The Wheel of Time - RPG


ניצן "טאז" בר


כישור הזמן סובב לו, עידנים באים, עידנים חולפים, משאירים אחריהם זיכרונות שהופכים לאגדה. האגדה נמוגה והופכת מיתוס, ואף המיתוס נשכח כשהעידן שהפיח בו רוח חיים חוזר שוב. באחד העידנים, שיש הקוראים לו העידן השלישי, עידן שטרם בא, עידן שכבר חלף,עלתה הרוח מערי הערפל. הרוח לא הייתה התחלה. אין התחלות ואין קיצים בסיבובו של כישור זמן. אבל זאת הייתה התחלה, אחת מיני רבות.

סוף סוף נפל לידי ספר המשחק של כישור הזמן שיצא ע"י הקוסמים מהמזרח. חיכיתי זמן מה לספר הזה, ממספר סיבות, אחת בגלל שאני מעריץ של סדרת הספרים, ושתיים כי עניין אותי איך יעבירו את העולם הגדול והמפורט של רוברט ג'ורדן לספר משחק.

טוב אז כפי שהרבה יודעים מדובר במנגנון הD20 הידוע שבו משתמשים הרבה מאוד כיום, אני לא ארחיב על השיטה הזו כי כתבו עליה כבר הרבה מאוד. מה שעניין אותי אישית להתמקד בספר, זה בדברים הספציפים שאין בעולמות אחרים, דברים כמו הקסם בעולם, עולם החלומות, אנשי הזאב, הדרכים, ובכלל כל העולם המדהים שג'ורדן בנה.

ממבט ראשון רואים שהשיטה מושקעת, דבר ראשון כל השיטה נבנתה בצמוד לרוברט ג'ורדן ואפילו יש הקדמה שלו בתחילת הספר. השיטה כבר מההתחלה זורקת אותך לתוך העולם המושקע של ג'ורדן עם פירוט אדיר שלא חוסך בפרטים כמו בספרים. הגזעים, המקצועות, האיזורים, הקסם, הכל מפורט וגלוי ופשוט לעבודה.

הכל פה שונה מכל מה שהכרנו בפנטזיה של D&D. זה מתחיל מהמקצועות, ממשיך בזה שבעולם של ג'ורדן יש לנו רק בני אדם ואוגייר, ומפלצות כמובן. ההבדל בין בני האדם הוא כמו ההבדל בין סינים לגרמנים, הבדלים שבתוך הגזע והבדלי תרבות. מה שעושה את השיטה ממש מדהימה שבה לא רק חשוב איזה גזע אתה אלא יותר חשוב מאיזה ארץ הגעת, כי כמובן שכל אדם שונה מאדם אחר. הטיפול בנושא הזה הוא פשוט מדהים.

מהתחלת בניית הדמויות הכל פשוט: בוחרים גזע (אדם או אוגייר) ואז בוחרים ארץ מוצא (אייאל, מורינדי, ארפלי וכו' וכו' ) בוחרים כמובן יכולות שונות, שיש רבות מהן, ואז בוחרים רקע, (גם רקעים יש בספר).
בנוסף יש בתחילת הספר מספר דמויות מוכנות עם רקעים מוכנים ומושקעים לעצלנים שביננו או סתם כדוגמה.

באופן כללי הספר מלא בדוגמאות, מכל הדמויות שמופיעות בספרים, שמופיעות כאן עם ההיסטוריות שלהן ועם סטטיסטיקות כדי להשתמש בהן בתור דבש\"ים או בשביל האמיצים שביננו בתור ד"שים, חובה לקרוא לכל אחד שאוהב את הספרים.
בנוסף בסוף הספר יש הרפתקאה שלמה מפורטת ומלאה בפרטים במיוחד בשביל להבין איך להריץ משחק בכלל ובפרט בעולם המשחק של ג'ורדן.

אני רוצה לדבר מעט על הקסם בספר, למי שקרא את הספרים של רוברט ג'ורדן יודע שהקסם בעולמו שונה מכל מה שהכרנו, וככה גם בשיטה, הטיפול בקסם יחודי ולדעתי (למרות שלא ניסיתי זאת) גם צריך לעבוד לא רע בכלל, הכל בנוי על כמות הכוח שיכולים לתעל, על ריכוז וכמובן גם על הקוביות. האפשרויות לקסמים הן רבות מאוד ומתחלקות לפי הכוחות של המתעל, ומידת החוזק שלו, הפירוט בנוגע אליהם הוא רב מאוד וקל להבנה ולשימוש.

יש פרק שלם בסוף הספר שמסביר במיוחד על העולמות ה"אחרים" בספריו של ג'ורדן, עולם החלומות, "הדרכים" ועולם המראה. הכל מתואר לפרטים ונוח לעבודה וכולל כמובן דוגמאות ושרטוטים שונים. בנוסף יש שרטוטים של כל הערים הגדולות בעולם כישור הזמן, כל עיר גדולה מקבלת פירוט רציני של היסטוריה, גודל, מיקום יחסים בינלאומיים וכדומה, הפירוט בהחלט מדהים.

לסיכום, אני ממליץ לכל חובב של ספרי רוברט ג'ורדן לקנות את הספר המדובר, הוא בהחלט מעביר את החוויה של הספרים לתוך המשחק, ונותן לנו אפשרויות רחבות מאוד למשחק, ככה אנחנו בתור שחקנים יכולים לחוות את העולם של ג'ורדן על כל שלל הדמויות הנופים והפרטים הקטנים שכולנו אוהבים.
בהצלחה בקריאה ותהנו מהמשחק באחד מהעולמות המדהימים ביותר שיש.

תודה רבה לחנות "הפונדק" על תרומת הספר למען הכתבה:
http://shop.pundak.co.il/



טאז, השד הממליץ :)