Lord of the Rings- RPG


זיו קיטרו


פעם אחרונה שהצצתי במשחק התפקידים של שר הטבעות הוא לבש צורה אחרת לחלוטין ונשא את סמלה של חברה אחרת אבל זמנים מתקדמים והעולם משתנה וכך גם עולם המשחקים.
לאחר פריצת הסיפור אל מסכי הקולנוע הגיע תורו של משחק התפקידים להתחדש ולהתאים את עצמו לעולם שהפך נאור יותר בדרכי הארץ התיכונה.

כשראיתי את הספר לראשונה חשבתי שמדובר בעוד מוצר של "וויזארדס אוף דה קוסט". ספר בעל כריכה קשה ומושכת, דפי כרום באיכות גבוהה, צבעוני... אלא שמהר מאוד התברר לי שאין שום קשר בין המוצר הזה לטירוף ה d20 שמשתולל בשוק לאחרונה.
חברת דיסייפר קיבלה את הזכויות להוצאת משחק תפקידים המבוסס על הטרילוגיה המפורסמת של טולקין ואני חייב לומר שהיא עשתה עבודה לא רעה בכלל.
היא יצרה שיטה חדשה לחלוטין שבהחלט יוצרת משחק מעניין שלא מציעה יותר מידי חידושים ושומרת על צביון הארץ התיכונה ובאותו זמן גמישה מספיק בכדי שניתן יהיה לקחת את החוקים אל מחוץ לארץ ההוביטים,פחות או יותר.

הספר מתחיל בתיאור הארץ התיכונה כפי שנוצרה ע"י טולקין. חבל-ארץ אחרי חבל-ארץ, מתוארים בקצרה בצורה שמעניקה לקורא את המידע המינימלי הדרוש בכדי להבין את מקומה הפוליטי-מלחמתי-חברתי של אותו מקום. ברור שמי שירצה לשחק משחק רציני בעולמו של טולקין יהיה חייב לקרוא את הספרים עצמם (בהצלחה). כמו כל שאר הספר גם הפרק הזה מלווה בתמונות שנלקחו מתוך הסרטים של שר הטבעות בבימויו הנפלא של פיטר ג'קסון.

הפרק הבא מביא לנו את בניית הדמות. השחקן יכל לבחור לקחת אב-טיפוס של דמות ולפתח אותה או ליצור דמות מהבסיס.
היפה בצורת ההגשה של הפרק הוא שלמרות שהשיטה מזכירה את מו"ד ומוד"מ ברמת המבנה הקונספטואלי היא עדיין מעודדת, לאורכו ולרוחבו של הפרק, למשחק תפקידים אמיתי.
הפרק מתחיל במבנה התכונות להם ניתנו שמות שונים מהרגיל ולשם שינוי שמות שמעניקים נופך פנטסטי יותר לדמות: Bearing לדוגמה היא התכונה המחליפה את הכריזמה של הדמות ויפה למצוא אותה עומדת בתור התכונה הראשונה בספר, שחקן מתחיל קורא תכונה שכזו וצורת החשיבה שלו מתחילה באופן שונה מזו של קוראי מו"ד שנופלים ישר על תכונת הכוח.

אחד הדברים שאהבתי בתיאורי התכונה הם הדוגמות שניתנות, השוואות לדמויות הספר בסיטואציות שונות. דוגמות אלו מחיות את התכונה ומעניקות לשחקן את הרושם הנכון והוא שהדמות חשובה יותר מהסטטיסטיקות. המוטו הזה מופיע שוב ושוב לאורך כל פרק בניית הדמות. גם כאשר הם מדברים על דמות שגולגלה באקראי הספר מבקש מהשחקן לחשוב על מה המספרים האלו אומרים וכיצד ניתן לתאר את הדברים במילים, באפיונים אנושיים יותר.

ישנן 6 תכונות ראשיות שנעות בין 2-12, אליהן מתווספות מספר תכונות משנה כמו בריאות, התחמקות, כוח-רצון ועוד כאשר תכונות אלו נגזרות מתוך התכונות הראשיות.
יש פה מספר אלמנטים מעניינים. ראשית ההתחמקות: לא עוד תכונה פיזית שמטרתה המלטות מחיצים וחרבות. יש ארבעה סוגי התחמקות שמשמשות גם ברמה האינטלקטואלית (התנגדות לשכנוע או לעינויים, התמודדות עם פחד וכ"ו).
פציעות מתחלקות לשתיים. יש "נקודות פגיעה" וכל פעם שהן נגמרות מופחתת רמת הפציעות שמתחילה ב"בריא" ומסתיימת ב"קרוב למוות" כאשר דמויות קטנות מקבלות רק 4 רמות פציעה וגדולות מקבלות 5.

הפרק הבא עוסק באנשים של הארץ התיכונה ומתאר למעשה את הגזעים השונים. לאחר תיאור של כל גזע ניתן אוסף נתונים שמציג בונוסים להם זכאית הדמות ועונשין ממנה היא סובלת. תיאור הדמות הוא מעניין מאוד ומציג מידע רב, יחסית, על כל גזע.

