלצות מעוותות, משונות וגרוטסקיות – ממפלצות הענק שהן כה חסרות תווים שאי אפשר לתארן שמכונות בהמות', ועד לבני האדם הפשוטים והקטנים שניסו להתקיים בתקופה של כאוס ראשוני, כאשר אפילו חוקי המציאות לא נכתבו לחלוטין ונעשו קבועים.
העולם הזה, שלמרות כל התהפוכות נשאר כשהיה חולק לחמישה אזורים עיקריים, בכל אזור היה קוטב אלמנטלי שככל שהתרחקת ממרכז העולם ההשפעה שלו גדלה. בצפון יושב קוטב האוויר הקפוא, בדרום קוטב האש במדבריות של מאגמה מותכת, במערב קוטב המים בתוך ים אינסופי, במזרח קוטב העץ בתוך יערות אדירים ועתיקים לאין שיעור ובמרכז העולם קוטב האדמה עם ההר האדיר ביותר בבריאה.
הקדמונים לא רצו לנהל את העולם, אלא לשחק במשחקי האלוהות שלהם, מאחר ומוחם לא היה מוח של אל - הוא היה יותר כמו משהו בסגנון מוח של ילד, שרק רוצה שיעזבו אותו ויתנו לו לעשות מה שירצה. לכן, הם יצרו את האלים, האינקרנה (Incarna), כדי שישלטו בעולם. האינקרנה היותר חשובים היו: השמש הלא נכבשת (Unconquered Sun), לונה (Luna) - הירח, וחמש העלמות (The Five Maidens). הם היו אלה שניהלו את העולם, והם הושבעו שלא לפגוע בקדמונים, שבועה שאי אפשר להפר.
העולם התנהל לו בעצלתיים, בלי שינויים. אבל האינקרנה לאט לאט התחילו לכעוס. הם אמרו לעצמם: "מה הסיבה לכך שרק הקדמונים יכולים לשחק במשחקי האלוהות, ואנחנו, שעושים את כל העבודה, אפילו לא נוכל לראות אותם!". אבל למרות הכל, הם היו תחת שבועה.
האינקרנה התחילו לתכנן את המרד. שניים מהקדמונים הצטרפו אליהם, מסיבות שעד היום נשארו לא-מובנות: גאיה, אלת האדמה, שהביאה איתה את בניה, חמשת דרקוני האלמנטים, ואיתה בא אוטוקטון (Autochton), המכונה האניגמטי.
אוטוקטון נתן לאינקרנה את הידע שיעזור להם לעקוף את השבועה שלהם לאלים, ידע שנתן להם את האפשרות להאציל על בני אדם פשוטים, ולהפוך אותם לנעלים. כל אחד מהאינקרנה החשובים והדרקונים יצר לעצמו סוג של נעלים:
השמש הלא נכבשת יצר את הסולארים (Solar Exalted), שהנהיגו את כל שאר הנעלים - הם היו השופטים, המנהיגים, המכשפים והלוחמים הטובים והחזקים ביותר, שאף אחד לא יכול היה להתמודד כנגדם.
גאיה לא הסכימה ליצור לעצמה לוחמים, כי דגלה בשלום, ולכן רק היועצת שלה, לונה, יצרה נעלים - הלונארים (Lunars). הם היו הגנרלים, מנהיגי הפלוגות, ובני הלוויה של הסולארים.
חמש העלמות יצרו את הסיידריאלים (Sidereals), החוזים, הידעונים. הם יעצו לסולארים וללונארים במלחמותיהם.
כוחותיהם של הנעלים האלו הגיעו אל בני אדם על ידי בחירה ישירה מיד האל - האל היה לוקח מהות נעלה, ומעביר אותה לאדם שהוא בחר. הם היו הסלסטיאלים (Celestials).
מתחתיהם היו הטרסטריאלים (Terrestrial), אלו שכוחם עבר בדם. הם נוצרו על ידי בניה של גאיה, חמשת דרקוני האלמנטים. הם נקראו דמי הדרקון (Dragon Blooded). הם היו חיל הרגלים של המלחמה, ואלו שניהלו את העסקים הקטנים יותר, עבדו עם הבירוקרטיה, והנהיגו את בני האדם.
כל הנעלים נלחמו נגד הקדמונים בעזרת כוחות מיוחדים, הנקראים הקסמות (Charms) - כוחות שמוסיפים ליכולות הטבעיות שלהם. הכוחות נעו מכוחות שעזרו להתקפה וללחימה, עד לכוחות שזירזו בירוקרטיה.
