|
המפלצת מלוך-נס, חלק במישל סבח התצפית ב 1933 על ידי הזוג מקיי לא הייתה התצפית הראשונה אלא העדות הראשונה בת זמננו. אם נחפש נמצא לפחות 20 תצפיות מתועדות של לוכי שקרו לפני המאה העשרים. התצפית הראשונה המתועדת כתובה בביוגרפיה של סנט קולומבה, כומר אירי שהביא את הנצרות לסקוטלנד, והתרחשה בשנת 565 לספירה. הכומר היה בדרכו לבקר מלך של אחד השבטים המקומיים כאשר עבר ליד האגם והבחין בסירה קטנה אשר התנתקה מהחוף ונסחפה לאגם ובכמה מקומיים הקוברים את חברם. כאשר נשאלו מה ארע במקום סיפרו לו שחברם נכנס למים לשחות כדי להחזיר את הסירה אך מפלצת מים מנעה זאת ממנו, הרגה אותו ותבעה את הסירה לעצמה. קולומבה שלח אחד ממאמיניו שהיה עמו לשחות ולהחזיר את הסירה. הבחור אכן נכנס למים ושחה כפקודת הכומר אך שוב מפלצת המים יצאה מהאגם ואיימה על הבחור. בראותו את מפלצת המים, הרים קולומבה את הצלב שנשא עליו וציווה על המפלצת להסתובב ולחזור אחורה במלוא המהירות, מה שהמפלצת אכן עשתה. בתקרית אחרת, ראה קולומבה את המפלצת בדמות סוס יפה עם אוכף, המחכה לקורבן. קולומבה ציווה על המפלצת לשוב למים ולא לפגוע באף אדם יותר לעולם. היא שבה למים. אם נחפש בפולקלור הסקוטי, נמצא שהמפלצת מלוך נס היא אגדה שסופרה לילדים כדי למנוע מהם להסתובב קרוב לאגם יותר מידי. מסופר על מפלצת מים בדמות סוס (Kelpie) בעלת כוחות קסם אשר אורבת לקורבנות בחופי האגם. היא הופכת עצמה לסוס מדהים ביופיו ומגרה בני אדם לרכב עליה. ברגע שמישהו עולה עליה, ידיו נדבקות אליה והוא לא יכול לרדת. אז היא חוזרת חזרה לאגם, שם היא הופכת בחזרה לדמות המפלצת המפחידה וטורפת את הקורבן המסכן. יום למחרת אבריו הפנימיים נשטפים לחוף. אני מבין איך סיפור כזה ישכנע ילדים לא להתקרב יותר מידי לאגם, אבל מדוע זה לא הפריע כל כך לדייגים שמדי יום היו יוצאים לדוג סלמון באגם? הייתכן שלוכי היא בסך הכול סיפור מפחיד שעזר להורים לשמור על הילדים הרחק מן המים המסוכנים? הייתכן שגורמים מסוימים השתמשו באגדה כדי להרוויח? כבר אמרנו שבשנת 1933 סביבת לוך נס הייתה עמוסה במאות מבקרים שרצו לראות את לוכי, בתי המלון היו עמוסים והחנויות הרוויחו בגדול, בלי להזכיר בכלל את כל חנויות המתנות והמזכרות שיש שם היום, את הסיורים המודרכים בסביבת האגם ואת כל המסחור שנעשה סביב לוכי. אולי ראש העיר אינברנס הטביע את טביעת רגל ההיפופוטם? אולי מרמדוק במאי הסרטים עשה זאת כדי לפרסם את עצמו? כולנו מכירים את החיה האגדתית הנקראת חד קרן. סוס בעל קרן לוליינית ארוכה היוצאת ממצחו. לחד קרן היו סגולות קסם, הוא היה יפה, קליל וזריז. נדיר היה לפגוש בחד קרן וכמעט בלתי אפשרי לתפוס אותו. היום אנחנו יודעים שזאת רק חיה אגדתית אבל לא כך היה תמיד. הקרן של החד קרן נחשבה כתרופה כנגד כל הרעלים הידועים ולכן ביקשו מלכים ונסיכים לרסק אותה ולערבב את האבקה במשקאותיהם. התרופה הייתה אמורה