רוחות הצפון – ויקינגים בשירות המנחה


אבי "דוק" סבג


אגלי זיעה קרה נגרו על מצחו וקבוצת שיער טורדנית שבה וכיסתה את עיניו. הוא סקר את פניהם החתומים של חבריו וידע שאין כל ברירה. "מוג לב בן עוולה! אני קורא עליך תגר! היום תשלם את מחיר דמם של אחי ושלג יזרום בדם חייך העלוב!"
הוא הרים יד מיוזעת... וגלגל את הקוביות..

סדרת הכתבות הזו נכתבה משתי סיבות, הראשונה היא שהתרבות וההיסטוריה הנורדית היא אוצר בלתי נדלה של רעיונות ומקור מעולה להשראה לשחקנים ומנחים כאחד. הסיבה השנייה היא שהפנטזיה הקלאסית צמחה על ברכיה של תרבות זו. המיתולוגיה הנורדית הייתה המקור העיקרי ליצירתו של טולקין ולמעשה על בסיסה הוגדרו גבולות ז'אנר הפנטזיה כפי שאנו מכירים אותו. המטרה במחקר ובהיכרות עם המקור הראשוני ליסודות הז'אנר היא להתחבר מחדש לרעיונות האותנטיים והעוצמתיים לפני ששונו, הוצאו מהקשרם, עודנו והפכו לקלישאות שחוקות וגרוע מהכל- פוליטקלי קורקט!

את כל הידע שרוכז בשלושת החלקים הקודמים אפשר לנצל במגוון דרכים על פי נטיות לבכם. הצורה הטוטלית ביותר היא לבנות מערכה ויקינגית מלאה כלומר לשחק במערכת פנטזיה הבנויה על פי תפיסת העולם וההבנה הנורדית. יהיה זה עולם הנשלט ע"י פנתאון אלים פרוע, אלים ושרירותי. דמותו של הגיבור הלוחם, תהיה הדבר הנערץ והנחשק ביותר אך בניגוד לדגם היווני גיבור זה לא יזכה לעולם לנוח על זרי הדפנה ומוות שליו או אריכות ימים אינם משאת נפשו של איש. לכן העלילות צריכות להיות לוחמניות רוויות דם ומעשי גבורה ומעל כל - פטליסטיות.

גישת המנחה (ועדיף שתישען על תמיכה מתאימה מצד השיטה) צריכה להכתיב קרבות קשים, ריאליסטיים וקטלניים. הסאגות מלאות אזכורים על גיבורים שנהרגו באבחת חרב אחת או ע"י חץ בודד. אם במשחקי פנטזיה אחרים הנושא היה נתון לדיון כאן הנאמנות למקור מחייבת דם ומוות. אסור שגיבורים יהפכו חסינים מפני המוות מפני שאז כל התחושה האווירה הייחודית למיתולוגיה הנורדית תלך לאיבוד. שווה לכלול בניהול הקרב אפקטים כמו פגיעות קריטיות, דימום קטיעת אברים ושאר מנעמי קרב שמעבירים את תחושת הפחד ומקצרים את הדרך לוולהאלה. שווה להתחשב בכל רעיון או תמרון מצד השחקנים בכדי להוסיף עניין לקרב ולהפוך את הניצחון ליותר תלוי טקטיקה ותעוזה ופחות תלוי קוביות.

הויקינגים אומנם ששו אלי קרב אבל לא עשו זאת בטיפשות או בצורה ישירה ופשוטה, להפך, כפי שהזכרתי בחלקים הקודמים, הקרבות התאפיינו בהרבה מאד עורמה ויצירתיות טקטית. יושמו בהם עקרונות של הפחדה, הפתעה, התקפה ממספר כיוונים, ניצול יתרונות ניידות בים וכו'. רעיונות אלה לא היו נחלתם של מצביאים או אנשי צבא מאורגן, אלה אפיינו את המחשבה הנורדית הרווחת. למרות זאת הקרבות הם ממש לא הדבר היחידי שיתרחש בעולם, מאבקים ויריבויות פוליטיות בין שבטים שכנים או במסגרת ה- thing של אותו שבט יהיו מחזה נפוץ. אפילו חיי היום יום ושיטות פתרון הסכסוכים הויקינגים יכולים להפוך כמעט כל ביקור בכפר להרפתקה ממש.

