נרניה


אלון חספר


נרניה- פנטזיה אגדתית

הוא הביט לעבר השמיים הכחולים, חייך והמשיך בדרכו על העשב הירוק והרענן. מספר צעדים והוא כבר יהיה בבית, אבל לפני זה הוא אמר שלום לאותו מקום שהוא בשבילו בית שני. "שלום, נרניה, מי יתן ואראך שנית!" הוא אמר את שלו, הלך מספר צעדים קדימה ו...

...ויצא מחוץ לתמונה שעמדה בחדר השינה שלו, תמונה של נוף פסטורלי של גבעות ירוקים ושמיים בהירים וטירה קטנטנה בקצה הרחוק... הוא חייך חיוך אחרון ויצא מהחדר.


על נרניה כולכם שמעתם, נכון? אז אם לא אני אסביר בקצרה (ארוכה אפשר למצוא כאן:www.demons.org.il/narnia.html ).
אז ככה, נרניה היא עולם קסום ופנטסטי שבו מתרחשים סיפוריו של ק.ס. לואיס. נרניה היא למעשה ארץ קסומה שבה החיות מדברות, מכשפות חיות, ענקים קיימים ופאונים מזמינים ילדות קטנות לשתות איתם תה. נרניה הופיעה בשבעה ספרים (הספרים הם: האריה המכשפה וארון הבגדים, אחיינו של הקוסם, הנסיך כספיאן, המסע בדורך השחר, הסוס ונערו, כס הכסף והקרב האחרון.

עד כאן להקדמה.
אותה נרניה היא ממלכה קסומה מבין רבות שבהן אפשר לשחק מעט פנטזיה קסומה.
פנטזיה קסומה? כן, לא פנטזיה של לוחמים בעלי חרבות שהרגו מאות אנשים, לא פנטזיה של יצורים מאיימים, קוסמים מרושעים וגנבים מעצבנים אלא פנטזיה קסומה שנותנת את ההרגשה של אגדת ילדים- מאושרת, נוסטלגית, תמימה ולא מציאותית בעליל.
ולמה אני לוקח את נרניה כדוגמא? כי נרניה היא הדוגמא הקלאסית ביותר לפנטזיה שכזו- רק ילדים יכולים להיכנס לתוך נרניה. אז כן, בפנטזיה קסומה יכולים להיות תככים, אנשים יכולים למות וסצינות קרב הן דבר יחסית שכיח אבל ישנם מספר טיפים (לדעתי) שיכולים להפוך את הפנטזיה הרגילה למשהו מיוחד, קסום ממש:

1. חוק התמימות- פנטזיה קסומה היא פנטזיה תמימה. כלומר אין לצפות למצוא בה גנבים פשוטים, רעל בכוס השתיה שלך ויחסי מין לוהטים שכן העולם הוא עולם של ילד, עולם שבו כל החרא שיש בחיים נעלם לכמה זמן והאנשים הטובים באמת טובים והרעים- מרושעים לחלוטין או בעלי יכולת כפרה. העולם, הוא עולם תמים ואין אנשים "אפורים", אם יש עניים אז הם חיים חיים קשים אבל שמחים שכן יש להם משפחה חמה ואוהבת (אל תצפו למצוא אבות מכים ואמהות אלכוהוליסטיות...) וזהו עולם שבו הטובים לרוב מנצחים והרעים נענשים על מעשיהם הרעים.

2. מוסר השכל- לרוב יהיה מוסר השכל בסיפור- גם אם הוא פשוט כמו "כסף הוא לא הכול בחיים" הוא עדיין יהיה שם, חבוי או גלוי לעיניי כל הוא יהיה שם ויועבר בצורה שגם ילד ילמד ממנה, שכן עולם של ילדים בנוי בשביל ילדים. כמו כן מוסר ההשכל מוביל את הסיפור ואסור לסיפור לסתור אותו- למשל שני סיפורים עם נקודת פתיחה זהה אבל שבאחד המסר הוא "ניצחון המעטים על הרבים" ובשני המסר הוא "הכוח שבקבוצה ובאחדות" יתפתחו שונה לחלוטין רק בגלל המסר...

3. מוות- המוות בפנטזיה הקסומה, כמו בפנטזיה אחרת, אינו סופי ואמור להגיע כדי לשרת מטרה/מסר/אווירה מסויימת. כלומר לא יקרה מצב שאחת הדמויות תמות בגלל קוביה אבל יכול להיות שNPC חשוב במשחק ימות רק כדי להיוולד מחדש! המוות צריך להגיע קרוב לדמויות רק כדי להעביר נקודה, או כדי להרתיע- אף פעם לא בטעות. מוות מרוחק לעומת זאת יכול לקרות, אבל אם למוות תהיה השפעה על הדמויות חייבת להיות סיבה טובה שהמנחה יכניס את המוות פנימה, לתוך המשחק.

