סופר טכנולוגיה- חלק ב

מאגיה פוזיטרונית
רם נבות


"...הבוקר הפציע מעל שדות פלוטוריס פריים, העננים ריחפו קלות, מגדל המאגוס המקומי עמד במרחק כמה מיילים, כצללית שחורה אל מול השחר, טירת הנסיך האזורי ישבה שם כמצודה מאיימת, חמושה בתותחי פלזמה על כל צרה שלא תהיה, קירותיה פלדה מבריקה ואבוטוניום מוקשח נגד קסמים..."

המנחה נאנח וסיים להקליד את הפסקה, הגיע הזמן להמשיך את הפרוייקט הקטן שלו – עברו כמה שבועות מאז עבר מפלוטוריס פריים ועכשיו המצב טיפה טוב יותר, כאן על ג'אגרס שבגלקסיית דיימארון אפשר למצוא חיים טובים בזול, כמה חבל שהחיים זולים כל כך פה.
הוא פירק את המקלדת המסורבלת שלו, והתיישב בכסא פלדה מרופד כריות ג'לטין רכות והצליף קלות בידו, נותן לקסם קטן של דחיפה לעשות את העבודה בשבילו בזמן שהוא פשוט חושב את המילים על המקלדת.
"אח! כמה טוב שאפשר לשלב קסם וטכנולוגיה ביחד" חשב לעצמו אותו מנחה בסיפוק והמשיך בכתיבה.

"מרבית האנשים שהיו קוראים את הפסקה הראשונה, היו כמובן מופתעים לראות את השורה האחרונה, בזמנים של המאה ה-21, אנשים רבים עדיין לא מוכנים לקבל את האפשרות של קסם וטכנולוגיה שמשולבים זה בתוך זה בצורה מסודרת, אמנם, שיטת המשחק מרוצללים מקלה מעט את העומס, אבל גם שם קסם וטכנולוגיה הולכים זה לצד זה ונוגדים זה את זה בצורה מרגיזה ממש. אני חושב על עולם אחר, עולם שדומה מאוד לעיקרון של פיינל פאנטאזי 7 – אין שום דבר שסותר שימוש בקסם כחשמל, או לחילופין לשלב כדורי אש בתוך רובים גדולים.
אני עצמי לא מבין את ההיגיון המעוות של האנשים האלו שעל כדור הארץ, שאומר שאם זה קסום זה חייב להיות חי – החיים הם פונקציה של מודעות, אני חושב, ולכן אין סיבה שמחשב חכם לא יצליח להטיל קסמים, בהנחה שהוא מסוגל לענות על כל הדרישות הפיזיות כמובן"

הלחש פג, והמנחה החליף אותו בלחש עוצמתי יותר, הפעם הוא פשוט יצר מקלדת מחשבה והתחיל לחשוב יותר מהר את העסקים, בלי לעצור – יש לו אחרי הכל הרצאה להכין.

"אז, הלאה, נתחיל לעשות סדר בבלאגן – לקסם, כאשר אתה חושב על לשלב אותו בעולם מודרני, יש כמה אספקטים שמנחה פשוט חייב לחשוב עליהם – האם הוא מופרד מהטכנולוגיה לחלוטין ואף סותר אותה? אם כן, על אותו צר אופקים (או שלא?) ללכת לספר של מרוצללים ולראות איך זה נעשה... כאן אין לי על מה לדבר על זה.
אבל אם אותו מנחה חושב קצת אחרת, נניח כמו בדוגמא למעלה, הייתי ממליץ לחשוב בכיוון של פיינל פאנטאזי שבע, שם הצליחו לשלב את זה בצורה מעניינת, במובן של "הקסם הוא דבר נגיש ונפוץ ואין שום בעיה ללמד אותו להרבה אנשים" הקסם שם עבד על עיקרון של חומרים מסוימים שיוצרים השפעות של קסם כאשר אתה יודע איך להפעיל אותם, והשימוש בחומרים האלו היה חלק אינטגרלי מהכשרה של לוחמים, ולפעמים גם מכונות שונות.
אז הקסם לא היה שם משהו נדיר, וזה הרבה יותר מעניין לטעמי להילחם מול שוטר שזורק עופרת באקדח 9 מ"מ, ואחרי זה מרסק עליך כדור אש בינוני כדי לחמם את האווירה"

