Unknown Armies הדור הבא באימה אורבנית

מאת: זיו קיטרו

 

האקרמן חצה את חלל החדר באיטיות, המבנים המשונים שבלטו בתוך החשיכה היו קשים לזיהוי, אך היה ברור לו שהמקום עמוס לעייפה בפסלים רבים ומשונים.

האולם היה שקט למעט נקישות מגפיו על רצפת השיש.

עשרות שנים לא דרכה רגל אדם במקום הזה אך האקרמן ידע שיש דברים שאינם אנושיים שמתרוצצים באפילה, מחכים.

 

האקרמן נעצר, צליל משונה נקלט באוזניו, תקתוק.

ליבו החל לפעום במהירות, גרונו הפך למדבר צחיח, עיניו התרחבו באימה.

הוא חשש מהתקתוק הזה, חשש שאכן המקום שייך להם.

אל מול עיניו החל האולם להשתנות, אור חיוור בקע מהקירות והדמויות שהיו חבויות עד כה באפילה, הופיעו והתגלו למול עיניו המשתהות. נשים וגברים עשויים אבן החלו לנוע, לבו קפא. הדמויות נעו בדממה מטורפת מהלכות אימים על האקרמן, מאיימות לנפץ את שפיותו לגורמים, האקרמן ידע שהוא לא ישוב הביתה, לא הלילה ולא לעולם...

 

החזקתי את הספר ביד והבטתי בתמונה,בוהה בה במשך זמן מה.

האמת היא שלקחתי את הספר לידי רק בגלל השם והעטיפה שנראתה משונה, בתחילה לא שמתי לב לתמונה, לא עד שניר הפנה את תשומת לבי.

ברגע שהוא עשה זאת שקעתי, פשוט שקעתי בה.

 

חדר אפלולי, חלון פתוח למחצה, תריס שבור, צלחת ספגטי מנופצת על הרצפה, הצצה לחדר השני, מחשב ועליו פתקים קטנים. בחדר המרכזי, על שולחן קטן שוכב גבר שחור עור, דם זולג מפיו, פורץ מחור שבחזהו, מכתים את חולצתו, הבעת אימה על פניו.

ניתן לראות שהוא שוכב על קלפי טארוט, על הרצפה כתם דם הולך וגדל. בפינה ערמת אשפה, בין הניירות והחפצים השונים מושלכת יד אנושית

 

מושלם, זה בדיוק מה שרציתי.

אחרי כל כך הרבה זמן של משחקי אימה בסגנון קת'ולואידי משהו אני מוצא את עצמי משועמם. אמנם אני ממציא דברים משלי אבל חיפשתי כיוון חדש, אימה אורבנית.

הפעם הראשונה שממש נתקלתי בעניין של "אימה אורבנית" הייתה כאשר נפל לידי עותק של המשחק  "S.L.A Industries", אז הבנתי מה הכיוון אליו אני רוצה להגיע עם שחקני היקרים, זו אימה אמיתית, חסרת גבולות ומסוכנת ביותר.

 

"צבאות מסתורין" (תרגום חופשי) הוא משחק של אימה אורבאנית שמציע עולם משונה מטורף ומאיים, עולם של אימה נוראית, של קסם רב עוצמה של כתות משונות ושל שלטון מעוות. זהו עולם מטורף ומסוכן שבו הנסתר גדול הרבה יותר על הנראה לעין, עולם בו משהו נוראי יכל לזנק מעבר לכל פינה, גם בתוך מוחנו. זהו משחק של אימה אורבאנית כפי שהדבר צריך להיות - לפחות על פי השקפת העולם שלי – כלומר: ללא צנזורה, ללא ניסיון לעגל פינות או לייפות דברים.

אז תחזיקו חזק כי אנחנו יוצאים למסע נוסף, אל תוך העולם האמיתי...