המרד הצליח, וחלק גדול מן הקדמונים נהרג, ויצר בכך את העולם התחתון - המקום שאליו המתים נמשכים אחרי מותם, מקום שמסיט אותם מגלגל התחיה המחודשת (Wheel of Reincarnation). פעם, אנשים שמתו התגלגלו מיד לגוף חדש. אחרי מות הקדמונים, חלקם נפלו אל העולם התחתון. הקדמונים שמתו נקראו המלפיאנים (Malfeans), או האלים המתים.
היו קדמונים שנכנעו לאינקרנה. גאיה שיכנעה אותם לרחם עליהם, והם נכלאו בכלא מחוץ לעולם, כלא שעוצב מגופם שלהם. הכלא נקרא מלפיאס (Malfeas, הדימיון בין השמות כאן גורם להרבה בילבול אצל הרבה אנשים), על שם אחד מהם, שעיצב בגופו את גבולות הכלא. הכלואים נקראו היוזים, נסיכי השדים.
אבל זה לא נגמר לגמרי. בנשימתם האחרונה, המלפיאנים שגססו קיללו את כל הנעלים.. הקללה רבצה עמוק במהותם של הנעלים, אבל עוד לא פרצה החוצה, אלא דגרה, עד שיגיע הרגע המתאים...
בינתיים, הוקמה האימפריה. שם כל הנעלים עבדו יחד וניהלו את העולם, בזמן שהאלים שיחקו במשחקי האלוהות. זה היה עידן הזהב של העולם, העידן הראשון של העולם. אבל כמובן, עידני זהב נועדו להיגמר, ובסופו של דבר הסולאריים הושחתו על ידי הקללה שרבצה על נשמתם והאימפריה הפכה ממקום מוזהב של טכנולוגיה וקסם שאי אפשר לדמיין למאורה אפלה שבה הסולאריים עשו ככל שרגשותיהם המעוותים רצו. הכל התפרק. הסיידריאלים פנו אל דמי הדרקון, ואמרו להם שהדרך היחידה להציל את האימפריה היא להיפטר מהסולארים. דמי הדרקון מיד הסכימו, בגלל שאיפתם לכוח. הם התחילו לבצע את מה שנקרא עד היום "The Solar Purge" – בעזרת מרמה ובגידה נרצחו הסולאריים בהמוניהם עד שאיש לא נותר, וכל אימת שנשמת סולארי הייתה מתגלגלת לגוף חדש, הוא היה נרצח בטרם הספיק לרכוש כוח. הלונארים ברחו לקצותיה של הבריאה והסיידריאלים התיישבו עמוק בתוך האימפריה המתהפכת, נעלמים מן העין ויוצרים את מה שנקרא "המסדר חסר הדופי" (The Immaculate Order), מסדר דתי שנועד להחליף את דתות האלים העתיקים שהושמדו בעת ההפיכה - מסדר שכל תכליתו הוא אמונה בעליונותם של דמי הדרקון.
העולם שרד על מי מנוחות במשך עוד חמש מאות שנים, חלש וזוהר פחות מהעולם של הסולאריים, אבל יציב יותר ומושחת פחות. כל זה הסתיים עם המגיפה הגדולה – מחלה קסומה שהיה בלתי אפשרי כמעט לרפאה, אפילו באמצעים קסומים, הרגה 9 מתוך 10 אנשים בכל מקום אליו הגיעה, אוכלוסיית העולם התפרקה בין הידיים של דמי הדרקון ובדיוק אז, כוחות הכאוס פרצו לתוך המציאות המוחלשת בצורת פיות צמאות לדם ויצורים שאי אפשר לתארם במסעות של טבח חסר תקנה.
רק כאשר הגיעו הפיות לקצותיו של האי המבורך הם נהדפו בעזרת העובדה שקצינה צעירה מבין דמי הדרקון השתלטה על מערכות ההגנה המורכבות של האימפריה הישנה, ופוצצה את כל המציאות כשהיא מטהרת את העולם מפיות בהתפרצות כוח מסיבית – היא כמובן הבינה שהדבר הפך אותה ליצור החזק ביותר בבריאה, והכתירה את עצמה לקיסרית הארגמן (Scarlet Empress).
במשך 800 שנה היא בנתה את האימפריה החדשה שלה, ולפני 5 שנים... היא נעלמה.
ברגע שהיא נעלמה, הכל הפך לכאוטי לחלוטין. הסולארים התחילו לחזור לעולם, ישויות לא מוכרות מן העולם התחתון התחילו לעלות לעולם, לכבוש ולהרוס כל דבר שעומד בדרכם... העולם השתנה. לחלוטין.