"הבעיה העיקרית עם הגישה הזאת, היא שהקסם הופך להיות דבר מאוד נפוץ ומאוד חלש בעיקרון, כי כולם משתמשים בו והוא בסיס לטכנולוגיות רבות – הוא ידוע ורב השפעה בכל כיוון שאליו תסתכל. זה עלול כמובן לפגום בתחושה המיוחדת של הקסם, לתת לו מאפיין טכנולוגי מידי ובעצם לשלול ממנו את העוקץ של היותו דבר עצום ומסתורי שאף אחד לא ממש מבין ומקנה לו מראה מדעי מידי.
וובכן, אין הרבה מה לעשות נגד זה בסוג הזה של מערכות – אפשר אולי לעשות עם זה משהו מיוחד, אחר ולהציב את הקסם כדבר עתיק מאוד, ומסתורי מאוד שיש סביבו הרבה סיפורים, בסגנון הדרואידים של שאנארה. ואת הטכנולוגיה כמשהו לא מאוד חדש, ובעצם לתקוע את השחקנים ואת הסיפור באמצע השילוב, כאשר מגלים שהתורות הישנות האלו משתלבות בעצם די טוב אחת בתוך השנייה. זה יכול לקרות בכל שלב בין המצאת הגלגל ועד פיתוח קיברה שבאמת מופעלת על ידי כוח הרצון וכמה לחשים טובים בצד"

"הגישה האחרונה שהייתי רוצה להציג לפני שאני יורד לפרטים, היא כמובן שיטת הקיצוניות לטווח השני, במקום לתת לטכנולוגיה את עמדת הבסיס שהקסם מתפתח לתוכה ומשנה דברים בתוכה, או שהקסם והטכנולוגיה באים על בסיס השווה – הרי שכאן הקסם היה כאן אלפי שנים והוא התפתח והתקדם, ואז באה הטכנולוגיה ובלהט הרגע, מנסה לשפר את הכל כדי שיהיה יותר נוח.
עוד פעם, השאלה היא כמה מפותח העולם קוסמית, האם כל קוסם מתחיל לומד לזמן שדים? או שהקסם נדיר מספיק כדי שריפוי מהיר במיוחד של פצעים ושאר לחשים "קטנים" בתיאוריה יהיו בגדר פלא של ממש? אם הקסם נפוץ מאוד, הרי שהטכנולוגיה תהיה קלה ומהירה לחדור ותתבסס ככל הנראה על האלכימיה והחקר המוחשי, שימוש בעקרונות מנוע הבעירה הפנימית שמתוחזקת על ידי מכלי דלק שמחדשים את עצמם עם כדורי אש פנימיים שמתפוצצים כל פעם בתוך מכלים חסיני אש בתור בוכנות.
הרעיונות כמובן, הם בלתי מוגבלים ברגע שאתה חושב על כל מה שהקסם יכול להחליף – דוגמא מושלמת לעולם שבו אפשר לשלב קסם בקלות יחד עם טכנולוגיה עכשווית הוא העולם של הארי פוטר, בייחוד המכונית המעופפת ההיא והגרסא המעופפת לכדורגל"

תוקפו של הלחש השני פג, וגלימת האולטרה-משי של המנחה רשרשה קלות כאשר זרמה יחד איתו למשגר, משתמשים בפלאי הטכנולוגיה וכמה לחשי ביות חזקים כדי להעביר אותו לאחת מהמעבדות ששכר, והוא התיישב על המחקר האחרון שלו על כדור הארץ, איזשהי מערכת טלקומוניקציה פרימיטיבית שהם פיתחו, משהו שהם קראו לו "האינטרנט" – אפשר לחשוב שטלפאתיה מוגבלת זה דבר כזה קשה להבנה.
נו מילא, יש עוד הרבה להגיד.