 

אני חייב לציין שהמשחק בהחלט מביא המון רעיונות חדשים, לא רק בתחום המשחק כי אם בתחום הגישה למשחק. סגנון הכתיבה והפנייה לקורא היא בהחלט שונה מהרגיל (המון הערות אישיות ובדיחות של משחקי תפקידים שמובאים בציניות מסוימת) ולי באופן אישי נראה שהכותבים יצרו את המשחק הזה מראש לשחקנים ותיקים.

שלא יהיו טעויות, גם שחקנים חסרי כל ניסיון ייהנו מהמשחק ואולי עדיף ששחקנים צעירים ייתקלו דווקא בחוקים של "צבאות מסתורין".

 

 

 

 

חוקים רבותיי, חוקים... לא לברוח. אני מבטיח שזה יעניין גם את הותיקים שקוראים את זה!

 

למה בחרתי להתחיל דווקא מחוקים? מהסיבה הפשוטה שזו הפעם הראשונה שאני קורא שיטה שבה החוקים לא רק מלמדים סטטיסטית את המשחק אלא גם ברמה המשחקית עצמה וזה דבר חשוב.

כבר בעמודים הראשונים הכותבים נותנים לנו הצצה לעולם שאנחנו עומדים לחדור אליו, אל היקום המטורף שהם יצרו. זה היה כל כך מרענן לפתוח ספר חוקים ולא לדפדף את העמודים הראשונים שבדרך כלל מכילי חומר בסגנון "מהו משחק תפקידים?" ודוגמאות של משחק המובאות בסגנון דיאלוג כתוב.

 

כאמור הספר מתחיל בהגדת העולם בו נשחק ובהגדרת המטרות של המשחק, לאילו מבינינו שלא פתחו ספר משחק תפקידים מימיהם אין מה לפחד, שתי מסגרות יפות מכילות בתוכן שתי הגדרות מסוגננות של יוצרי המשחק לגבי "מהו משחק תפקידים". לא רק שההגדרות נוחות ולא תופסות 5 עמודים הן גם, לראשונה, נותנות ממש הסבר יפה ומעניין לגבי העניין, הסבר שיעזור גם לותיקים מבינינו להסביר לאחרים (ואולי לעצמם) מה העניין של משחקי התפקידים.

חדשנות כבר בתחילת הספר, אני אוהב את ההתקדמות הזו.

 

תפיסת העולם של המשחק מובאת לקורא בצורה של דמות. ישנן שלוש רמות, "רמת רחוב", "רמה גלובלית" ו"רמה קוסמית", כל רמה כזו מקבלת דמות שהשפעתה ופעולותיה הן אכן ברמה המדוברת. ברמת הרחוב לדוגמה אנחנו פוגשים את דירק אלן, מכשף אלכוהול שמתעסק עם העולם אבל ברמה האישית שלו, במלחמת הקיום וההתפתחות (והמוות) האישית שלו. בדוגמה הבאה אנחנו פוגשים את אלכס אבל, איש עסקים רב עוצמה המעונין לטהר את העולם מרשע ולהמיר את עצמו לרמה הגבוהה שאליה האנושות מכוונת. את כל זה הוא עושה ע"י ניהול של חבורות שונות הפועלות ברמה גלובלית על מנת להשיג עבור אלכס את מה שהוא מבקש.

 

ברמה הקוסמית אנחנו כבר נתקלים במנהיגה של אחת הכתות היותר חזקות בעולם, כת האלה העירומה, דפני לי יצרה את הכת בהשפעתה של "האלה העירומה" שחקנית פורנו שיום אחד, אל מול מצלמות פועלות, נעלמה באוויר הדק ללא סימן. דפני גילתה שהשחקנית פשוט עברה לרמה העליונה אליה יכל להגיע בן אנוש, היא הפכה לחלק מן "המסדר הבלתי נראה" שהם הכוחות המניעים את עולמנו (בהמשך).

מקריאת ההסבר על הדמויות הללו ומקריאת המונולוג שלהן הקורא מקבל מושג טוב יותר לגבי המשחק ותפיסת העולם, זה ללא ספק רעיון יפה שתופס בקלות וללא יותר מידי מילים את הקורא.