לפעול עוד יותר טוב כאשר הספל או הקערה שמהם שתו, היו עשויים בעצמם מן הקרן המהוללת. באו הויקינגים וראו שהאירופאים מוכנים לשלם 20 פעם את משקל הקרן בזהב. הויקינגים ידעו על קיומה של חיה אחרת, בעלת קרן דומה להפליא לקרנו של החד קרן. החדשן, או הנארוואל הוא שאר בשר של הדולפינים. הוא ליוויתן קטן באורך 5 מטר בעל שני שיניים בלסת העליונה. אצל הזכרים, אחת מבין השיניים גודלת לגודל מפליא של עד 2.5 מטר. הויקינגים היו צדים את הנארוואל, לוקחים את הקרן ומוכרים אותה לאירופאים בתור קרן של חד קרן. כמובן שהם לא סיפרו לאירופאים על הנארוואל והצליחו ליהנות מסחר טוב זה במשך שלוש מאות שנה עד שהאירופאים גילו לבד על קיומו של הנארוואל. כלומר לויקינגים הייתה סיבה לטפח את האגדה על החד קרן, וכך הם עשו. האם יתכן שגם לוכי היא אגדה שמשהו טיפח מכיוון שהיו לו אינטרסים מסוימים? אם נרצה ללמוד על אזור מסוים, כדאי יהיה לנו להתחבר למקומיים באותו אזור ולשאול אותם לגבי אופי החיים באזור. אני בטוח שהיה הרבה יותר קל ללמוד על אטלנטיס אם היינו יכולים לדבר עם ניצול. אבל משום מה, המדע לא חושב באותה צורה. האירופאים, בשם המדע, המשיכו להגיע למקומות חדשים ולחקור את האזורים הלא ממופים של העולם וכמובן שלאן שהגיעו, הם נתקלו במקומיים, שחיו באותו אזור "לא ממופה" מאות שנים. עבור אותם אנשים מקומיים, האזור היה מוכר מאוד, על כל צדדיו, מטופוגרפיה ועד לסוגי החיות החיים באזור. הם כמובן לא תייקו את החיים כמו שהמדע מתייק אבל היו להם שמות לכל חיה שהם הכירו. בשנת 1840, שמעו האירופאים על גרסה גמדית של היפופוטם שמקומיים מליבריה טענו שהם צדים בג'ונגל. מכיוון שאף אירופאי לא ראה את החיה הזאת הם ביטלו את קיומה בזלזול. רק בשנת 1911 ביולוגים סוף כל סוף הכירו בעובדה שההיפופוטם הגמדי המערב אפריקאי קיים. רק באפריקה לבדה ישנם כמה וכמה יצורים שנחשבו כבדיה ולאחר מכן התגלו כאמיתיים, אפילו הגורילה נחשבה לסיפור מעשיות על אדם גדול ושעיר החי בג'ונגל עד שבאמצע המאה התשע עשרה היא הוכרה כחיה אמיתית. "רוב החיות האלו היו תחילה רק סיפורים שנשמעו ממקומיים" אומר חוקר הטבע המנוח ג'רלד דורל, ומוסיף "וכמובן אנשי שבטים פרימיטיביים בכל העולם מבלים את זמנם בהמצאת מעשיות על חיות דמיוניות כדי לבלבל ולהטעות את הזואולוגים האירופאים." אם כך, נותר לנו לחפש רישומים על השבטים המקומיים המקורים של סביבת לוך נס ולנסות לדלות מהם מידע. באלף הראשון לספירה, כאשר הרומאים התקדמו והגיעו על לסביבת לוך נס הם גילו שם שבטים של אנשים פרימיטיביים, המקועקעים בחלקי גופם. הם קראו להם פיקטים (Picts) על שם הקעקועים והציורים הרבים שלהם. לפיקטים הייתה שפה משל עצמם, אך היא לא הייתה כתובה ולכן היא אבדה לעולמים. מה שלא הלך לאיבוד זה האמנות שלהם. כאשר הרומאים הגיעו לסביבת לוך נס הם מצאו הרבה עמודי אבן מסותתים אשר הכילו פסלים רבים שהיו