הצפנה במשחקי תפקידים


מישל סבח


גאנדלף הביט בטבעת במבט בוחן, מביט בקימורה המנצנץ בריקוד מכושף של אלפי קרני שמש זעירות. אצבעו ליטפה ברכות את הטבעת, משמיעה קול חיכוך קל שבקלים, כמעט בלתי נשמע. גאנדלף חייך חיוך דק, חופן את הטבעת באגרופו הקפוץ. מבטו של פרודו התמלא אימה באחת, טבעתו הייתה בידיו של גאנדלף, טבעתו היקרה כל כך. פרודו זינק לעבר המכשף הזקן, השברירי כל כך למראה, אך היה זה מאוחר מדי. גאנדלף נשא עיניו אל האש הלוהטת והטיח בשלהבות המלחשות את הטבעת. פרודו צרח בכאב אדיר, מבכה את טבעתו, הטבעת שכה אהב. חמדתו. הטבעת נחה במרכז הלהבות, מושכת את מבטיהם עד לכדי כאב. דמעות התהוו בחריצי פניהם, מחמת החום האדיר שהפיצו השלהבות המרקדות באור יוקד. לפתע התחילו להזדחל חריצים מרצדים על המתכת המוזהבת. ריצודי אור חרטו בה במהירות, עברו על הזהב הזורח במהירות, מעטרים אותה בקווי זהב חיים. קווי הזהב התעקלו והתפתלו, עוטפים את הטבעת בקסמם, פוערים את עיניהם של המכשף הזקן וההוביט. הקווים עצרו לפתע, נחים תוך כדי שליחת ניצוצות אש זערוריים. הקווים נראו כעת ככיתוב האלפי הכה מוכר. "טבעת אחת לשלוט בכול".

- הגרסה היא פרוש אלטרנטיבי של הרב דק"י להתרחשות המקורית.

מה בעצם קרה פה? אם נתעלם מהזיכרון הרעוע של הרב דק"י ונשתדל להביט רק על הפרטים הנכונים נראה כי הייתה טבעת. טבעת רגילה למראה. הטבעת נזרקה לאש וחשפה טקסט. מה זה אם לא סטנוגרפיה (החבאת הודעה)?

משחקי תפקידים עצמם לא כל כך קשורים להצפנה, אבל רוב העולמות והעלילות שבהם נשחק יכילו הצפנה בצורה זו או אחרת, בידיעת השחקנים או שלא בידיעתם. שני מלכים הרוצים להעביר הודעה סודית ביניהם ישתמשו בהצפנה, אפילו הבסיסית ביותר. שני סוכנים המתאמים מקום וזמן לפגישה או ביצוע עסקה וודאי יבצעו זאת תחת ידה המשגיחה של ההצפנה. האקרים המעונינים להפיל חברה ירתמו עשרות פעילים בצורה סודית עד להנחתת המכה הקשה. מלכים ומלכות מתו, ממלכות קמו ונהרסו, מלחמות נוצחו והופסדו, והכל על חודה של הודעה מוצפנת. במערכות שמתרחשות בעבר, במערכות שמתרחשות בהווה וגם במערכות שמתרחשות בעתיד, בין אם בעולמנו ובין אם בעולמות אחרים יש להצפנה מקום טוב באמצע.

המלך אגראס קרא אליו את השליח. הוא זקוק להעביר למלך ברנארד הודעה דחופה וסודית הקשורה להפלתו של המלך השכן, גריאן. "שמור הודעה זאת והראה אותה רק למלך ברנארד בכבודו ובעצמו" אמר אגראס לשליח, "מהר, צא ודהר!". השליח עלה על סוסו, חפן את הקלף בידו ודהר לכיוון הממלכה השכנה. אני יכול לספר לכם שההודעה לא הגיע למלך ברנארד, כל מה שהגיע למלך ברנארד היה סוס ועליו גופת שליח מוכה וחבול. במלחמה הזאת, גריאן ושכירי חרבו ניצחו וגריאן קרא את ההודעה המתכננת איך להפיל אותו מכסאו בזמן שברנארד ראה גופת שליח על סוס.