 

על מנת שנבין טוב יותר את העולם הזה נתנו הכותבים עמוד שלם המלא במן "קטעי הרפתקה" או קטעי תיאור מתוך סיפורים שיכולים להתרחש בעולם הזה:

"...דירק אלן מביט בבקבוקון אשר הבאת מקברו הלא מסומן של מק'רינווי, ליד בקתת הצייד שלו. דירק משחרר את הפקק ומרחרח "בלווני" הוא אומר כמאשר את העניין. "בסדר גמור, עשינו עסק. הנה הנשמה של חברתך" אלן מושיט יד אל ארון קטן ושולף בקבוק קריסטל שבתוכו נוזל ירקרק משונה. אתה מרים את בקבוק בקריסטל לאור ולרגע אתה רואה את פניה של זרה נעים על פני דופן הבקבוק..."

פשוט מצוין, אוסף של קטעים כאלו ואתם כבר פחות או יותר מבינים לאן נפלתם.

 

לאחר מכן באופן מסודר ופשוט אנחנו מתחילים להבין יותר ויותר את המשחק והעולם.

הספר מביא לפנינו את ההסבר על "הכוחות" הפשוטים והגדולים המניעים את היקום, הוא מביא הסבר על הדמויות המשחקות תפקיד מרכזי בעולם ונותן הצצות לכל מיני נושאים שמפותחים אחר כך בהמשך הספר בפרקים משלהם (כמו "המסדר הבלתי נראה").

כל פרק כתוב בצורה ברורה ובכשרון רב, פשוט עושה חשק להתחיל לשחק כבר ואז אנחנו מגיעים לחלק של החוקים...ולא מתאכזבים.

 

המשחק מבוסס על שני דברים נפלאים: מיומנויות וקוביות אחוזים, השילוב המנצח.

ראשית יש לנו את עניין המיומנויות, אשר מעניקות לשחקן לבנות דמות אמיתית וריאליסטית בעלת גוונים רבים ויכולות שונות ואז יש לנו את השיטה לקבוע את ההצלחה בעזרת קוביית האחוזים שהיא הדרך ההגיונית ביותר והקלה ביותר לפתור את עניין ההצלחה.

כמובן שיש הרבה יותר מזה במשחק, גם ברמה של בניית הדמות וגם ברמה של המכניקה של המשחק.

אני יכל לומר מראש שתומכי ה"Dice Less" שבינינו יקבלו צמרמורת מחלק מן החוקים שאני עומד לספר עליהם.

 

אני לא עומד להסביר את כל החוקים אבל אני כן רוצה להביא לפניכם מספר דברים משעשעים ביותר לגבי "תפעול הקובייה" במשחק, דברים מאוד מעניינים.

ראשית נדבר על תואמים, כאשר בקובייה יוצאת תוצאה של מספרים תואמים (11, 22, 33, 44, 55, וכ"ו) קורה משהו מיוחד במשחק. אם זו הצלחה אז זו הצלחה מיוחדת, אם זה כשלון אז זה כשלון מיוחד (וזה לא נעים אף פעם J). התואמים משמשים לדברים רבים אבל אחד השימושים ביותר מעניינים הוא בקרב ובשימוש  בקסם. כאשר אנחנו מחליטים על כשרון של קסם או קרב פנים-מול-פנים אנחנו נותנים "דובדבנים" (זה התרגום הישיר, זה פשוט משעשע אותי J, הכוונה היא לבונוסים) לכל מספר תואם.

 

אם יש לנו 60% בכשרון הקרטה אז יש לנו 5 תואמים (11, 22, 33, 44, 55) לכל תוצאה כזו אנחנו מדביקים "דובדבן" ואם וכאשר המספר יוצא בקובייה ה"דובדבן" נכנס לפעולה.