אם אתם אוהבים לשחק בקנה מידה גדול, מערכה שעוקבת אחר תהליך גיבוש הממלכה הנורדית הראשונה שאיחדה תחת מלך אחד שבטים רבים יכולה להיות מרתקת. רקע שכזה יהווה בסיס מעולה לאין סוף פרשיות שחיתות, בגידה, מאבקים ואינטריגות בין משפחות האצולה. רעיון אחר הוא להתמקד ב- berserkers, חוד החנית של הכת הפנאטית של מאמיני אודין שישמשו את מנהיגי הכת בניסיונם להשתלט על החברה הנורדית ולכונן דיקטטורה דתית נוקשה. הרעיון אומנם די זר לתפיסה הרווחת בקרב רוב הויקינגים אבל פנאטים דתיים בוודאי היו בכל תרבות והם תמיד טוענים שרק דרכם היא הנכונה והאמיתית.

משחק בקנה מידה גדול עוד יותר יערב כמובן את האלים ואת תשע העולמות. אולי ה- Ragnarok קרוב, החורף הנוראי מכסה את הארץ ולקבוצה נועד תפקיד מרכזי בהכנות לקרב העצום. נשמע מעט בנאלי אבל לשחק את הרעיון המקורי יכול להיות שונה בתכלית ואוהבי הסגנון האפי ייהנו מכך מאד. הקבוצה יכולה למצוא עצמה כלי משחק בידי האלים במאבקי ההשפעה שלהם או במלחמתם בענקים. אולי לוקי במסווה מנצל אותם בכדי לקדם את האינטרסים האישיים שלו או רק כדי ללעוג לכל שאר האלים. אולי אחד מבניו הנוראיים (Fenris או Jormungand ) משתלח בעולם ורק תחבולה גאונית של קבוצת בני התמותה תציל את גורל האנושות.

למרות שלכאורה משחק שכזה יערב הכי הרבה מהמיתולוגיה הנורדית נראה לי שדווקא את המיטב תוכלו להפיק במשחקים בקנה מידה צנוע יותר. בקנה מידה קטן יותר ניתן להתמקד במסעות הגילוי או המסחר הרבים שהביאו את הויקינגים אל כל קצוות העולם והפגישו בינם לבין התרבויות האחרות. המסעות הימיים עצמם הם פתח מעולה לעלילות רבות - ים בוגדני, תנאי מזג אויר קשים ומי יודע אילו מפלצות עתיקות שאורבות במצולות יכולים להשליך גם את הטובה שבספינות הרחק ממסלולה והישר אל עבר הלא נודע. מערכה שלמה יכולה להתחיל משבריה של ספינה טרופה על חוף עלום. זה יכול להיות סיפור של הישרדות באזור פראי, מאבק על האנושיות והשפיות ומסע ארוך חזרה הביתה.

מאותם שברי ספינה יכול להתחיל סיפור של חשיפה אל תרבות זרה. מפגש ישיר ומלא חששות וחשדות עם תרבות שונה שעשוי להוביל לשינויים מרחיקי לכת בחיי הגיבורים ואולי בגורל העמים עצמם. אותו אירוע מקרי יכול להיות גם תחילתו של מסע אל סוד הרונות והקסם הנורדי שאולי נשכח וכמעט אבד מן העולם. יד הגורל, או ידו של אחד האלים, השליכה את קבוצת ההרפתקנים שלכם אל חורבות אתר קדוש הטומן בחובות את הידע העתיק ויקר העורך. כיצד יתמודדו אנשי הים המחוספסים עם המורכבות הפתלתלה של האומנות הנסתרת? כיצד יתמודדו עם הכוח והעוצמה שנפלו בחלקם? או עם האחריות שכרוכה בכך? כיצד ישפיע שובו של הקסם הנורדי על מהלך חייהם? חיי כל תושבי הכפר? האומה הנורדית כולה?

בכל קנה מידה בו תבחרו לשחק חשוב להקפיד על כמה עקרונות כדי לשמר את האווירה שכל כך מאפיינת את הסאגות הנורדיות. לכן מלבד כל מה שכבר הזכרתי לגבי הפטליזם וסכנת המוות המיידית שמרחפת מעל ראשי הגיבורים חשוב להקפיד גם על מקומו של הקסם בעולם. במיתוסים הויקינגים הוא הרבה יותר נדיר מכפי שהתרגלנו לראות בסיפורי פנטזיה קלאסית. מעטים יודעים את הסודות הקסם , עוד פחות את אומנות השליטה בהם ורק מתי מעט ממש עושים בהם שימוש קבוע. כך גם חפצי הקסם רובם יחידים במינים, בעלי שם, אופי והיסטוריה מפורטת. חרבות +1 תחת כל עץ רענן ממש יחטיאו את המטרה ויהרסו את הסגנון הייחודי.

