מהמסך אל הדף- לשחק בטלוויזיה. חלק ב

קונספטים
ברוכי מלביץ


לכל סדרה יש משהו שמייחד אותה. לכל תכנית טלוויזיה יש את אותם מוטיבים ואותם קונספטים ששייכים לסדרה עצמה או לז'אנר. תארו לעצמכם סדרת מתח שבה רגעי המתח לא בנויים כמו שצריך. אין שום דבר שבונה את המתח והרגעים המותחים באים בתזמון כל כך רע שאתם לא יכולים להפסיק לחשוב על כמה זה לא בסדר. יותר מזה, תדמיינו לעצמכם את באפי בלי ערפדים, או את הסימפסונס בלי קטעים שטותיים. לכל סדרה יש את הטיקים שלה. לכל ז'אנר יש עקרונות. ולכן לפני שמתחילים לשחק משחק שמבוסס על סדרת טלוויזיה רצוי לעשות ניתוח קצר של הסדרה. המנחה יכול לעשות את זה לבד, או לשבת עם הקבוצה ולערוך איתם סיעור-מוחין בנושא.

אז מה בעצם צריך לבדוק?

העולם והסביבה:
העולם והסביבה או בעצם הsettings של כל סדרה הוא דבר מכריע ומייחד.
אתם לא יכולים לשחק NYPD כשאתם לא בניו יורק. למעשה, כל תכנית משטרה תהיה שונה בהתאם לסביבה ובהתאם לעיר. למשל, אם תשחקו שוטרים בעיירה נידחת בטקסס זה יהיה שונה מלשחק שוטרים בניו יורק. לא רק זה, אלא גם לשחק שוטרים בלוס אנג'לס יהיה שונה מלשחק שוטרים בניו יורק, אבל לא שונה מדי. במקרה שכזה תצטרכו לערוך מחקר על מערכת החוק בלוס אנג'לס כאשר למשחק בניו יורק יש לכם את כל החומר הנדרש שמתקבל מהסדרה, ולכן אי אפשר להעתיק סדרה ממקום אחד לאחר בלי לקחת בחשבון את השינוי באווירה.

כמו כן, סדרות לא מעטות מתרחשות בעולם שונה משלנו. באפי, דרגון בול זי, הסימפסונס וכו'… לא תוכלו לשחק באפי בלי לקחת בחשבון את העובדה שקיימים ערפדים ושדים ושקסם הוא דבר שעובד ולא תסתדרו בלי הקונספט של קוטלת אחד בלבד בכל זמן נתון שהיא נבחרה מבין כל המין האנושי. אלה הן הנחות בסיס בסדרות שכאלה. חייבים לקחת בחשבון שבספרינגפילד כל דבר יכול לקרות בכל רגע רק כדי להביע נקודה או אירוניה מדהימה. דברים מוזרים מאוד לא יגרמו לדמויות לעצור ולחשוב כי הן כבר רגילות. דברים מוזרים הם משהו מהמציאות היומיומית.

אז לפני שאתם מתחילים לשחק בסדרה מסויימת אתם חייבים לנתח את המציאות שבהן הדמויות חיות ולעבוד לפיה. ובמקרה הכי גרוע ומשהו לא מוצא חן בעיניכם- תשנו.

היגיון ואווירה:
לכל סדרה יש את ההיגיון שלה. יש סדרות שבהן קסם פועל, יש סדרות שבהן חייזרים זה דבר נפוץ ויש סדרות שחוט השדרה שלהן הוא מסע בזמן.
דרגון בול זי למשל- אחת מהנחות היסוד הוא שאפשר לפגוע בדמות (גם אם היא לא חזקה במיוחד) בעזרת קרן אנרגיה קטלנית, להעיף אותה דרך הרים, להכניס אותה באדמה, להטיח אותה לכל כיוון ושהיא תשרוד את זה עם כוח ורצון להילחם. יש איזשהו היגיון שלפיו כל דמות תוכל להביס כל דמות אחרת למרות שיהיה הפרש אדיר בכוחות ושדמות, חלשה ככל שתהיה, תוכל להפוך לדמות החזקה ביותר ביקום לאחר קרב אחד.
בלי כל זה תסור חינה של הסדרה. אלמנט המגניבות משחק חלק גדול מאוד בDBZ.

דבר נוסף שחשוב להעביר בצורה טובה היא האווירה של סדרה מסוימת. לכל סדרה יש אווירה ייחודית. אם זאת האווירה הגותית-עירונית של סאנידייל (כוכים אפלים, בתי קברות וקתדרלות אל מול קמפוסים ומפעלים) או האווירה העירונית של ספרינגפילד.
חשוב מאוד לקחת בחשבון את מה שעושה את האווירה של הסדרה לכה מיוחדת. חשוב להוציא מסדרה את אותם אלמנטים שגורמים לצופה להרגיש את מה שהוא מרגיש או את האלמנטים שמעבירין את המסר או את התחושה של הסצינה. האווירה נמצאת בתיאורים (החלק הויזואלי בסדרה), במוסיקה, ברמזים הקטנים בין הפרקים ובעצם בכל מהלך הסדרה. האווירה מאוד חשובה אם ברצונכם לשחק סדרה מסויימת ובד בבד עם זה קשה מאוד לדלות אותה החוצה מהסדרה.