וכאן מתחיל המשחק. אתם תשחקו דמויות של סולארים שחזרו לעולם, שמנסים למצוא את מקומם ואת דרכם, בין מלחמות אזרחים, טבח-שארים, בגידות, מלחמות, וכאוס מוחלט.

הספר הבסיסי מתאר את חוקי המשחק, ואת הסולארים, אע"פ שלא בפירוט מאסיבי במיוחד (רק 350 עמודים, וזה מפרט על כל העולם, על חוקי המשחק, ובקצרה גם על יצורים אחרים). הוא מורכב מכ-100 עמודים של חומר רקע למשחק, כ-100 עמודים של הקסמות, ועוד 150 עמודים של כל דבר מחוקי יצירת דמות, סוגי דמויות, ופירוט קצר על אויבים ובני ברית לדמויות.

פרק ראשון: רקע.
הפרק מתאר את כל העולם, על כל 5 קצותיו, על מבנה החברה, מספר ארגונים חשובים, וכו'. זה מה שתומצת למעלה.

פרק שני: מערכות.
הפרק הזה, שאורכו רק 10 עמודים, מתאר את כל החוקים שצריכים להבין בשביל המשחק - תוך כדי הסבר ווייט-וולפי ממוצע על כך שלא צריכים להשתמש בחוקים.

פרק שלישי: יצירת דמות.
הפרק הזה מתאר את יצירת הדמות, בשלבים הרגילים (רעיון, תכונות, יכולות, מעלות, הקסמות, טעם), תוך כדי הוספת sidebars פה ושם עם המלצות, כגון: אל תצטמצמו בבחירת ההקסמות שלכם. פזרו אותן בצורה רחבה, וכך הדמות שלכם תהיה יותר מבוססת, ותוכל לשרוד הרבה יותר זמן.

פרק רביעי: תכונות
הפרק הזה מתאר בעצם את כל התכונות החשובות על דף הדמות.
התכונה הכי חשובה ומעניינת במשחק, לדעתי ולדעת רבים אחרים, היא המהות. זהו כוח ה"קסם" של הנעלים, שאותו הם מתעלים להקסמות השונות שלהם. מפורט בדיוק מה קורה כשמבזבים כמות מסוימת של מוטות (motes) של מהות: יכולים לקרות דברים מאד מנגאיסטים, כמו: סמל של שמש שבוער על המצח לסולאר מקאסטת השחר, הילה חמה ואדומה מסביב לדם דרקון של אספקט האש, וכו'. הדבר הזה הוא יתרון וחיסרון: הוא אמנם יכול להרשים ולהפחיד, אבל זה דבר שיכול לגרום לך לגלות לאנשים את העובדה שאתה נעלה כנגד רצונך.
וזה מוביל אותי לדבר הבא: קאסטות.
הסולארים, וחלק נכבד מן הנעלים האחרים, מחולקים לקאסטות - מעין "סוגי דמות" כאלה, סטריאוטיפים שעוזרים למקד את הדמות. כל קאסטה מתמחה בתחום עניין אחד, בעלת סמל אנימה (ההילה הקסומה שיש מסביב לכל יצור חי) משותף, ותכונות דומות אחרות. סוגי הקאסטות של הסולארים הן:
שחר (Dawn) - הלוחמים והגנרלים הגדולים של הצבאות, אלו שמרוכזים סביב לחימה והנהגה צבאית. סמל האנימה שלהם הוא עיגול עם קווים מסביבו - שמש בסיסית. הכוח המיוחד שלהם הוא האפשרות לגרום לעצמם להיראות גדולים ומפחידים, ובכך להרתיע כל אדם שלא יודע מה הם באמת.
זנית/רום שמיים (Zenith) - הכהנים, המטיפים, והמנהיגים של הסולארים. הם מרוכזים סביב הישרדות וכריזמטיות. סמל האנימה שלהם הוא עיגול מלא. הכח המיוחד שלהם הוא האפשרות לשרוף גופות, כדי שלא יהפכו לאלמתים, והכוח לתעל מהות ולפגוע יותר בכוחות אפלים.
דימדומים (Twilight) - הקוסמים, המלומדים, והטקטיקנים. הם מרוכזים סביב כישורי ידע ומיסטיקה. סמל האנימה שלהם הוא עיגול חצי מלא. הכח המיוחד שלהם הוא האפשרות לחזק את האנימה שלהם ולחסום נזק ממשהו שכבר פגע בהם.
לילה (Night) - הגנבים, הרוצחים, והמרגלים של הסולארים. הם מרוכזים סביב כישורי התחמקות והתגנבות. סמל האנימה שלהם הוא עיגול ריק. הכוח המיוחד שלהם הוא האפשרות "להשתיק" את האנימה שלהם, ולגרום לה לא לזהור, או להצליח להסתיר עקבות ואת העובדה שהם בכלל.. שם!
ליקוי (Eclipse) - הדיפלומטים, הבירוקרטים, ואנשי האשכולות של הסולארים. הם מרוכזים סביב כישורים חברתיים וסביב כל הכישורים שאף קאסטה אחרת לא משתמשת בהם (אני הגדרתי אותם פעם כ"קאסטת השאריות", אע"פ שהם קאסטה ממש נחמדה). סמל האנימה שלהם הוא עיגול מלא בתוך עיגול ריק. הכוח המיוחד שלהם הוא האפשרות לחתום בריתות שהאלים בעצמם ידאגו לקיומן, חסינות דיפלומטית, והאפשרות ללמוד הקסמות של נעלים אחרים.
שאר הפרק מפרט את כל התכונות האחרות שכתובות על דף הדמות.

