מו"ד 3.5 – ספר החוקים לשחקן


איתמר פארן


בשנת 2000 יצא בקול תרועה משחק מו"ד 3. הספר הראשון בסדרה, ספר החוקים לשחקן, הוא החשוב ביותר, ומכיל מקצועות, חוקי קרב, מיומנויות, ציוד, כישרונות, לחשים ופרטים נוספים בנוגע לדמויות ולמשחק ככלל.
במהלך שלוש השנים שחלפו, אנשי WOTC (אשפי החוף, החברה שמייצרת את המשחק כיום) אספו בשקדנות ביקורות אודות המשחק, משחקנים ששיחקו בו בפועל, בכל רחבי העולם. ההערות נבדקו, ולפני שנה החל פרויקט שמטרתו לעדכן את המשחק בהתאם להערות הנפוצות ביותר. ספר החוקים לשחקן,מו"ד 3.5, נמצא כיום באנגלית על המדפים, ומכיל תוספת של כ- 10% חומר מעבר למקור (עוד 30 עמודים), שלא לדבר על עדכונים שונים לחוקים קיימים.

להלן, נסקור שינויים בחוקים – אני לא כותב כאן אודות מכאניקה, ולמען האמת, אין בהכרח חובה להשתמש בשינויים שמציע ספר מו"ד 3.5. תמיד ניתן להתייחס לאמור להלן כדוגמא לשינויים שאתם יכולים לעשות בעצמכם במשחק, ולאמץ שינויים אלו או אחרים, שמעניקים עוצמה דומה או אופי ייחודי יותר, לדמויות.
בעת שעושים שינויים, הדבר החשוב ביותר לזכור הוא איזון בין הדמויות – אתם לא רוצים שייווצרו מקצוע או שניים שעדיפים על כל האחרים.


גזעים
לא נוספו גזעים חדשים, אך בוצעו עדכונים בחוקי גזעים קיימים. חלק מן הגזעים שהספר מציין שיש להם כלי נשק מיוחדים (כגון גרזן קרב גמדי, פטיש-קרס ננסי וכו') קיבלו את היכולת לעשות שימוש בכלים אלו ללא צורך בהוצאת כישרון על נשק אקזוטי. בוצעו עוד כמה שינויים זעירים, כאשר השינוי המשמעותי ביותר, הוא שינוי בננס – לא עוד מדובר בדמות המכוונת אל מקצוע אשף-האשליות. כעת, הננס מכוון למקצוע הטרובדור (כמקצוע מועדף), אך שכמעט ולא חלו שינויים אחרים בגזע זה.


מקצועות
לא נוספו מקצועות חדשים, אך בוצעו עדכונים בחוקי מקצועות קיימים.

ברברי -– השינוי העיקרי הוא בתכונת האמוק: הברברי יכול להיכנס להתקף אמוק מספר פעמים ביום, ואז הוא חזק יותר, ונהנה מתוספות לחוסן (כמו במהדורה 3). השינוי הוא בכך שכבר בדרגה 17 התקפי הזעם הללו אינם מעייפים או מתישים אותו, ובדרגה 20 יש לברברי יכולת לשאוב עוצמה רבה יותר מכעסיו. הבחור גם נהנה מתוסף להצלות רצון בדרגות גבוהות.

טרובדור - השינוי העיקרי הוא ביכולות הנגינה: הטרובדור יכול לנגן הרבה יותר מנגינות קסומות ביום מאשר בעבר (ממש הרבה יותר), וגם נוספה לו מנגינה המאפשרת שבירת השפעות לחש מסוימות. חלק מן המנגינות הן בעלות עוצמה רבה יותר כעת.

כוהן -– אין שום שינוי משמעותי במקצוע זה, שהיה ונשאר חזק.

דרואיד -– בדרואיד בוצעו מספר שינויים, שאחד מן המשמעותיים שבהם הוא מתן יכולת הטלה מיידית לדרואיד. בניגוד לכוהן, לא מדובר ביכולת להטיל קסמי מרפא או גרימת נזק, אלא ביכולת להחליף לחש ללחש המזמן בעל-ברית מן הטבע –- חיות ויצורים הגרים באזורי השממה, הנענים לקריאתו של הדרואיד.
הדרואיד מקבל את היכולת לקרוא לבן-לוויה קבוע ואישי, חיה המשרתת אותו בנאמנות וזוכה בכוחות שגוברים והולכים, בדומה לרמך של אביר-קודש, או יציר-סוד של אשף/מכשף. החיות שיכולות להיענות לקריאה זו הן... מעניינות (עד וכולל טיראנוזאורוס רקס, הדינוזאור הטורף המסוכן מכולם...)

