משחקים ברשת

לא רק דיאבלו
ערן זבולון


עד היום משחקי רשת היו משחקים אותם משחקים ברשת או באינטרנט עם חברים, אבל לאינטרנט ולרשתות מחשבים יש צד אחר, אולי אפל יותר, אולי מהפכני יותר – האינטרנט שינה את חיינו, והוא מהווה אלמנט חשוב מבחינה תרבותית ומבחינה גלובאלית. מדוע שלא נשלב אותו במשחקים שלנו?
הרשו לי לבצע הפרדה ברורה בין שתי סוגות משחקים בהן אני מתכוון לעסוק. הראשונה היא המשחק המודרני המתייחס לעולם בן-זמננו, והשניה היא המשחק העתידני המתאימה למשחקי מד"ב או סייבר-פאנק. אל סוגת המשחק השניה – משחק עתידני ברשת אני מתכוון לעסוק אך ורק בכתבת ההמשך. היום נדון ברשת המודרנית, ובמשחקים המתרחשים בעולם המודרני שלנו.

הבה נשאל את השאלה: כיצד ניתן לשחק באינטרנט במשחקים מודרניים? כאן התשובה יכולה להגיע מכיוונים שונים. האינטרנט הוא מקור טוב למידע, החל מחדרי צ'אטים ועד לאתרים שונים ומשונים, והוא גם מקור להכרויות של אנשים (נחמדים ופחות נחמדים). ניתן להשיג מידע כמעט על כל נושא בעולם באינטרנט ולכן צוות חקירה מספיק מיומן ידע לעשות את שיעורי הבית שלו גם למול המחשב המחובר לרשת העולמית. האינטרנט הוא גם מקום מצויין לפעילות חתרנית. אין כמעט אפשרות לאכוף חוקים ברשת ובהחלט שצנזורה אין כמעט בכלל. ניתן לראות ולהראות הכל על הרשת – דבר שנותן לדמויות החוקרים או החתרנים אפשרות לשמוע או להשמיע את דיבריהן בגלוי. חיפושים אחר כתות סודיות בהחלט יכול להעלות כל מיני שטויות ברשת, אבל יכול להיות שבין כל עמודי ה-HTML המוזרים יימצא איזה אתר של אחד מהפריקים היותר רציניים מהכת המסביר קצת על עמדותיה, מנסה לשכנע אחרים בצדקתו ואולי גם חושף מידע כזה או אחר.

מעורבות יותר עמוקה של שחקנים יכול להיות קשור כבר לתחום פריצות המחשבים. השחקנים עצמם יכולים לנסות, בעזרת ידע או שכירת אנשי מקצוע מתאימים, לפרוץ לשרתים המחוברים ישירות לאינטרנט. זה לא דבר כל כך מסובך וישנם מספיק אנשים מומחים בתחום שיודעים כיצד לעשות את הדבר הזה בצורה יעילה וטובה, אם כי לא כולם. ניתן לחבל או לפגוע באנשים ועסקים שונים על ידי פריצה למחשבים המחוברים לאינטרנט ומחיקת מאגרי מידע, גניבת מידע וכדומה. לשם המחשה על יעילות אנשי המקצוע, אביא דוגמא של חברה עלומת שם, אבל אמיתית מאוד, שהופיעה בתוכנית מסויימת בערוץ 8. החברה מציעה שירות אחד בלבד: "אנחנו פורצים לאתר שלך או למחשב שלך ומספרים לך איך עשינו את זה". הזמן הממוצע שלוקח לחברה שכזו לפרוץ לאתר או שרת ממוצע הוא מספר שעות. שרת מוגן היטב יכול להיות משימה קשה עד כדי כך שיספק עבודה למשך שלושה או ארבעה ימים לפני שגם הוא יפול בפני אנשי החברה המיומנים.