אם כן, הצורך בהצפנה הוא ברור, אך לפני שממש נתמקד בהצפנה, בואו ונביט בסוג מוקדם יותר של פתרון לבעיה. סטנוגרפיה היא החבאת הודעה מפני צד שלישי שמעוניין לדעת את תוכנה. דוגמאות לסוג זה של הסתרת הודעה הם למשל לגלח לשליח את הראש, לכתוב לו את ההודעה על הראש ולהמתין עד ששערות ראשו יגדלו, לא צריך יותר מחודשיים שלושה. אז השליח יכול ללכת בכל מיני דרכים, בלי לנסות להסתיר קלף כי הרי ההודעה כתובה על ראשו. כאשר יגיע למלך השני, יגלחו את ראשו של השליח ויקראו את ההודעה. מה איכפת לשליח? הוא מקבל שתי תספורות חינם. דרך נוספת היא לכתוב את ההודעה על הצד הפנימי של החגורה וכך להתהלך חופשי כאשר ההודעה מוחבאת. אפשר לפתח דרכים שונות ומגוונות לסטנוגרפיה. לשים את ההודעה בתוך עוגיית מזל (ולדאוג שרק המלך השני יאכל את העוגייה, קצת מסוכן אם תשאלו אותי), לבלוע כדורית שמכילה בתוכה חתיכת נייר עם ההודעה, לכתוב בכתב סתרים שרק על ידי חימום הדף נגלה אל העין ועוד.

המלך אגראס שלח את השליח כאשר ההודעה, עטופה בבד אוטם, הוכנסה לתוך נאד המים של השליח. השליח אץ רץ לדרכו אך שוב תפסו אותו שכירי החרב של המלך גריאן. מכיוון שחיפשו וחיפשו ולא מצאו את ההודעה ומכיוון שגם ככה התכוונו לשלוח את השליח כגופה על סוסו החליטו לענות את השליח עד שימסור להם את ההודעה. זה עבד. מהר מאוד. כך שוב השתבשו תוכניות המלכים.

יש שתי דרכים לתקן מצב זה, השליח יוכל לתת לשכירי החרב הודעה שתוכננה במקור להיות הודעה חלופית למסירה, זה יכול אפילו לעזור למלכים. הדרך השניה היא לוודא שהשליח אינו יודע היכן ההודעה ממש נמצאת. רק המלך השני, שנפגש עם המלך הראשון מבעוד מועד וסיכם עמו על מקום ההודעה, יוכל למצוא את ההודעה. דוגמא טובה לאופציה הראשונה היא שיטה שהגרמנים השתמשו בה. הם היו כותבים הודעה שלמה, מדפיסים אותה ומקטינים אותה בעזרת מכונת צילום טובה לגודל של נקודה. כעת היו מדביקים נקודה זאת בסוף משפט בהודעה רגילה אחרת. אדם אשר היה מקבל לידיו את הדף היה קורא את ההודעה הרגילה ולא היה מודע לכך שההודעה האמיתית הסודית נמצאת בהקטנה בנקודה שבסוף המשפט.

הפעם זה יעבוד, חשב אגראס כאשר הביא לשליח שתי הודעות, אחת ששמר בתוך נעלו והייתה ההודעה האמיתית שהיה אמור למסור למלך ברנארד והשניה, הודעה מטעה שנשמרה מתחת לכובעו. השליח החדש עלה על סוסו, בטוח שגורלו לא יהיה כמו שני השליחים הקודמים. למה בטוח? כי הוא סוכן כפול בוגדני! הוא פגש את המלך גריאן ביער והראה לו את ההודעה האמיתית לפני שהמשיך ורק אז הראה אותה למלך ברנארד.

מקרה כזה הוא מאוד מסוכן מפני ששני המלכים אינם מודעים לעובדה שההודעה נקראה על ידי המלך השלישי ולכן ימשיכו את תוכניותיהם כרגיל בזמן שהמלך השלישי יודע בדיוק מה הם מתכוונים לעשות. בדיוק מפני מקרים כאלו נזהרים כאשר מצפינים הודעה. הצפנת הודעה נותנת למצפין ולקורא דרך לוודא בסבירות מסוימת שאם ההודעה תיפול לידיים הלא נכונות, היא לא תובן פשוט מפני שהיא מוצפנת. במקרה כזה, הדבר הכי גרוע ששליח בוגדני יכול לעשות זה לא למסור את ההודעה למלך השני. גם אם השליח לא בוגדני אבל הוא נתפס, עונה ומסר את ההודעה, אין חשש מפני הבנת ההודעה על ידי הצד השלישי.

