שני צדדים למטבע

מאת: אבי "נהג המשאית" סבג

 

ידו עטוית הכפפה לפתה את חרבו בעוצמה, הוא חרק את שיניו והודה לאלים שהקסדה המסיבית שחבש הסתירה את פניו ואת הכאב שוודאי היה ניכר בהם. שנים של הכשרה, תורה עתיקה שנדמה שזרמה בעורקיו כמו דמו שלו, שבועת נאמנות בשם כל מה שיקר לו בעולם ומעל הכל אביו. האיש אותו העריץ שמילתו הייתה כצו אלוהי עבורו. כל זה עתיד בעוד רגעים ספורים להתנפץ לרסיסים.

 

הוא סרק בעניו את העיר שנפרסה למרגלותיו, עיר הולדתו שבה כל פיסת אדמה הכילה רגעים של קסם, על כל אבן בה היו חרוטים זכרונו שנטבעו בנפשו וכל איש בה היה חלק ממנו. הוא הרים את ידו השמאלית ושמונה מאות פרשים שלפו את חרבותיהם. הוא נשם נשימה עמוקה הוריד את זרועו והצביע מטה אל העיר והאדמה רעדה תחת פרסות סוסיהם.

עכשיו אין דרך לעצור, הוא, במו ידיו מביא את החורבן לשערי עירו.       

 

אחד הדברים החשובים לי ביותר, כפי שניתן לראות, בכל מה שאני אומר או כותב הוא יצירה של דמויות כמה שיותר עמוקות שלמות ומעניינות. בעיני לא ייתכן משחק טוב אם השחקנים לא השקיעו מחשבה רצינית ובנו דמויות שהן כמעט אנשים אמיתיים, שהמטרות, הרצונות הפחדים, האהבות, השנאות והנאמנויות שלהן ברורות לשחקן. עומק של הדמיות מבטיח עומק במשחק, משמש את השה"ם כבסיס להרפתקות ומהווה תנאי למשחק אמיתי.

    

אם יש דבר אחד בודד שאני יכול להצביע עליו ולומר שהוא מבטיח עומק ואותנטיות לדמויות הרי זה הקונפליקט - התנגשות בין ערכים, נאמנויות שונות ותפיסות עולם הפוכות  שמתרחשת בנפשה של הדמות. אין דבר שמאפיין גיבורים יותר מאשר ההתלבטויות שלהם, היותם קרועים בין שני כוחות שונים, היותם מהלכים על חבל דק בין שני עולם שונים לחלוטין. אם נצליח לשלב כזה קונפליקט בדמויות שלנו הרי שיצרנו גיבור אמיתי. הנה מספר דוגמאות קלאסיות לקונפליקטים.

 

גר בארץ נוכריה

הוא נולד כבן לגזע, עם או תרבות מסוימת אך גדל בחברה שונה לחלוטין. כל הערכים והעקרונות עליהם גדל נוגדים למעשה את המורשת הגנטית הטבעית שלו. כל חייו ידע שהוא שונה, זר. לעיתים הוא יודע שיש מקום אליו הוא באמת שייך לעיתים הוא לא מודע לכך וחושב שהוא פשוט בן שונה ומיוחד של החברה. הקונפליקט מתחיל להתממש במפגש הראשון שלו עם תרבותו ועמו המקוריים. הוא חש חוסר נוחות בחברה החדשה בדיוק כפי שחש בחברה בה גדל, גם כאן הוא שונה. התנהגותו, המנטליות שלו אינה מתאימה, אולי הוא נראה דומה פיזית, אך נפשו ודרך מחשבו עוצבו בצורה שונה לחלוטין. "גר בארץ נוכריה" יהיה תמיד תלוש, הוא לא יכול לחזור באותה טבעיות לחברה בה גדל כי הוא נחשף לאורך החיים של אבותיו ולעולם לא יתקבל באופן מלא בחברה החדשה.
דוגמא לאב טיפוס זה הוא תאניס חצי- אלף של רומח הדרקון.

 

תסביך סקאלי

הוא אדם הגיוני ושקול, בד"כ משכיל ובד"כ בעל נטייה לתחומי המדעים המדויקים ומדעי החיים. בעיניו המדע הוא הפתרון לכל, לכל תופעה, ולא משנה כמה מוזר דבר מה יהיה, חייב להיות הסבר הגיוני. המשפט הנצחי של שרלוק הולמס "כשאתה מבטל את הבלתי אפשרי, מה שנשאר, בלתי סביר ככל שיהיה, חייב להיות האמת" הוא המוטו שלו. אלה שהוא חי בעולם שבו יש תופעות רבות שהמדע אינו מסוגל להסביר, ישנם אנשים העוסקים באומניות נשכחות ואפלות ,כתות סודיות העובדות אלים עלומים וכוחות על טבעיים המטילים את חיטתם על העולם. רוחות רפאים באמת קיימות וערפדים באמת זוממים לשתות את דמם של אנשים תמימים. ככל שהוא נחשף ליותר מהמציאות הגדולה כך מתגבר הקונפליקט שלו עד כמה יוכל להמשיך להתכחש למה שהוא רואה

 

החטא ועונשו

הוא אדם כשרוני מאד בתחומו, אולי הטוב ביותר שהיה אי פעם, אך מתישהו בשיא הצלחתו הוא נכשל ובכישלונו הביא אסון לאנשים שהיו יקרים לו. יתכן שהיה זה קוסם שבמו ידיו פתח שער לצבאות השאול או טייס שלא הבחין בפרטים והשמיד את חללית האם שלו. לעיתים הסיבה היתה שאפתנותו שגרמה לו להתעלם מכל החוקים בתמורה לתגמול אגדי, לעיתים הוא חשב שבמעשיו יביא את ההצלה המיוחלת ולעיתים דווקא הפחד הוא זה ששיתק אותו באותו רגע קריטי. יהיו הסיבות אשר יהיו התוצאה דומה, אדם שבור שאיבד את האמון ביכולותיו. הקונפליקט מתחיל לקרום עור וגידים כאשר הוא נקרה לעזור ונדרש להשתמש באתם כשרונות שנטש. עליו להתמודד עם הפחד ולרכוש את האמון בעצמו.