"אוקיי ג'ונס, אני רוצה שתקליד בשבילי את המשך העסק בזמן שבטי תכין לי את ארוחת הבוהוריים שלי" הוא אמר לשתי הרוחות שזימן כמה ימים קודם, בטקס מסובך משהו שכלל הקרבת כבשים חשמליות לאיזה טוסטר אלוהי שהביא לו משרתים בתמורה.

"עכשיו נתחיל לרדת אל הפרטים, כדי שנוכל להבין בעצם באיזה שיטות קסם יכול להשתלב עם טכנולוגיה, ולמה שהוא יעשה את זה"

"הסיבה הראשונית, והפשוטה ביותר היא "למה לא?", סביר להניח שבאיזשהו שלב קוסם או מדען פיקח יבין שאפשר להפיק יתרונות משילוב של כוחות לא פיזיקליים בתוך מכשירים שעובדים על פיזיקה טהורה כדי לבנות מכונות בלתי אפשריות שיוצרות דברים יש מאין או שסתם מאפשרים למטוס לטוס בלי כנפיים ובלי מנוע.
זה כמובן, נכון לכל האופציות שהצגתי קודם.
האופציה השנייה, שנכונה בעיקר לשיטה הראשונה, שאותה ד"א אני מחבב במיוחד, אומרת בעצם שזה שם אם אתה רוצה ואם אתה לא רוצה, ואם זה כבר שם בכזאת כמות ובכזאת קלות, הרי שאפשר להפיק מזה כסף – תאגידים בעולם פוסט-מודרני או גילדות בעולם פרימיטיבי יעשו שימוש (הן באם זה חוקי בעיני הממשל והן אם זה לא) כדי לקדם את המטרות שלהם, לכן למצוא אבירים חמושים בחרבות אור או חבורת סייבר-קומנדו שמטילים היעלמות ואז זורקים כמויות של פלזמה רותחת על מטרות שונות במטרה לחסל אותן יהיה הגיוני בסביבה שכזאת.
"הסיבה השניה, אני מניח היא שהקסם ו\או הטכנולוגיה הם דברים נדירים מאוד, שקשה למצוא בכל מקום באופן כללי, ואז כל הסיפור יהפוך למשחק הרכבה משונה שיכלול בעיקר כשרונות טכנו-מאגיסטיים בנוגע לאיך וכיצד הדברים האלו משתלבים אחד בתוך השני כדי ליצור מערכות מוזרות באמת (נסו אתם לשלב מטול פלזמה מתפרק עם כמה גבישי קריסטל שמוטבעים על שבב אוריכליקום בתוך מערכת אחת ונראה מה המנחה שלכם יחליט שיצא), רעיון בסיסי למערכה מטורפת למדי שבה כולם בעצם הולכים לאן שהם רוצים ומחליפים טכנולוגיה וקסם ומרכיבים את הגאדג'טים שלהם בעצמם.
משהו בסגנון הסקאבנג'רס של דדלנדס למשל.
רק כדי להוסיף פלפל, האופציה השלישית באמת היא שילוב בין הראשונה לשנייה – ומופיע בצורה די יפה בעלילות חרב האופל, כאשר מדברים על הטכנולוגיה שנכחדה, כאשר האחד נמצא בשפע בכל מקום, והשני או אסור לשימוש או פשוט נעלם מהמפה, ואז כאשר משלבים את שני המרכיבים מוצאים משהו שהוא באמת ובתמים מדהים (ע"ע חרב האופל של יוראם) – שיכול לשנות עולמות שלמים.

עוד מעט הזמן לארוחת הצהריים ככה הציג השעון האטומי שהושתל לתוך הרשתית, ובאמת כל הכתיבה הזאת יכולה להיות מעייפת משהו, גם אם אתה לא ממש צריך לכתוב... חשיבה זה דבר מעייף, בייחוד אם אתה צריך לאלתר – כל מנחה יכול להגיד את זה, בעיקר מנחי כנסים וותיקים שלא נכנעו לפיראנות האלו שקוראים לעצמם שחקנים במקומות ההתאגדות האלו.