דמויות ויכולות:
כמעט בכל סדרה יש אנשים. או משהו שמקביל לאנשים. אם זה חייזרים תבוניים ובעלי רגשות או טוסטרים שעברו הנפשה. בעצם, בכל סדרה יש דמויות, ובלי דמויות לא הייתה סדרה. הדמויות עושות את הסדרה, ולכל דמות יש תפקיד. יש דמויות מניעות עלילה, יש אויבי-על (Arch-Enemies), ויש אפילו דמויות שתפקידן הן הפוגה קומית.
חשוב מאוד להבין את מבנה ההיררכיה של דמויות בסדרה. חשוב לדעת מי עולה על מי במה וחשוב להבין את היחס בין הדמויות.
אם אתם רוצים להשתמש בדמויות מהסדרה המקורית (אם כי עדיף לא לתת לשחקנים לשחק אותן- פירוט בחודשים הקרובים) רצוי מאוד לנתח את התפקיד שלהן כי ברגע שתדעו מה התפקיד של כל דמות תוכלו לדעת לאיזו סצינה להכניס אותה ומתי, ומה היא צריכה להגיד. יש להבדיל בין התפקיד של הדמות לבין הפסיכולוגיה שלה. פעמים רבות השניים נפגשים כי זה נוח לתסריט (דמות צינית כהפוגה קומית בסדרת מתח), אבל התפקיד הוא לצרכים של התסריט (Script-Wise)והפסיכולוגיה היא לצרכים של המשחק.
כמו כן, בדמויות קיימות חשוב מאוד למצוא דברים חיצוניים יותר כדי שהשחקנים לא יתבלבלו בין הדמויות. שגם אם המנחה לא יגיד איזה דמות אומרת משפט מסויים השחקנים יוכלו לזהות את הדמות לפי מבנה המשפט. חשוב למצוא דברים כמו דרכי פעולה, צורת הליכה, צורת התנהגות וחתך דיבור.

חשוב מאוד גם למצוא את היכולות המיוחדות ואת הכוחות של כל דמות. דברים כאלה יכולים לנוע מידע בסיסי בנושא כלשהו, דרך היכולת לעשות פעולה מסובכת ועד ליריית קרני אנרגיה מהעיניים. צריך לשים לב במה דמות טובה (תחומים ויכולות), עד כמה היא טובה בזה (איפה למתוח את הגבול) ואיזה משתנים ישנו את סיכויי ההצלחה שלה (איך הסקרנות משפיעה על החיפוש וכו'…).
יש סדרות שבהן היכולות היחידות גובלות בידע וביכולת לעשות דברים כמו לנהוג או לירות ברובה ויש סדרות שבהן דמויות יכולות להטיל לחשים. בנוסף לכך יש סדרות שבהן יש מערכת שלמה ומובנית של יכולות. למשל בדרגון בול זי יש הסבר לכוחות שפועלים ומאפשרים לדמויות לירות קרני אנרגיה או לעצב אנרגיה לדיסק שחותך דרך כל דבר בלי כל קושי. בדרגון בול זי, חוץ מיכולות פיזיות יש גם את יכולות הצ'י (או הקי) ואת היכולות המנטליות הפועלות על כוח המוח ולא על כוח הסביבה (כמו למשל טלקינזיס או קריאת מחשבות).
חשוב להבין איך פועלת מערכת היכולות בכל סדרה כי בשום סדרה הדמויות הראשיות לא יהיו חסרות יכולת לחלוטין.

עוד כמה קונספטים שצריך לקחת בחשבון הם:
הקונספט הכללי של הסדרה: חשוב לזהות בכל סדרה מה הרעיון הכללי. מה הסדרה מנסה להעביר, מאחורי מה היא עומדת וכו'… לא בכל סדרה יש כזה קונספט, אבל אם יש אז בהחלט רצוי למצוא אותו כדי לבנות את המשחק בצורה שדומה לסדרה.
המבנה של הפרקים: יש סדרות שבהן פשוט אפשר למצוא מבנה אחיד לכל הפרקים או לעלילה שרצה במספר פרקים. אם תוכלו למצוא את הדפוס בסדרה מסויימת זה יעזור לשחקנים להרגיש שהם בתוך הסדרה.

השורה התחתונה היא שיש הרבה דברים שמייחדים סדרת טלוויזיה, ולדעתי אם כבר משחקים סדרת טלוויזיה ורוצים ללכת עד הסוף חשוב שהשחקנים ירגישו כאילו הם עצמם בתוך הסדרה, וכדי ליצור את האפקט הזה רצוי למצוא את הדברים שמבדילים את הסדרה מסדרות אחרות, ואני מקווה שהצלחתי להציג בכתבה הזאת מספר קריטריונים שיעזרו לכך.