לוחם - אין שום שינוי משמעותי במקצוע זה, שהיה ונשאר חזק.

נזיר -– כמעט ואין שינויים. הפכו את המקצוע למעט פחות מבולבל בכל מה שנוגע להתקפות, ויש הסבר טוב יותר על שימוש בהתקפות ללא נשק.

אביר-קודש - אין שום שינוי משמעותי במקצוע זה, שהיה ונשאר חזק.

סייר -– יש מספר שינויים בסייר. הסייר צריך לבחור סגנון לחימה: – חיבה לקשתות, או ללחימה בשתי ידיים, ומקבל תוספים לקרב בהתאם. הסייר זכאי לבן-לוויה בדומה לדרואיד, ונהנה מאוד כמה תכונות שמעניקות שיפורים קלים ליכולותיו, כגון יכולת עיקוב מהירה, יכולת חמיקה, יכולת הסתוות ממש מוצלחת וכדומה.

נוכל - אין שום שינוי משמעותי במקצוע זה, שהיה ונשאר חזק.

מכשף ואשף - אין שום שינוי משמעותי במקצועות אלו, שהיו ונשארו חזקים.


מיומנויות
אין הרבה שינויים בתחום זה. – יש כמה מיומנויות שקיבלו הרחבה לתחום הדברים שניתן לבצע בעזרתן (למשל, יכולת הכיוס הורחבה, ומכסה כל מיני תרגילים וטריקים שאפשר לבצע בזריזות ידיים –- העלמת מטבעות, תרגילי קלפים וכדומה).


כישרונות
נוספו כמה וכמה כישרונות למשחק, כגון כישרון הגורם ללחשי זימון להיות חזקים יותר, וכישרון אחר המאפשר לדמות לרמות טוב יותר אחרים (באמצעות תוסף שהכישרון מעניק למיומנויות מסוימות).
יש כעת לא מעט כישרונות שהם גם יעילים, וגם מכווני אופי. לדוגמא, כישרון שמעניק תוספת לזיוף ותרמית כאחד– גם יעיל (למי שמתעסק בכאלו דברים, כגון נוכל זריז וערמומי), וגם מצביע על אופי מאוד מסוים של הדמות...


קרב
שיטת הלחימה עברה מספר שינויים. ראשית, היא פשוטה יותר להבנה, שכן כתבו מחדש כמה מן החוקים בצורה ברורה יותר. מעבר לכך, אין כבר פעולה חלקית. – ניתן לנקוט בפעולה ובפעולת תנועה, בשתי פעולות, או בפעולה של סיבוב מלא (ולחש כגון האצה מוסיף לדמות פעולה נוספת, במקום להוסיף פעולה חלקית).
בין החוקים ניתן למצוא הסבר ברור יותר על חוקי האבקות והתגוששות, וכן לא מעט תמונות חדשות המיועדות להסביר טוב יותר מצבי קרב שונים. החוקים גם מסבירים כיצד להשתמש טוב יותר במפת-קרב (מפה שמכוסה בתבנית משושים) ומיניאטורות.


לחשים
זה החלק בו תמצאו את מרב התוספות.
טרובדור -– נוספו לחשים המבוססים על קול/דיבור/מוסיקה. למשל, בדרג לחשים שישי ניתן למצוא לחש מבוסס קול הגורם נזק רב למבנים, מדי סיבוב. בדרגות נמוכות יותר יש לחשים המשפרים תכונות (כגון גבורה – תוסף +4 על גלגולי התקפה, הצלות ובדיקות מיומנות, ובנוסף לכך חסינות מפחד ותוספת נק"פ).

כוהן, דרואיד, אביר קודש וסייר –- אין שינויים רבים במיוחד, ובכל מקצוע יש כמה תוספות.

אשף ומכשף -– נוספו כמה וכמה לחשים, במיוחד בתחום העלאה באוב, כך שהתמחות בכיוון זה היא כעת משמעותית יותר ומעניינת יותר. ניתן למצוא לחש שמשמיד אל-מתים (ומשיב אותם אל המתים), לחש המעניק באורח זמני כוח חיים (ותוספת נק"פ) וכדומה.