פרק חמישי: הקסמות וקסם.
הפרק הזה נותן המון המון הקסמות לכל תכונה, ומספר מכובד של קסמים משלושת המעגלים (מעגל טרסטריאלי, מעגל סלסטיאלי, והמעגל הסולארי). זה הפרק היותר מעצבן שיש בספר - רק תקראו אותו, ותבינו.

פרק שישי: דרמה.
הפרק הזה מפרט כל מיני פעולות במשחק, בצורה לא יותר-מדי מעניינת, אבל יעילה.

פרק שביעי: הנחיה.
הפרק הזה מלא בעצות וחוקים אופציונליים למנחה. כמו בכל ספר של הזאב הלבן, הפרק הזה שימושי לכל המנחים באשר הם. פרק שכתוב בצורה מעולה, כמו תמיד, ועוזר לכל מנחה שצריך את העזרה שלו. נהדר!
אחד החוקים הנהדרים ביותר שניתנו למנחי המשחק הוא חוק הפעלולים (Stunts) - על תיאור מדהים ולא הגיוני של פעולה, שחקנים מקבלים קוביות בונוס לזריקה, על פי רמת התיאור - תיאור מגניב יקבל קוביה אחת, תיאור שמשתמש באביזרים בסביבה יקבל שתי קוביות, ותיאור שיגרום לכולם לומר "וואו" וישתמש באמצעים קולנועיים יקבל 3 קוביות. כלומר, אם תגידו "אני מתקיף אותו", יהיה לכם פחות סיכוי מאשר [זהירות, ארוך]: "אני קופץ לאוויר, ומנחית מכה אדירה על היריב בעזרת הדאיקלייב העוצמתי שלי. בזמן שיש זום על הלהב, שעוקב אחריו לכל אורכו עד לחוד הלהב, אפשר לראות ניצוצות של מהות טהורה שניתזים ממנו. הרקע מטשטש, ואז שומעים רעש של חבטה חותכת ברגע שהאוריקאלקום פוגש את הבשר. הדאיקלייב פוגע בצוואר, והראש ניתז אחורנית בהילוך איטי, כשטיפות דם מרחפות אל אוויר החדר. בהילוך איטי, נקודת המבט משתנה לאחור, ונראה שולחן שהיה מאחורי מה שפעם היה בנאדם. הגופה נוחתת עליו, וב"Bullet Time" רואים את שבבי העץ הניתזים מהשולחן שנשבר באמצע".

פרק שמיני: אויבים ובני ברית.
הפרק הזה מפרט כל מיני דברים שבהם עלולים הסולארים להיתקל: מפלצות, שדים, סוגי אקזולטד אחרים, וכו'. נותן מספיק מידע בשביל לשחק את הדברים האלה בצורה טובה, ויעיל לכל משחק אקזולטד ממוצע.

פרק תשיעי: ציוד.
הפרק הזה מפרט את הציוד הבסיסי, את הציוד הקסום, את כל סוגי הארטיפאקטים, וכל מיני דברים אחרים שהסולארים שלכם יוכלו להשיג. פירוט מעולה על כל חפץ, וכמות חפצים א-ד-י-ר-ה! התנ"ך לכל משחק אקזולטד.

הספר והשיטה מומלצים מאד לכל אדם שאוהב לשחק פנטזיה, אבל נמאס לו מהסטריאוטיפים של האלפים והאורקים, ומחפש משהו חדש ומלהיב יותר. הוא ספר מאד מאד איכותי, ומעורר השראה במיוחד. כל הספר רצוף בציורים מדהימים ברוח המשחק המנגאיסטית/אנימאיסטית. השיטה קלה ונוחה, והעולם, כמו שהתחלתם לראות, עשיר. כל שחקן יהנה מהספר הזה. דירוג: 9.5.