חצובים באבן. הם גילו שהפיקטים אהבו את עולם החיות מסביבם והוקסמו ממנו. כמעט כל הפסלים החצובים בעמודי האבן הכילו חיות מקומיות. הפיקטים היו אומנים דייקנים ומיומנים ולא היה לרומאים שום בעיה לזהות את החיות המפוסלות בעמודי האבן. הרומאים זיהו את כל החיות, חוץ מחיה אחת. החיה היוצאת דופן הייתה בעלת מקור מאורך, ראש מוזר וסנפירים במקום רגליים. אם נאמין שהפיקטים הכירו את סביבת המחיה שלהם יותר טוב מאתנו או מהרומאים, ונסתמך על העובדה שהרומאים זיהו את כל החיות האחרות בקלות רבה, לא נגזים אם נסיק שהחיה החצובה בעמוד האבן המיוחד היא פשוט עוד חיה שהפיקטים הכירו והעמוד המיוחד היה יוצא דופן רק לרומאים. האם העמוד יוצא הדופן תאר את לוכי? נוכל עדיין לטעון כי לוכי היא אגדה, והייתה אגדה גם לפיקטים. אבל אז למה לפיקטים לפסל גם את לוכי בין כל אוסף החיות המקומיות? טענה אחת יכולה להיות שהפיקטים צירפו את לוכי לקולקציית החיות המקומיות מכיוון שהם סגדו לחיה האגדתית הזאת, אבל אז לא הגיוני שהיא תופיע פשוט כעוד עמוד אבן בין שאר עמודי האבן הרבים. ייתכן שהאגדה על לוכי הייתה אמיתית לפיקטים כמו שהחד קרן היה אמיתי לאצילים שקנו קרני נארוואל מהויקינגים ולכן הם הוסיפו אותה לתערוכת החיות שלהם. כלומר בעיני הפיקטים, למרות שאולי לא ראו את לוכי, היא יכלה להיות מציאותית כמו שהחד קרן היה מציאותי לאירופאים שאף פעם לא ראו אותו. מבחינה תיאורית לוכי היא חיה אגדתית יחסית מסובכת. גוף של פיל אבל צוואר ארוך כשל ג'ירפה, ראש קטן וסנפירים במקום רגליים. רוב החיות האגדתיות הם יותר פשוטות. הכי פשוטות הם החיות המוגדלות או המוקטנות כמו נמלי ענק, חרקי ענק, דובים ענקיים וכדומה (בעבר גם היפופוטם מוקטן) שעד היום משמשים כנושאים לסרטים, כמו לדוגמא הסרט החדש על עכבישים ענקיים. בהמשך מגיעים חיות אגדתיות שהם דומות לחיות רגילות אבל עם עוד מאפיין בולט, כמו החד קרן - סוס עם קרן לוליינית ארוכה היוצאת ממצחו, הפגסוס - סוס בעל כנפיים. השלב הבא ברמת הסיבוך של חיות אגדתיות הוא השלב שאני קורא לו חצי בחצי. בקטגוריה זו אני מכניס את כל החיות שאפשר להגדיר אותן במשפט "חצי משהו וחצי משהו אחר". הרבה חיות אגדתיות כאלו הם חלק עליון של אדם או אישה וחלק תחתון של חיה אחרת, כמו הקנטאור - חצי אדם חצי סוס, בת הים - חצי אישה חצי דג, איש נחש - חצי אדם חצי נחש. אך יש גם שילוב של חיות שונות, המפורסם שבהם הוא הגריפון - חצי נשר חצי אריה. לבסוף יש את החיות היותר מסובכות כמו הספינקס - לביאה בעלת ראש של אישה ולפעמים גם כנפיים. כמו שאתם רואים זה לא כל כך מסובך ליצור חיה אגדתית, אפילו מסובכת לגמרי. תעשו ניסיון ותראו שיכולים לצאת דברים מוזרים עד מאוד. למשל, אני רוצה להתחיל עם אנטילופה. יפה, עכשיו אני רוצה להעיף לה את הקרניים, לא רוצה קרניים בחיה האגדתית שלי. מה דעתכם על רגליים של זברה? הולך, יש לה רגלים