4. אווירה- אחד הדברים החשובים ביותר בפנטזיה קסומה הוא האווירה שהמנחה משרה על השחקנים ועל המשחק. אם זה מוסיקה פסטורלית, פסלים של פיות, ריח קטורת נעים שמתפשט באוויר, נרות מעומעמים או אפילו משקה פירות צונן שמחליף את הקולה כמשקה של המשחק. האווירה של פנטזיה קסומה צריכה להיות כמו של אגדה... אותה אווירה של בית בחורף בסופת ברקים או של אחו מבריק בשמי האביב, האווירה משפיעה על מצב הרוח של השחקנים ומצב הרוח של השחקנים יכול להכריע משחקים שלמים ואפילו להפוך הרפתקה רעה לטובה וטובה לרעה.

5. מצב רוח- כל המשחקים צריכים מצב רוח מסויים כדי לשחק אותם טוב, אבל יש כאלו ש*חייבים* מצבי רוח מסויימים או שהמשחק לא יוכל לרוץ. משחק כזה הוא הפנטזיה הקסומה. בסגנון המשחק הזה השחקנים צריכים להיות במצב רוח לא שטותי מידי אבל לא מדוכא ורציני מידי... מין מצב רוח כזה של... אגדה, אפילו אגדה קסומה. המנחה צריך לבוא במצב רוח אופטימי ופעלתן ולבוא עם נכונות לתאר והרבה שכן איזו אגדה תהיה שלמה בלי היער העבות שלה או האחו הירקרק או המפלצת המפחידה?

6. ז'אנר בתוך ז'אנר- חשוב לזכור שלמרות שזו פנטזיה קסומה מומלץ לא לשכוח שאחד הדברים היפים יותר במ"ת הוא היכולת לשלב ז'אנרים ולהפוך אותם למשהו חדש ומיוחד. ולכן כדאי מאוד לשים מעט אימה בתוך הפנטזיה (הסרט של הארי פוטר השני יכול להיות דוגמא מצויינת לקטע שכזה) או הומור (הסרט "שרק" הוא בדיוק כזה) או כל דבר שדמיונכם חפץ בו... כל עוד זה נראה *לכם* מתאים.

7. הימנעות ממרוץ לכוח- היופי שבאגדות ילדים הוא בכך שאין צורך במאבקי כוח, העולם תמים וגם הדמויות ומכאן שאין צורך במירוץ האין סופי שמתרחש ברוב המשחקים לכוח (בין אם זה אמבר או דינדי או SLA או וואמפייר או אפילו ק'ת'ולהו... טוב, שם המירוץ הוא למי יש *פחות* כוח...). מומלץ לא לתת לשחקנים את ההרגשה שיש צורך בכוח מיוחד או ביכולת מיוחדת כדי להשיג מטרות מסויימות- אתה לא צריך להיות חלק מהJLA כדי להציל את נרניה מהמכשפה ומהחורף הנצחי שלה- כל מה שאתה צריך זה להיות אחד מארבעה ילדים שנכנסים לארון הנכון בזמן הנכון...

8. המנעות מחוקים- אחד הדברים החשובים ביותר בפנטזיה קסומה הוא בלה בלה בלה יאדה יאדה יאדה... או במילים אחרות, כל חוק/עצה שלא נראית לכם כאן תזרקו קיבינימט. זה שאלו דברים שמתאימים לי (וגם זה לא תמיד) זה לא אומר שהם יתאימו גם לכם- ואם הם לא אז שהחוקים שלי ואני נלך כולנו בצוותא לעזאזל כי כשזה מגיע למשחק הפרטי שלכם אל תתנו לאף אחד לכפות את דעתו עליכם, זה רק תחביב פור גודס סייק.


אז בקיצור, פנטזיה קסומה היא הפנטזיה של אגדות הילדים, הפנטזיה של ספרי הילדות, הפנטזיה כמו שאנחנו היינו רוצים לזכור. עם אבירים ונסיכות, עם פיות ומכשפות והכי הכי חשוב עם טעם טוב של ילדות ונוסטלגיה שמזכירה לנו כל מה שהיה טוב וכל מה שיהיה טוב.