המון פעמים במהלך קריירה של הרפתקן הוא יתקל בהודעות מוצפנות. הודעה מוצפנת לא חייבת להיות מוצפנת בכוונה, כל הודעה בשפה שההרפתקן לא מכיר היא כמו כהודעה מוצפנת עבורו. ארכיאולוגים בני זממנו נאבקים עדיין בפענוח שפות עתיקות כמו "ליניארי A". זה לא בלתי אפשרי שכן המון כתבים עתיקים כבר פוענחו בעזרת כוח המוח בלבד, כמו כתב החרטומים המצרי, ליניארי B ועוד. מאחר ודי סביר שהמקומות שאליהם ההרפתקן הולך הם חורבות עתיקות וכדומה, סביר שיהיו שם כתובות בשפות עתיקות, ככל הנראה שאינן מדוברות יותר. גם שפה מדוברת יכולה להוות מחסום עבור הרפתקן אם הוא לא דובר השפה, במקרה כזה סיכוייו לפצח את הכתוב גדולים יותר, הוא פשוט צריך למצוא מישהו שדובר אותה. שימו לב לביטוי "זה כמו סינית בשבילי" שנובע מסיטואציה כזו בדיוק. אדם שרואה סימנים מתמטיים אומר "זה כמו סינית בשבילי" ומתכוון שהוא לא יכול להבין את הכתוב. הדגש הוא שהוא עצמו לא יכול להבין, שהרי רוב הסינים מבינים סינית ורוב המתמטיקאים מבינים סימני מתמטיקה.

דרך משעשעת לשחק עם הרעיון הזה היא לדוגמא סיטואציה במשחק שהנחתי לפני המון זמן. הגנב שבחבורה הצליח להשתחל לתוך צריח מבודד על ידי טיפוס לקצה, פריצת כמה מנעולים וירידה במדרגות למרתף. הוא יכול היה לדבר עם חבריו שהיו מחוץ לצריח דרך חלון סורגים קטן. אחרי שהדליק לפיד, גילה על הקיר כתובת בת כמה משפטים בסימנים שהוא לא מבין. הכתובת הייתה בשפה עתיקה של קוסמים ורק הקוסמת בחבורה ידעה את השפה. אז הגנב החל לתאר לקוסמת את כל הסימנים המוזרים שהוא רואה ("יש פה נשר, על גב של פיל.. אחר כך מן מזלג מעוגלת בקצוות..וזה.. מה זה? אין לי מושג איך לתאר את האות השלישית!"), והקוסמת הרכיבה אות לאות, סימן לסימן והבינה את תוכן ההודעה. זה היה נורא משעשע ומהנה. דרשתי מהשחקן של הגנב לצאת מהחדר ולסגור את הדלת ושיחקנו רבע שעה כאשר השחקן של הגנב צועק מחוץ לחדר תיאורים של חיות וסמלים. לשחקן של הגנב שהיה מחוץ לחדר נתתי דף עם הטקס המוזר שדמות הגנב רואה ולשחקן של הקוסמת נתתי מפתח מונחים, מילון של הסמלים ומה הם אומרים.

לכתוב את ההודעה בשפה נדירה יכול לעזור, אבל תמיד יש עוד אנשים שמכירים את השפה. הדרך הכי טובה להגן על הודעה היא להצפין אותה בהצפנה ממשית,. קריפטוגרפיה. ישנן הצפנות חלשות וחזקות וככל שתקופת הזמן עוברת קדימה, ההצפנות הופכות לקשות יותר ויותר לפיצוח. ההצפנות הפשוטות אינן דורשות יותר מדף, עט וקצת מחשבה כדי לפצח. לעומת זאת לפיצוח ההצפנות החדשות נדרשות אלפי שעות עבודה של המחשבים הכי חזקים שיש היום והבנה מעמיקה במתמטיקה. קיימות היום בתיאוריה הצפנות שהוכח שאי אפשר לפענח אותם, למשל הצפנה קוואנטית. לכן בדרך כלל, אם רוצים לשלב הצפנות במשחקי תפקידים לא בתור חלק מהעולם אלה כפעילות משחקית עבור השחקנים, מומלץ להשתמש בהצפנות חלשות יותר, ולכן אתמקד בהן.