 

 

המפוכח

כל חייו וחונך על פי עקרונות ותפיסות נוקשות, מגיל צעיר שיננן פסוקים מתוך ספרי קודש או ספרי חוקים וחי בחברה סגורה. מאז ומעולם האמין בצדק ובאמת שבעקרונות שלמד והיה משוכנע בעליונותם של בני מינו (גזע, עם וכו'), היו לו מטרות ברורות ודעות מגובשות על רוב הנושאים החשובים, או שכך לפחות חשב. הקונפליקט מתחיל כאשר הוא נחשף לשחיטות וריקבון במוסדות אותם העריך, או באנשים עליהם סמך. פתאום הוא נקלע למצבים בהם העקרונות עליהם גדל אינם נראים לו כ"כ הגיוניים או צודקים, פתאום הוא מגלה שבני עמו רודים ומענים בני עמים אחרים או בני מעמד נמוך יותר. פתאום בני גזעו מובסים בקרב ע"י אלו להם שחונך לבוז והאמין בחולשתם המוחלטת. כל האירועים האלה יוצרים בקיעים ביסודות עליו ביסס את עולמו והוא נכנס למשבר של זהות. האם ייטוש את המורשת עליה גדל או שמה יחזור וינסה לתקן אותה בעזרת הידע שצבר מהעמים אחרים?

 

הבוגד

הוא היה איש בכיר ובעל מעמד בחברה, אבל למרות מעמדו הוא איש הפועל לפי תשוקותיו והרגשות העזים שמנעים אותו. אותה התנהגות אימפולסיבית, אותה נטייה לקיצוניות, להחלטה מהירה, מהירה מידי, היא זו גרמה לו לעשות מעשה שלא ניתן לכפר עליו. ייתכן שפשע כדי להגן על אהובתו או כדי לנקום את מותה, יתכן שפעל כדי לנקום את העוול שנעשה למשפחתו או כדי לנסות להחזיר לשושלת שלו את מעמדה החוקי ואולי עשה את המעשה כדי להציל את עצמו. בכל מקרה כרגע עליו להתייצב למול תוצאות המעשה ולמול האנשים שסמכו עליו והיו תלויים בו. הקונפליקט מתעצם בכל פעם שעליו ליצור מגע עם הקבוצה בה בגד או ככל השמועות על בגידתו מתפשטות. הבוגדים אינם סולחים לעצמם לעולם על המעשה גם אם הם יודעים שכנראה היו נוהגים כך גם לו הייתה להם הזדמנות לעבור את הכל מהתחלה. מעטים מהם מצליחים לרכוש מחדש את האמון שאיבדו כל השאר נשארים רוחות רפאים לכל לחייהם.

דוגמאות: יואה הרופא מחולית, אלריק של מייקל מורקוק

 

כלי המשחק

הוא לעולם לא אדם פשוט, תמיד יהיה אציל או בכיר צבאי שהשתתף או אפילו הנהיג מלחמה כנגד אויביו המושבעים אך איכשהו הוא הובס ואויביו הצליחו להשיג אמצעי לחץ עליו ולמעשה לשלוט בו. הכוחות השולטים בו גורמים לא לצאת כנגד בני עמו ואף כנגד האנשים הקרובים והיקרים לו ביותר. ההבדל בין כלי המשחק לבוגד הוא שבעוד שהבוגד ביצע מעשה אחד והוא מתמודד עם תוצאותיו, כלי המשחק נמצא כרגע תחת שליטת אויביו הממשיכים להכתיב את מעשיו ולגרום לו לפגוע ולבגוד. הקונפליקט שבו נמצא כלי המשחק הוא ברור הוא שונא את השולטים בו יותר מכל דבר אחר בעולם, הוא שונא את המצב אליו נקלע ואולי גם שונא את עצמו על כך שהניח לזה לקרת. כל מחשבותיו מופנות כלפי הצורך להשתחרר מהשליטה ולנקום את נקמתו.

דוגמאה לכלי המשחק תופיר חוואט, המנטאט מחולית.

          

חשוב להדגיש שכדי שיווצר קונפליקט הכוחות המנוגדים צריכים להיות חזקים ובעלי השפעה על תחומים רבים במציאות המשחק, ההתמודדות של פלאדין עם הצורך לשקר מידי פעם או התלבטות של שוטר אם להביא את הפושע למשפט או פשוט להעניש אותו בעצמו אינן דוגמאות לקונפליקט מהסוג אליו אני מתכוון. דרושה כאן התנגשות בעוצמות אחרות לחלוטין, עוצמות מהסוג שמערערות את המבנה הנפשי של הדמות ומותירות אותה מבולבלת ואבודה.

אלה הם הגיבור היפים ביותר למשחק ומכן גם המהנים ביותר והשה"ם יכול לנצל את הקונפליקטים האלה כדי ליצור שיאים בעלילה שלא ישכחו לעולם. בהצלחה.