מיתוס- שיטת הקסם


מאיר ברקי


לאחר מחשבה רבה החלטתי לשבת ולהציג את שיטת הקסם של MYTHUS. למרות שהשיטה מתה מוות מהיר ובלתי מוצדק, שיטת הקסם שבה ראויה לציון בעיקר מכיוון שהיא משקפת את שיטת הקסם של D&D. MYTHUS, למי שלא יודע, נכתבה ע"י גרי גאיג'קס (אבי מ"ת) ולכן ישנו דמיון (יותר מידי גדול לדעתי בין שיטות הקסם כאשר במיתוס ישנה גרסה שלמה ומפורטת של שיטת הקסם שקיימת בD&D (האחרונה היינה אלא התפתחות מוקדמת של הראשונה).

dweomercraft (או "מטיל לחשים" כינוי שבו אשתמש) בMYTHUS פועל על פי גישה בסיסית ראשית : אין דבר כזה "יש מאין". על מטיל הלחשים למעשה ללמוד ולהבין את רעיון ה"רב- יקום"
(MULTIVERSE) . עולמנו הקט אינו היחידי אלא למעשה הוא חלק מזערי- מישור קיום אחד מיני רבים כאשר ישנם מישורים בסיסים יותר, המקור של שאר היקום : מישור האש מים אויר ואדמה, אנרגיה חיובית ושלילית ומישור האתרלי המגיע אל כולם. מצד שני ישנם המישורים הגבוהים שם שוכנים ה"אלים" (לדוגמה pandemonian ) ובינם מקשר המישור האסטרלי .

בתוך הסנדוויץ הזה נמצא המישור שלנו, אך הוא לא לבד- מישורים דומים לשלנו קיימים עד אין סוף...
ומה כל זה שייך לקסם? ובכן כאשר מטיל לחשים משתמש באש (לדוגמה כדור אש) האש לא נוצרת סתם כך אלה נשאבת ממישור האש ועל מטיל הלחשים מוטלת המשימה לגשר על הפער הזה עליו לדעת ולהכיר את היחס שבין המישורים מיקומם וכו', משימה קצת יותר מסובכת מסתם לזרוק גללים של עטלף.
אז איך מטיל לחשים מצליח להטיל לחשים?מה הרעיון מאחוריהם?ולמה?
לכן יש את שבעת חוקי הקסם:

חוק הסימפתיה

חוק זה עובד דרך היחסיות שבין בני אדם,בעלי חיים,וחפצים. המגבלה היחידה של החוק היא שהוא חייב להיות קשר בין שני המרכיבים.
חוק הסימפתיה מסתעף לשתיים:
דמיון- קסם הומאופטי : קסם הומאופטי מנצל את היחס שבין שני דברים אשר דומים בצורה כל שהיא. היחס קשור לתוצאה וההפך. כדי שלחש כזה יפעל יש צורך בזוג דברים דומים . לדוגמה פסלון קטן בצורת צבי לזימון צבי. מטיל הלחש יכול לרדת על 4 ולרחרח כמו כלב כדי לזכות בחוש ריח של כלב, יצירת קולות של רוח כדי לזמן סופה או לחילופין ליצור זרם חשמלי המדמה ברק ולהגיע לאותה תוצאה.

דבקות- קסם דביק : קסמים אלו מנצלים את היחס בין דברים דומים או לא דומים אשר היו פעם שייכים אחד לשני או שויכו אחד לשני אסוציאטיבית. זרד עץ משויך לעץ שממנו בה אבל בלוט משויך לכל עצי האלון. חלקי גוף, שיער, ציפורניים, ידיים ורגלים כולם דוגמה לקסם דביק, אם ישתמשו בהם בקסם הומאופטי יצטרכו לערבב אותם עם משהו אחר ואילו בקסם דביק עצם העובדה שהם אצלך מספיקה.