הצפנה בסיסית היא הצפנת יוליוס קיסר. הצפנה המחליפה אות באות הנמצאת כמה מקומות ימינה או שמאלה ממנה. למשל נוכל להחליף כל אות באות הבאה אחריה ואז "שלום" יהפוך ל- "תמזנ". יוליוס קיסר השתמש בהצפנה זו בהיסט של שלוש אותיות. על המלך הראשון והשני לקבוע מראש את ההיסט (המפתח של ההצפנה) וכך מקבל ההודעה יוכל להחזיר כל אות לאות המקורית על ידי היסט בכיוון השני. הרחבה של הצפנה זו מחליפה כל אות באות אחרת באלף בית, בצורה קבועה מראש.

הצפנות מתחלקות בגדול לשני סוגים. הצפנות החלפה והצפנות הזזה. הצפנות החלפה מחליפות כל אות בהודעה המקורית באות אחרת, בדיוק כמו ההצפנה של יוליוס קיסר. הצפנות הזזה אינן מחליפות את האותיות אלא פשוט מזיזות את מיקומן. למשל הצפנה שלוקחת כל זוג אותיות סמוכות בהודעה המקורית ומחליפה ביניהם כל ש-"שלום" יהפוך ל-"לשמו". אם עושים את זה בהודעה ארוכה זה די מבלבל. אפשר גם להחליף אותיות בצורה יותר מתוחכמת. למשל לכתוב את ההודעה כאשר כל אות נכתבת בשורה מתחלפת:

ש ו א י צ י ה ד ה
ל ם נ מ פ ן ו ע

ולכן ההודעה הסופית תהיה: שואיציהדהלםנמפןוע.
אני מנחש שזה לא טקסט מובן כי ה- Word צובע לי אותו באדום.

בימים עברו, היה מכשיר בצורת גליל וסרט שהיה מצפין הודעות באופן דומה. תחשבו על גליל. עכשיו קחו סרט נייר ותעטפו את הגליל בצורה ספירלית. עכשיו תכתבו הודעה לאורך הגליל,כאשר כל אות נכתבת בגלגול אחר של הסרט. הסירו את הסרט מהגליל והרי לכם אוסף אותיות לא מובן! למי שיהיה סליל בקוטר דומה – הוא יוכל לעטוף את הגליל שלו עם הסרט ופשוט לקרוא את ההודעה שכתובה בסרט באופן לאורך הגליל.

אפילו בתנ"ך יש מילים מוצפנות. הן מוצפנות בצופן "אתבש", צופן שבו כל אות עברית מוחלפת באות המראה שלה. הכוונה היא שהאות א' מוחלפת באות ת'. האות ב' מוחלפת באות ש' וכל הלאה, מכאן השם, צופן "אתבש".

כמובן שאפשר לערבב בין השיטות, כלומר אפשר למשל להצפין על ידי החלפת אותיות, אחר כך הזזת אותיות ולבסוף החבאת ההודעה. כולם במחיר אחד.

הפעם זה בהחלט יעבוד, חשב אגראס כאשר סיים להצפין את ההודעה שלו בצופן הזזה מתוחכם. הוא השחיל את הקלף לידיו של השליח וחייך בסיפוק. השליח, כרגיל, נתפס, עונה עד מוות שכן לא ידע איך מפענחים את הצופן ואז גריאן שכר את טובי מפצחי הצפנים ותוך שבוע ימים הצליח לפצח את הצופן. הרי צפנים נועדו לפיצוח, לא?

שוב המלכים נותרו חסרי כל יכולת להעביר הודעה מוצפנת. אבל זה לא מדוייק. אפשר להעביר הודעה מוצפנת אשר הסיכוי לפענח אותה יהיה מזערי. יש הודעות מוצפנות בטכניקות פשוטות שעד היום לא פוצחו על ידי טובי המפצחים בעולם. יש סיפור נחמד שמסתתר מאחורי צופן שנקרא "הצופן של ביל", סיפור ממש נחמד שמי שרוצה מוזמן לקרוא אותו בספר "סודות ההצפנה" של סיימון סינג. מפאת חוסר מקום לא אספר אותו פה. העיקרון של צופן ביל הוא לקחת טקסט מסוים, למשל ספר, ולהצפין את ההודעה בעזרת הספר. ההודעה מוצפנת בעזרת מספרים. כל מספר בהודעה המוצפנת מציין מילה בספר. אם ההודעה פותחת במספר 65, אזי כדי לדעת מה האות המקורית אלך לספר, אספור מילים עד שאגיע למילה ה-65 ואקח את האות הראשונה של המילה הזאת. כך הלאה עד סוף ההודעה. כמובן שהיופי בשיטה זאת הוא שמספרים שונים יכולים לציין אותיות שונות, הרבה מספרים שונים. למי שלא יודע באיזה ספר או טקסט מדובר, אין סיכוי ממשי לפצח את ההודעה. מתוך שלושה טקסטים של ביל, רק אחד פוצח והוא פוצח על ידי שימוש בהצהרת העצמאות של ארצות הברית. ניתן כמובן גם לכתוב סיפור קצר בעצמנו ולהשתמש בסיפור הקצר שלנו בתור הטקסט להצפנה. במקרה כזה ניסיון ניחוש של טקסטים על ידי מפצחים יהיה מתסכל ולא יעיל בכלל. אבל אל תגלו להם.