"זהו לגבי איך ומה, מכאן אני חושב שבעיקר אתן דוגמאות לגבי מקומות בהם אפשר למצוא השראה בנוגע למאגיה פוזיטרונית שכזאת וגם כמה רעיונות בסיס להרפתקאות ומערכות שאפשר לבסס על עולמות שכאלו – סתם בשביל לזרוק את הביצוע המעשי לתוך כל הקשקושים האלו שהכתבתי ליקירתי בטי למעלה"

בטי השמיעה כמה רעשים אלקטרוניים משונים שבקוד בינארי ביקשו חופשה.

"לא, זה לא אומר שאת יכולה לחזור הביתה,זה רק אומר שאני מעריך את העבודה המפרכת שאת עושה בשבילי, זה הכל"
"טוב, הרעיון שהועלה קודם באוב מתוך התאווה הבסיסית והאישית שלי לאנימה וכל הקשור ברעיונות היפניים המשוגעים האלו שמספקים טונות של אקשן ומכונות בגודל שהמשקל שלהן לא מאפשר להן לזוז וכן קסמים שזורקים עולמות שלמים לפח בדקות. אוקי, אז אני חובב עוצמה מוגזמת, תתבעו אותי"
"אותו רעיון מדבר בעצם על חיטוט בעתיקות במטרה למצוא כלים, ואז לשלב אותם עם כלים אחרים ללא כל תוכנית מיוחדת, הרעיון נשאב למעשה מתוכנית שנקרא "אתגר גרוטאות" שמה שעושים בה הוא לקחת מגרש גרוטאות ומרכיבים ממה שמוצאים שם כל מיני דברים – אותו עיקרון עם המערכה, הדמויות צריכות להתקיים בעולם שלמעשה אי אפשר למצוא בו שום דבר חדש, ויכול להיות שכולם חיים על טכנולוגיה וקסמים עתיקים, או לחילופין שרק לדמויות וליריבים נבחרים יש את הידע הדרוש כדי לחיות חיים שהם מעט יותר מפרימיטיביים (נניח, בערך כמו בעולם של פולאאוט) – ומה שהדמויות עושות למעשה נמדד לפי הכשרון שלהם בהרכבת דברים ובשימוש בדברים שהם הרכיבו, זה יכול להיות קרס להרבה הרפתקאות אחרי הרכיב הנכון ומסחר שהולך ומתפתח (או שהוא כבר קיים ומישהו מנסה להתעסק איתו) בחפצים האלו – וכמובן, הרבה מאוד דימיון של איך מרכיבים לכל הרוחות תותח ספקטרים ידני מבקבוק שמכיל מספר מסיבי של ספקטרים וכמה אמצעי כוונון צבאיים מהמאה ה-25...

רעיון אחר ואחרון לקשקושים מהסוגים האלו, הוא לחשוב קצת בכיוון התרבותי של זה – לשחק אוטופיה טכנו-מאגית (בסגנון אטלנטיס) יכול להציע משחק אפל מאוד של התככים שהולכים מאחורי העולם הזה (הקרדיט על הרעיון הזה מגיע למשחק של מריאנה כץ בקמלוט), עם אמצעי ריגול ומוחות מחוזקי מחשבים.

בקיצור, עולם שלם של ניגודים והרכבים מטורפים מצפה לכם ברגע שתתחילו להתעלם מהטאבו המרגיז של התעשייה על שילוב של מאגיה וטכנולוגיה.

בהמשך (כלומר בכתבה הבאה) – מכ'ים למיניהם וסופר-מחשבים, או במילים אחרות – איך בונים ומשלבים דברים כאלו במערכות"

"בסדר, בטי, קחי יום חופשה, הגיע הזמן לארוחת ערב אצל הארכון-לורד של בית דביון, ואחרי זה – לעולם של בבילון חמש, לבקר בחור הגדול של זהאדום"

זה מה שנקרא לסגור יום עבודה בסטייל.