הדברים שניתן לעשות לאחר שפרצנו למחשב של היריב מתחילות מאיסוף מודיעין, גילוי מידע כזה או אחר, ציתות וכדומה. ניתן לגנוב תוכנות שונות או מידע. לאחר מכן ניתן להמשיך ולמחוק או לשכתב מידע, לחבל בפעולות השוטפות של השרת על ידי תיכנות מחדש של כל מני תוכנות. בנוסף ל"כלי הפריצה" ישנם עוד כלים שבהם משתמשים אנשים כיום כגון "תולעים" או וירוסי מחשב שונים ומשונים. ניתן להרוס אדם אחד בצורה טוטאלית, וניתן להפיץ וירוסים ותולעים ללא הבחנה, ולהטיל טרור על הרשת העולמית. וירוס מחשב יכול לבצע מגוון של פעולות, החל משינוי קוד של תוכנות מסוימות ועד למחיקה טוטאלית ובלתי הפיכה של כל המידע המצוי במחשב שהודבק. הוירוס יכול להשאר רדום עד לתנאי הפעלה מסויים שיכול להיות, למשל, יום ושעה מסויימים, פעולה שהמשתמש מבצע וכדומה.

"אנשי השקט, אנשי הדממה"
בניגוד לאורק שעומד מולך, כולו פקעת של זעם ורוע טהור, חרב מרושעת בידו ומבט של שנאה שוטף את פניו, האויב במשחקי הרשת הוא בלתי נראה, בלתי מורגש עד למכה שהוא מנחית. אתה יכול לגלות לפתע שמשהו מתנכל לחייך ואתה לא מסוגל לדעת מי זה, איך הוא נראה, או אם בכלל מדובר באדם אחד או יותר. האויב לא פוגע בך פיזית, הוא פוגע בכל העולם שסביבך – המידע שלך, הזהות שלך במאגרי מידע, העבודה והחיים שלך. הוא יכול להתחזות אליך בקלות מפתיעה, יכול לשנות רישומים שלך במקומות שונים, לבטל חשבונות ולשנותם, לבצע פעולות בשמך ולשנות את פרטיך הרשמיים.
כאשר אתה, כמנחה, מתאר את התחושה של התקפה ממוחשבת, עליך לתאר את הפראנויה, את תחושת הפגיעות שחש האדם הממוצע. ברגע שמתחוור לך מה יכולים לעשות לך אתה מבין שלמעשה, ללא עזרה של איש מקצוע, אתה ממש בצרות, ואתה לא יכול לעזור לעצמך. בעצם, אתה לא תמיד יכול לזהות את התוקף, ובטח שאינך יכול לדעת את מניעיו.
לשם הבהרה אתן דוגמא מוחשית: פקד משטרה מאחד ממדינות ארה"ב ביקש מבחבריו, אנשי המשטרה העוסקים בפשעי מחשבים, לנסות ולגלות עליו מידע. הם הצליחו לחזור אליו עם מידע נרחב אודות תיק הגירושין שלו, אודות חשבונות הבנק וכרטיסי האשראי שלו, וחשוב מכל, הם הצליחו להזמין בשמו תעודת לידה חתומה על ידי המדינה, שבעזרת יוכלו ללכת למשרדי הממשלה ולקבל תעודת זהות, או דרכון. זו דרך כל כך טובה לזייף מסמכים. אחרי הכל, הזיוף נראה טוב בדיוק כמו המקור, והזייפן הוא לא אחר מאשר ממשלת ארה"ב.