של זברה ונוסיף לה גם לשון ארוכה כמו של אוכלי נמלים. לסיום, להדגשת הטמטום נוסיף לה אוזניים של חמור גדול. מה קיבלנו? חיה אגדתית שאני רוצה לקרוא לה על שמי - מישלון. עכשיו אני יכול ליצור אגדה סביב מישלון, לקשור את החיה למקום מסוים או לזמן מסוים ולתת לזמן לעשות את שלו והנה גם אני יכול ליצור מיתוס. אז זהו, שלא. בעוד שאנשים יודעים טוב מאוד שהחיות האגדתיות המדוברות הם רק חיות אגדתיות, לא כולם בטוחים שלוכי היא חיה אגדתית בלבד. מתי בפעם האחרונה שמעתם על מישהו שהודיע שראה גריפון? אולי פגסוס? בדיוק. אז למרות שלוכי יכולה להראות כמו חיה אגדתית המורכבת מחיות שונות היא בהחלט קצת יותר מזה, ויש אלפי אנשים שיעידו. חוץ מזה, לא כל מה שנראה לא הגיוני או סתם אגדה בהכרח לא קיים. בתור הוכחה אני טוען שאחת החיות האגדתיות שדובר עליהן בפסקה הקודמת קיימת גם קיימת. ניחשתם? [ מ ר ו ו ח ל נ י ח ו ש י ם ] התשובה היא מישלון! מישלון היא חיה אמיתית, קיימת ונושמת אשר חיה ביערות וג'ונגלים ונמצאה כקרוב רחוק של הג'ירפה. כבר במאה התשע עשרה היו דיווחים משבט הוואמבוטי בלב קונגו שטענו שהם צדים את החיה הזאת. הם קראו לה 'אטי'. אבל האירופאים סרבו להאמין לבדיה ורק בתחילת המאה העשרים החיה התגלתה כאמיתית. שוב לקח לאירופאים שנים לדעת מה ששבט הוואמבוטי הפרימיטיבי ידע מאות שנים - החיה אשר נקראת היום אוקאפי היא אינה בדיה אלא מציאות. קשה להאמין, אבל זה נכון. הרבה אנשים שראו את לוכי בהתחלה מצאו את עצמם מבולבלים. איך יכול להיות שראיתי אותה? היא רק מיתוס! אבל כן ראיתי משהו... אז מה זה היה? כאשר גברת ואל מופאט נשאלה מה קרה כאשר היא חזרה הביתה אחרי שצפתה בלוכי היא השיבה: "כאשר הגעתי הביתה חשבתי 'אני זקוקה למשקה חזק'. אבל לא היה לי בבית משהו מתאים, אז חשבתי 'טוב. קפה חזק יספיק'." אני רוצה לסיים את המאמר באותה נקודה מסתורית שבה הסרט המעולה קיי פקס(K-Pax) מסתיים. הסרט קיי פקס הוא סיפור על אדם שקורא לעצמו 'פרוט' וטוען שהוא חייזר מכוכב רחוק אלף שנות אור מכדור הארץ הנקרא קיי פקס. הוא הגיע לכדור הארץ לחקור על החיים בארץ ומבלה את זמנו בעיקר בבית חולים סגור לחולי נפש. לאורך הסרט נזרקים הרבה רמזים לכיוון שפרוט הוא אכן חייזר ובסוף הסרט, מי שבוחר להאמין בכך, יכול בהחלט. מצד שני נזרקים גם הרבה רמזים לכך שפרוט הוא לא יותר מחולה נפש ובסוף הסרט, מי שבוחר להאמין בכך, יכול בהחלט. כלומר הסרט בנוי בצורה שמפזרת מספיק הוכחות והפרכות לכל כיוון מחשבה אפשרי ואפשר להביט על חצי הכוס המלאה בהוכחות או על חצי הכוס המלאה בהפרכות ולהחליט במה אתה מאמין. הסיפור של לוכי הוא דומה מהבחינה שיש מספיק הוכחות להאמין בקיומה ויש מספיק הוכחות לא להאמין בקיומה. בצורה זו שוב חזרתי לדמיון בין מיתוס המפלצת מלוך נס לבין תופעת החייזרים וגם השארתי לכם להסיק את המסקנות שלכם. מה דעתכם, האם לוכי קיימת? |