אפשרות אחרת היא להתמקד במהלך החיים היום יומי בכפרים. האקלים הנוקשה ואופיים הקשוח של בני העם מזמנים אין ספור הזדמנויות לפיתוח עלילות מרתקות. כמו בכל קבוצת בני אדם גם בין הויקינגים התנהלו ויכוחים, סכסוכים נרקמו מזימות ונקשרו קשרים. חלק מהמקרים התפתחו לנקמות דם שגררו אליהן משפחות שלמות והשתרעו על שנים ארוכות.
מקרים אחרים הסתיימו בהכרעה ב thing (האסופה המחוקקת), שבמקרים רבים יכולה גם היא לשנות לחלוטין את מהלך חיי הדמויות ולהיות הבסיס למערכה כולה. דמויות שהוכרזו כפורעות חוק ונידונו לחיי גלות על לא עוול בכפן, עשויות להקדיש את חייהן למאבק על טיהור שמן והוצאת הצדק אל האור.

ככל שהשבטים התגבשו ויצרו מבנים שלטוניים מסודרים יותר כך גדל חלקן של האינטריגות והתככים הפוליטיים. אצילים נאבקים אחד בשני כדי להרחיב את אזורי ההשפעה שלהם, בדומה למה שהתרחש בכל אירופה של ימי הביניים. הבדל חשוב הוא שבאומה הויקינגית פשוטי העם המורגלים בשוויון כלשהו עשויים להתנגד ולהלחם על החופש שהיה נחלתם מאז ומעולם. דמויות השחקנים יכולות להיות חלק מאותה תנועת התנגדות עממית שמנסה למגר את תאוות השררה של האצילים.

גישה שונה לחלוטין תהיה לשלב את האלמנטים הנורדיים במערכת פנטזיה אחרת. ניתן לעשות זאת פושט ע"י הצגת אומה ויקינגית ממנה יכולה להגיע אחת הדמויות. דרך אותה דמות תוכלו להתנסות בהיכרות עם התרבות הנורדית, במפגש בינה לבין התרבויות האחרות וביצירת אינטרפרטציה פרטית מאד של הגיבור הנורדי. אפשרות נוספת להציג את הברברים הצפוניים העם של פושטים וכובשים בדיוק כפי שהצטיירו בעני עמי אירופה בתקופת הזוהר שלהם. יתכן ואותם פשוטים יהיו האיום העיקרי הרובץ לפתחם של המדינות החופשיות והמטרה העיקרית של המערכה כולה תהיה להשיב את השקט לחופיים הצפוניים. יתכן וזה יעשה בכוח החרב ובתעוזה צבאית, יתכן ודווקא עורמה ותחבולות הן שיכריעו את המערכה ואולי דווקא דיפלומטים בעלי חזון יצליחו להפוך סכסוך דמים לברית שלום.

הפנתיאון הנורדי שהוא אחד במעניינים ביותר שיצרו עמי המערב ויכול להיות מקור להשראה ורעיונות בכל פעם שתרצו ליצור אלים בעלי אופי וחולשות אנושיות שהיו ברוטליים, גחמנים ובלתי צפויים כמו שרק אלים יכולים להיות. הדגם של האלים הנורדיים מתאים למערכה מבחינות רבות. הם היו מספיק מרוחקים כדי לאפשר לבני האנוש לנהל חיים יחסית חופשיים ומשוחררים בד"כ מפנטיות דתית ומצד שני נהגו להסתובב על פני האדמה לבחון את התנהגות האדם. הם לא יצגו ערכים אבסולוטיים ודיכוטומיים של טוב ורע וגם ללוקי, רשע שברשעים, היה חלק במלחמה בענקים אויבי הבריאה. מסיבות אלה הם יכולים להתאים גם למערכות מורכבות שצובעות את הולם בגוונים של אפור.

רעיונות ומאפיינים נורדיים יכולים לשרת אתכם גם במערכות בז'אנרים שאינם פנטזיה. הם יכולים להוות בסיס נהדר לעם לוחמני במערכת מד"ב או לכת ניאו-פגאנית במערכת סייברפאנק, אימה אורבנית או שאר מערכות בהווה אלטרנטיבי. הרעיונות של הערצת כוח, האדרת דמות הלוחם, קשר לטבע, לחופש, אהבת הים, תעוזה ותאוות גילוי אמיתית יכולים להתאים לכל ז'אנר ולכל תקופה בה תבחרו לבסס את המערכה שלכם. גם בעולם האמיתי יש תנועות אזוטריות של אנשים הרואים עצמם כממשיכי דרכם של הנורדים כך שאתם בטח יכולים לשלב אותם בעולם הדמיוני שלכם.

כל מה שהובא בסדרת הכתבות הללו הוא רק חלק קטן מתוך מה שיש להיסטוריה ולתרבות הנורדית להציע למתעניינים. כתבות אלה הם בעיני הזמנה להצצה נוספת ועמוקה יותר. מלבד זאת ניסיתי לתת כמה קצות חוט מהם ניתן ליצור הרפתקאות ברוח המתאימה וגם כאן זו רק טיפה בים של אפשריות מרתקות.