חוק ואבטחת מידע
אם אתה רוצה לשחק את הכיוון, אז אתה הולך להתעסק עם דמויות שיהיו להן את ה"כוחות" שהוזכרו למעלה. איך מתגוננים מפני התקפות של האקרים? איך עוצרים אותם? איזה אתגר יש להאקרים כאלה?
ובכן, השחקנים הם לא ההאקרים היחידים במשחק. רבים אחרים, טובים יותר ופחות קיימים בעולם. בנוסף, לא כולם נמצאים בצד של הדמויות. חלקם הם האקרים ש"חזרו בתשובה" וכיום הם מפתחים שיטות מתוחכמות וחדשות להתגונן מפני התקפות. אחרים הם אנשי חוק ומשטרה המתמחים בפשעי מחשב. ניתן כיום לצוטט לקווי המידע, לעקוב אחרי האקרים, לנתח את תנועותיהם, ללמוד את פעולותיהם ולתעד הכל עבור כתב האישום שיוגש אחר כך.
רוב ההאקרים לא מסוגלים להתמודד עם העולם האמיתי, הפיזי. רובם לא יהיו מסוגלים להתמודד עם תוצאות מעשיהם, ואם יעשו טעות קטנה ויחשפו, הם עלולים להיות נרדפים על ידי החוק. בנוסף, כל אתגר הקשור לעולם האמיתי יכול להיות אתגר לדמות.
כיום הרשת פרוצה לגמרי מבחינה חוקית, אבל עדיין נעשים מעצרים של האקרים, ושל פושעי מחשבים. מכאן ניתן ללמוד שאכן האקרים עושים טעויות והם לפעמים גם משלמים עליהן. צריך לזכור שרוב בתי המשפט נוטים להקל על פושעי המחשבים שהם תופסים בינתיים. אולי בעתיד הקרוב זה ישתנה.

למה הם עושים את זה?
קודם כל, לפני הכל, הסיבה הראשונה והעיקרית היא: כי הם יכולים. להיות האקר בימינו זה לא כל כך מסובך. את רוב מה שההאקרים המומחים בתחילת שנות התשעים היו צריכים לפתח לבד, ניתן למצוא היום על הרשת בצורת תוכנות פריצה שונות. פשוט הקישו את המילה Hacker בכל מנוע חיפוש ממוצע ותראו מה תקבלו. חלקם הגדול של ההאקרים הם פשוט נערים שנשארים בבית ומשחקים במחשב כל היום. זהו ריגוש עבורם מפני שזוהי עבירה על החוק, אבל האדם היושב למול המחשב מרגיש שאיש לא רואה אותו והוא יכול לעשות כרצונו מבלי שיתפס. לפעמים הם אפילו לא קולטים שזו עבירה על החוק. בנוסף, הפשעים הללו הם פשעים שנראים, למראית עין, לא מזיקים. בניגוד לשוד, אונס או תקיפה, פושעי המחשבים לא רואים את הצד הנפגע ולכן הם פחות מודעים אליו ולנזק שהם גורמים.
אנשים אחרים יכולים לעבוד בצורה זו או אחרת מתוך אידאולוגיה. זהו יותר תירוץ מאשר סיבה טובה, אבל ישנם האקרים שמנסים לפרוץ לכל מני שרתי מחשבים ואחר כך שולחים מייל אנונימי אל אותה חברה ומסבירים להם היכן הפרצות שלהם. מתוך ההאקרים הללו, ישנם כאלה שינסו לפרוץ שוב כדי לגלות האם החברה עשתה משהו, ולכשיגלו כי החברה התעלמה מהם לחלוטין, הם יחבלו קשות במערכות שלהם כנקמה.
יכולים להיות האקרים שעושים את עבודתם בצורה מיקצועית כחלק מעבודה (בין אם אבטחת מידע או מודיעין). זוהי דרך מצויינת לעשות קצת ריגול תעשייתי, מדיני, טרור וכו'...

מילה או שתיים לסיכום, הרשת היא מקור טוב למשחקים, וחבל לפספס מקור שכזה, בין אם הוא שולי או מרכזי בעלילה. שילוב האינטרנט מקטין במידה ניכרת את העולם של הדמויות ומאפשר להן גישה למקומות שונים ומשונים. הרשת משמשת את המנחה כמקור מידע לשחקנים, או, בצורה דומה, מקור מידע לשאר יושבי העולם הרגילים והפחות רגילים.
בקיצור – בפעם הבאה שאתם חושבים על רעיון חדש למשחק, תחשבו על הרשת.