חוק האנטיפתיה

חוק זה הוא למעשה ההפך לחוק הסימפתיה, חוק זה מנצל את היחס שבין שני דברים שונים ומנצל את הנטיה הטבעית שלהם להישאר מופרדים. קסמים אשר משתמשים בחוק זה לרוב בעלי נטיה הגנתית (מונעים מדברים להתרחש ומרחיקים דברים לא רצויים) בניגוד לחוק הסימפתיה האקטיבי.
מטיל לחשים יכול להשתמש בחוק זה בצורה התקפית ע"י מניעת עזרה מיריב אך מרבית הישומים הם הגנתיים . ישנם שלושה סעיפים לחוק זה:

שוני- קסם הטרופתי : העיקרון שדברים שונים נשארים פרודים הוא העיקרון המנחה. לכן משהו יכול להחזיק משהו אחר לא קשור בניפרד, ו / או מצב יחודי ימנע מצב יחודי אחר מלקרות.
ישנם שני סוגים של השפעות לקסם הטרופתי: השפעה פנימית והשפעה מולדת .
השפעה פנימית מנצלת מצב שונה הקיים כבר . אש שונה ממים , חימר מברזל וכו'. מטיל לחשים יכול להחזיק בלוק עץ לפניו ולהשתמש בה כמגן או לעמוד מאחורי קיר כדי לסמל חוסן כנגד פגיעות פיזיות, או הם יכולים לשטוף את מושא הלחש כדי לסמל את ניקיון המושא וחסינותו למחלות. השפעה מולדת גורמת למשהו שאינו בהיכרח שונה להיות שונה בעזרת תהליך כלשהו. נחש מת וחסר שיניים הוא שונה מנחש חי וע"י שימוש נכון בקסם יכול להפוך לאנטיפתי לכל הנחשים החיים.

התנגדות – קסם דחייה : קסם הטרופתי מסתמך עם נטייתם של דברים שונים לא למשוך אחד את השני, קסם דחייה אינו מתעסק עם ניגודיות או דמיון אלא מסתמך על נטייתם של דברים לדחות אחד את השני בין אם הדחייה מוסברת ובין אם לאו. ריחות מסויימים דוחים מגוון רחב של בעלי חיים, לדוגמה. אדם יכול לאהוב יצור מגזע ומין אחד אך לשנוא בן אדם אחר הדומה לו שתי טיפות מים. דחייה עובדת בשלושת המישורים: מנטלי, רוחני ופיזי.

מה גורם לדחייה?
ישנם כל מיני דברים היוצרים דחייה קסומה. שלושת הראשיים מובאים פה כדי לעזור בהבנה:

מעורר סלידה: תפיסות חושיות של ראיה, שמיעה, ריח, טעם, ומגע יכולים ליצור דחייה .

איום : פיזי או דימיוני, איום אשר המושא רגיש אליו, יש בו אופציה לפגיעה,ובאופן כללי לא נוח ופוגע. יש בו די ליצור דחייה.

הופכי : דברים ההפוכים דרמתית לאמונות,מחשבות ודרך חיים של יצור מסויים ויוצרים מסתורין בעניו. לדוגמה, ריח השום דוחה חרקים ומספר יצורים אחרים. ערפד יודע ששום יכנס ישירות לדמו ויגרום לו לנזק לכן הוא מאוים ע"י השום. מראות סמלים קדושים ומים קדושים מהווים ניגוד לחייו ואמונתו של הערפד ,כמו כן נזק פיזי, ולכן יוצרים דחייה. שמן דוחה מים, אבן ומתכת דוחות אש (עד גבול מסויים) ואף אחד מהם לא מושך אחד את השני.

הסגר- קסם בידוד: בעוד ששאר הסעיפים עובדים ע\"י יצירת אנטיפתיות קסם זה עובד ע"י מניעת נגיעה ואף התקרבות בין החומרים . רוח יכולה להיכלא ע\"י גדור שטח . בידוד גורם מהתוצאה או התוצאה מהגורם, או תנועה מהמחשבה וכו'.

חוק הפולחן

בניגוד לשאר צורות הלחש פולחן נוטה להיות יותר קשיח ולא גמיש. זהו גם הלחש הארוך ביותר להטלה. בקסם פולחן ישנה חזרה על תנועות מדויקות על מנת לאגור קסם ולשלוט בו כדי לקבל את התוצאה,כוח, וחומר המיוחלים. זהו הסבר הבסיסי על חוק זה .
בבניית חפצי קסם ישנו שימוש בחוק הפולחן כמו כן בעוד חוקים וחפצים שונים. חפצי קסם אדירים מצריכים לעיתים יותר ממטיל לחש אחד כדי לבצעו.