כעת לכמה רעיונות בקשר לשילוב הצפנה אמיתית במשחק ולא רק בתור דרך שבה שולחים הודעות. רעיון אחד, כמו שציינתי כבר הוא שדמות אחת יודעת שפה מסוימת, דמות אחרת לא, אבל רק השנייה רואה את הטקסט. יש פה תיאור של אותיות וניסיון לזהות על איזו אות מדובר, עדיף הודעות קצרות יחסית. דרך נוספת היא לאתגר את השחקנים בהודעה יחסית ארוכה שמתארת מיקום של משהו, נניח אוצר, מעיין נעורים, סוד הקסם או כל דבר כזה, משהו שהדמויות ירצו. כעת נניח שהמפתח, בצורת מיפוי של אותיות לאותיות המקוריות מחולק לכמה מקומות או אנשים. כל מקום או איש מכיל מיפוי של מספר אותיות בודד ורק שילוב של כל החלקים של כולם יצליח לגלות את סוד הודעה. הדמויות יוכלו כמובן להתחיל לנחש את תוכן ההודעה עוד לפני שהיא תפוענח לגמרי. בכל מקרה, זה יכול להיות נחמד.

דמויות חכמות יוכלו להמציא מכשירים והצפנות חדשות (חדשות לעולם ולא לנו כמובן, אלא אם כן אתם גאונים) ולשתף את המלך בתגלית, אולי תקבלו תמלוגים. הצפנות יכולות להתבטא בצורה הכי פשוטה בקוד סודי שהדמויות אומרות אחת לשניה כדי לזהות או לאמת מקור הודעה. נניח וג'וש תקוע במקום מסוים וחייב להשיג את החרב הקסומה שלו כדי לצאת מתסבוכת. הוא לא יכול להגיע לחבורה ולקחת את החרב בעצמו ולכן שולח עובר אורח למשימה עם הבטחה לגמול נאות. "כשתגיע אליהם ותספר להם מה שאמרתי לך, אל תשכח להגיד להם בסוף 'החזה השעיר של רגדאר הוא שיא השלמות הגברית'". יתכן והחזה של רגדאר הוא לא באמת שיא השלמות, אבל זאת דרך טובה לדעת שעובר האורח הוא אכן שליח של ג'וש. אני אישית אוהב להשתמש בביטוי "בננות סגולות".

אל תשכחו לערב את ההצפנה בעולם המשחק. למשל בעולם פנטזיה, יש סבירות שיהיו קסמי הצפנה. קסמים שמעלימים את האותיות בקלף ורק קסם נגד או אמירת מספר מילות מפתח תחזיר את האותיות (סטנוגרפיה). קסמים שמתרגמים את הטקסט לשפה עתיקה או לסימנים חסרי שפה (החלפה). קסמים שמנתקים את האותיות ממקום מושבן.. מערבלים אותן בתנועות מעגליות על הקלף ומחברים אותם לקלף מחדש אחרי הערבול. ניתן גם לחשוב על הצפנת דרכי תקשורת של קוסמים, למשל שיבוש הקליטה של כדור בדולח וכדומה.

שני השליחים ישבו בעגלה ורכבו לארמון של ברנארד. בדרך נראו כמה דמויות אפלות שקפצו לחטוף את השליחים אך מיהרו לסגת ולברוח. השליחים צחקקו לעצמם עם כל דמות אפלה שהבינה את מי היא מנסה לחטוף. "אז מי באמת נראה לך יותר חזק? אני או אתה?" אמר גאנדלף לרייסטלין.

לסיכום,
אל תשחקו שליח אלא אם כן אתם קוסמים בדרגה גבוהה מאוד. אבל אז אתם כבר לא צריכים לשלוח הודעות, יש לכם את כדור הבדולח. אז פשוט אל תשחקו שליח, זה לא טוב לבריאות.