דעה כללית וחוקי בית
השינויים שבוצעו הם טובים ומשמעותיים, ומסייעים לאזן את המקצועות. עם זאת, יש עדיין כשל חמור - – לא טיפלו בבעיה הקשה של דמות מרובת-מקצועות שרוצה שאחד המקצועות שלה יהיה מקצוע של מטיל לחשים. תכונות אחרות (יכולת תקיפה, זריקות הצלה וכו'), נצברות יחדיו –אבל מספר הלחשים, ודרג הטלתם אינו נצבר בין מקצועות שונים, וגורם, לדעתי, לחולשה משמעותית בדמות מרובת מקצוע העוסקת בלחשי קודש או מאגיה.
הספר עצמו מכיל מידע רב, וכתוב בצורה בהירה יותר מקודמו. עם זאת, למי שיש עותק מספר המהדורה השלישית אין לדעתי סיבה לקנות את הספר הזה. – תוספות של כמה עשרות לחשים וכישרונות זה דבר נחמד, אבל לחשים אפשר גם להמציא לבד (הנה דוגמא: שריון-עצמות: לחש אוב מדרגה 3 של אשפים ומכשפים: המכשף נזקק לבית החזה של יצור מת בגודל בינוני עד גדול להטלת הלחש. ההטלה נמשכת דקה שלמה, בה המטיל מניח על עצמו את בית החזה בעודו משמיע את מילות הלחש. הלחש גורם לעצמות להתהדק סביב למטיל ולהפוך לשריון עצמות המתפתל על גופו של המטיל ומעניק לו תוסף דרג"ש +1 לכל שתי דרגות מטיל, עד וכולל +7. כמוכן, השריון סופג 3 נק"פ מכל פגיעה פיסית במטיל, ומתפורר לאחר שספג 2 נק"פ לכל דרגת מטיל. משך הלחש – שעה לדרגת מטיל).

הערה: במערכה שלי, מצאתי אחד משני פתרונות לבעיה הקשורה בדמויות מרובות מקצוע, באמצעות שני חוקי בית (שלא עובדים ביחד):
1. עבור כל ארבע דרגות מלאות שיש לדמות במקצוע שאינו כולל הטלת לחשים (לוחם, ברברי, נוכל, נזיר, סייר ואביר קודש שטרם הגיעו לדרגה 4), הדמות משתפרת בדרגה אחת ביכולת הטלת הלחשים של המקצוע השני שלה (אשף, כוהן, טרובדור, דרואיד, סייר או אביר קודש שהגיעו לדרגה 4 ומעלה). כלומר, דמות שהיא אשף בדרגה 4/לוחם בדרגה 4, תטיל לחשים כאילו היא אשף בדרגה 5 (מבחינת כמות ודרגי לחשים). דמות שהיא אשף בדרגה 3/סייר בדרגה 3/גנב בדרגה 2 תוכל להטיל לחשים כאשף בדרגה 4, וכו'.

2. הדמות יכולה לוותר על קוביות פגיעה במקצוע שאינו עוסק בהטלת לחשים כתכונה ראשית (נזיר, לוחם, ברברי, סייר ואביר-קודש בכל דרגה), תמורת שיפור יכולת הטלת לחשים של המקצוע השני בדרגה אחת, אך ניתן לעשות ויתור זה לא יותר מאשר 4 פעמים. כלומר, אשף בדרגה 6/אביר קודש בדרגה 5 יכול היה להחליט לוותר על עד 4 ק"פ כאביר קודש (לא לקבל נק"פ בדרגות בהן היה הויתור, ולהיחשב ליצור שיש לו רק 7 ק"פ – 6 ק"פ של אשף ועוד ק"פ אחד של אביר-קודש), אך ליהנות מיכולת הטלה של אשף בדרגה 10 (דרגה 6 בבסיסי + דרגת הטלה עבור כל ק"פ שוויתרו עליה) – הן מבחינת יכולת הטלה והן מבחינת לחשים, דרגי לחשים וכו'.


הערה לגבי המדריך לשה"מ, מהדורה 3.5
כיום, אני עוסק בתרגום המדריך לשה"מ, מהדורה 3.5 (התהליך באמצעו). גם בספר זה יש תוספת משמעותית לעומת הספר הקודם – תוספת של יותר מ- 50 עמודים. בספר זה, התוספות הן ממש משובחות: – יש מידע נוסף על בניית עולמות ועל בניית מערכה והרבה יותר התעמקות בניהול משחק טוב. יש מידע אודות מישורי קיום אחרים (כגון מישור האש –- מה התנאים בו, איך מתקיימים בו, מה חי שם), יש גם תוספות של חפצי קסם ומעניין במיוחד לציין תוספת של כמה וכמה מקצועות יוקרה מעניינים, כגון רב-התחבולות, שהוא מעין שילוב של נוכל ומטיל לחשים ערמומי במיוחד.
על ספר זה, נכתוב ביתר הרחבה בעתיד, אבל בהחלט יש למה לצפות כשתצא המהדורה 3.5 של מדריך לשה"מ – באנגלית ובעברית כאחד.