כעת מגיע שלב בחירת המקצוע או "המסדר" כפי שהוא מוצג בספר זה. כל מסדר הוא למעשה תיאור רחב יריעה של אפשרויות. מעבר ל 9 המסדרים הרגילים שמציגים מגוון דמויות שונות של פנטזיה יש 6 מסדרי עילית אליהם ניתן להתאים את הדמויות המפורסמות של טולקין. כל מקצוע מתואר בקפידה יחד עם היכולות המיוחדות, "עסקות החבילה", סוגי הרקעים ועוד.

פרק המיומנויות (כן שיטה מבוססת מיומנויות, איזה כיף) מכיל מידע רב ומגוון. דמויות מקבלות מיומנויות על פי הרקע הגזעי והמסדר. להצלחה במיומנות השחקן מגלגל 2ק6 מוסיף שלל בונוסים (שיטה מעט מסובכת אבל ברגע שתופסים את העניין הכל הופך כל ומהיר) ומקווה לעבור מספר מטרה. ככל שההפרש גדול יותר כך ההצלחה גדולה יותר.
הפרק מקיף מאוד ומהנה לקריאה והוא יוצר תחושה של בניית דמות "אמיתית" שזה חשוב במיוחד במשחקים כאלו שקל ללכת בהם לאיבוד וליצור עוד "אראגורן" או עוד "גנדלף".
הפרק שאחריו הוא פרק הכישרונות הנעים מ"מדויק" או "שימוש בשתי ידיים" ועד ליכולות כמו "Honour's insight" המעניקה לדמות יכולת לראות אל ליבם של אחרים בגלל הכנות והכבוד הרב שיש לה.
סה"כ מגוון רחב של מיומנויות, כישרונות ויכולות טבעיות שיוצרות דמויות מעניינות מאוד ושונות מאוד.

פרק הקסם של הספר הוא המקום בו עלו אנשי דיסייפר על אייס שהיו אחראים על ההוצאה הקודמת של שר הטבעות (בדמות MERP). שיטת הרשימות של רולמאסטר הוחלפה בשיטת קסם דינאמית יותר שמעניקה לקוסם המתחיל והמתקדם מגוון רחב של אפשרויות. הפרק מסביר את ההבדל בין קוסם למכשף, מבדיל בין לחשים לקללות, מדבר על למידה של לחשים והטלתם ואפילו שילוב לחשים.
גם שיטת המיומנויות וגם שיטת הקסם וגם שיטת הקרב נותנות דגש גדול מאוד על "קולנועיות", על הדרמה שבמשחק והאפקטים הנפלאים שניתן למצוא בספרים ובסרטים. כמובן שהספר לא מבייש ומציג מגוון של לחשים שונים ומפורטים.
פרק הקסם מתאר גם חפצים קסומים כולל טבעות הכוח המפורסמות.
הפרק מסיים ביצירה של חפצים חדשים ומקוריים (ברמת המשחק וברמת העולם).

פרק השיטה עצמה גדול ומספק את כל המידע לו יידרש המנחה במהלך ההרצה. יש שם הסברים ודגשים שונים על המשחק, יש פנייה לא רק לקרבות ולהצלחות במבצעים נועזים אלא גם בפניות חברתיות.
שיטת הקרב בנויה על יוזמה והיא פשוטה שכן היא שיטת מיומנויות וזה אומר גלגול המיומנות המתאימה, הוספה של בונוסים ועונשין על פי המטרה והשוואת התוצאה אל מול מספר המטרה. אני אישית לא אוהב את הסגנון הזה אבל היי, זה עובד למו"ד.
השיטה לוקחת בחשבון הלם וספיגת נזק ולא מתירה לטעות הגדולה של מו"ד לדורותיו על פיה דמות יכולה להמשיך ולנוע גם כאשר יש לה מספר נקודות פגיעה של גבה.

הפרק העשירי והאחד עשרה עוסקים בעזרה למנחה בהרגשת העולם עצמו והעברת התחושה לשחקנים וכמו כן עוזר בבנייה של מערכות והרפתקות בעולם הארץ התיכונה אך יש שם מידע מועיל לכל משחק פנטזיה. מצאתי את הפרקים מהנים מאוד, כתובים הצורה טובה ומספקים.
הפרק האחרון לוקה בחסר והוא הפרק של "האימה", כלומר האויבים. נכון שיש שם את כל הרעים שרק ניתן לחלום עליהם ברמת הסרט והספר, אבל חסרים לי המון מפלצות שהייתי רוצה למצוא בעולם פנטזיה.
מצד שני זהו עולמו של טולקין ולכן הפרק עוסק רק ביצורים שניתן למצוא שם וככזה הוא מספק ביותר.

בסיכומו של דבר מדובר במשחק טוב שאינו מביא חידושים אך עושה שימוש טוב באלמנטים וברעיונות הקיימים בשוק. הספר נעים לקריאה, נאה למראה וברובו טוב גם לאלו שרוצים משחק פנטזיה קל ללמידה, טוב ממו"ד וגמיש מספיק בכדי שניתן יהיה להשתמש בו לעולמות מקוריים ולא רק לעולם אחד (של טולקין במקרה זה).

טוב לחובבי הפנטזיה בכלל ולמעריצי טולקין בפרט.

תודה רבה לחנות "הפונדק" על תרומת הספר למען הכתבה:
http://shop.pundak.co.il/