חוק השינוי

חוק זה מטפל בשינוי פיזי. אך עם זאת אנרגיה המקושרת אל הפיזי יכולה גם היא להשתנות. ככזה הוא יעיל במיוחד למושאים הנתונים למרות הזמן, הסיכוי או שניהם. זמן כמימד נותן בחירה, הזדמנות, פעולה ושינוי.הסיכוי נותן אפשרויות, ותגובות.חוק השינוי מאפשר שינוי נרחב גם בפעולה וגם במערך הפיזי ובתנועת החפצים. ומאפשר שינוי גם בזמן וגם בסיכויים ובשניהם יחד.

לחוק זה שני סעיפים:
קסם שינוי מטאפיזי : סעיף זה מאפשר שינוי פיזי באובייקט. בני אדם יכולים לשנות את תווי פניהם, להוסיף או להוריד משקל, להגדיל את מסת השרירים (ולשנות תכונות) או פשוט ללבוש את התחפושת המושלמת. כמו כן יכול לגרום לצמחים לגדול מהר יותר או לאט יותר ואף לגרום למוטציה או גדילה בצורה אחרת. חיות יכולות להגיע למימדי ענק . שינויים גדולים יותר יכולים להתבצע כמו שינוי גוף האדם כך שיוכל לגדל כנפיים ולעוף. ניתן לגרום בעזרת סעיף זה שינויים תמידיים אך עלותם גבוהה יותר ויצורים שעוברים שינויים רדיקלים עלולים שלא לשרוד את התהליך. כל התהליכים הפיזיים קשורים לסעיף זה אך שינויים מנטלים ורוחניים עלולים להיווצר.

קסם מניע: קסם זה מטפל בכל הקשור למומנטום ואנרגית האינרציה והמהלך הטבעי של הדברים .
לדוגמה קסם זה יכול לגרום לדברים להתחיל לזוז ולנוע אך גם למנוע מהם זאת. נותן האצה אך גם עוצר אותה. קסם זה גם יכול לעצור את תהליך ההזדקנות לפרקי זמן קצרים.

חוק הנביעה

חוק הנביעה עוסק באנרגיה כשהיא נעה בטבעיות ובערוצים המוכרים. שימוש בקסם זה מאפשר להתחבר לכל מיני מקורות האנרגיה הנמצאים בדברים שונים. חוק הנביעה מאפשר למתעל למשוך אנרגיה מכל הסוגים, לכן מאפשר שליטה על דברים רבים טמפרטורות, חשמל, אור, וקסם הנוצר בצורה פיזית מנטלית ורוחנית. ע"י הגברת האנרגיה או הורדתה ניתן להשפיע על תכונות.

חוק ההולכה

בעוד חוק הנביעה עוסק ביצירת אנרגיה וכיוון הזרימה מדברים שונים, כמות האנרגיה השמורה והעוברת בדברים שונים היא עיקר החוק הזה. חוק ההולכה שולט במה שאפשר להכניס בדברים קיימים לשנות את כיוונו וכו'. חוק זה מחולק לשני חלקים עיקריים- כיוון ושינוע:
כיוון: מאפשר לחזק או להחליש אנרגיה ולתעל אותה דרך מוליכים.
שינוע: לעומת כיוון מאפשר לתעל ולשלוט בוברציות ובתדרים ולאפשר למטיל הלחש לנוע דרך קירות, לנסוע בזמן, או לצעוד לתוך יקום פיזי אחר לדוגמה.

חוק המיכשול

חוק זה הוא ההפך מחוק הנביעה וחוק ההולכה. הוא באופן בסיסי חוסם אנרגיה מלזרום, להתגבר, להידלדל, ומלהתכוון, או קסם המכשול מסיט אנרגיה מערוץ מסוים אל אחר לא רצוי, והוא זה הנוגד, מפרק, קושר, מפחית וכו' . הוא גם חיוני להמון קיסמי הגנה.