"דובדבן" יכל להיות כל מיני דברים, בונוס לנזק, הגברת ההצלחה לגלגול הבא, פירוק מנשק בנוסף לנזק ועוד. ברמת הקסם ה"דובדבן" יכל היות, קבלת "מטען קסם" נוסף, בונוס להטלת הלחש הבא וכדומה. רעיון מעניין וכיפי מאוד.

דבר נחמד נוסף הוא ה-"פליפ-פלופ", לכל דמות יש כשרון אחד שהוא הכשרון שלה, זה הדבר בו משקיע הדמות את כל מרצה (לקוסמים זה חייב להיות כשרון הקסם, לכל דמות אחרת יש חופש בחירה). מהסיבה הזו לשחקן יש את האפשרות להפוך בין המספרים.

 

אין מה להתבלבל, זה פשוט מאוד. יש לכם 56% בכשרון הקסם. גלגלתם קוביית התוצאה יצאה 94, רע, רע מאוד אפילו אבל מאחר וזה הכשרון השחקן בוחר להפוך את התוצאה ומקבל 49, פיצוץ.

 

חשוב כאן לציין שיש שינוי אחד בעניין גלגול האחוזים.

בכך שיטה אחוזים אחרת הרעיון הוא לגלגל את האחוזים שיש בכשרון ומטה, הגיוני והכל בסדר אבל במשחק הזה המטרה היא לגלגל כמה שיותר קרוב לאחוז בכשרון אבל לא לעבור את המספר. זאת אומרת שאם יש לנו סוכן סמוי עם כשרון התגנבות של 56% השחקן ירצה לגלגל כמה שיותר קרוב למספר 56 ככל שיהיה יותר קרוב כך ייטב. רק כדי לסבר את האוזן תוצאה של 1 היא הטובה ביותר ושווה יותר מכל תואם או קירבה לאחוז המדויק (כמו שתוצאת 99 היא הנוראית ביותר).

 

עניין הקרבה לאחוז היא גם הקובעת את הנזק. אם למתנקש יש 78% בשימוש ברובה כמות הנזק תלויה בגלגול ההצלחה. אם יגלגל 54 הוא יצליח לפגוע ויגרום ל54 נקודות נזק כאשר יש לציין שלא ניתן לעבור את מקסימום הנזק שנשק יכל לעשות (אם רובה יכל לגרום למקסימום 40 נקודות נזק אז גם גלגול של 78 לא היה עוזר למתנקש לגרום ליותר נזק, מה שכן תוצאה כזו טובה הייתה גורמת לפגיעה באזור קריטי יותר).

הרעיון הוא שככל שאחוז ההצלחה של הדמות גבוה יותר היא יכולה לתפעל את הנשק טוב יותר, לכוון אתו טוב יותר ולגרום ליותר נזק, רעיון מעניין שלא מקובל עלי כל כך אבל בכל זאת מעניין

 

החלק האהוב עלי בכל שיטה הוא פרק "בניית הדמות" וגם כאן לא התאכזבתי.

אם היו מבקשים ממני לסכם את שיטת בניית הדמות של המשחק הייתי אומר "גמישה", למה? כי היא פשוט כזו. לא מדובר בשיטה אוניברסלית בעזרתה ניתן לבנות כל דמות. הדמויות יתאימו רק לסוג מסוים של משחקים אבל עדיין מדובר ביצירה גמישה מאוד ונעימה מאוד.

כמו שציינתי בתחילת הכתבה, החוקים הם לא רק לסטטיסטיקות אלא גם ל"משחק אמיתי ונכון" ופרק בניית הדמויות פשוט מלא בדברים כאלו.

 

כבר בהתחלה מבקשים היוצרים דבר ממש מוזר: א י ש י ו ת. הייתם מאמינים? על מנת לתת לשחקנים מעט רעיונות וכיוונים היוצרים נתנו אפשרות של "מזלות". פשוט על מנת לתת את הקו הראשון של הדמות ולהתפתח הלאה מובאת רשימה של כל 12 המזלות כאשר לכל מזל מוצמד הסבר קצר על אישיות טיפוסית של בני המזל. זה אכן רעיון חביב ומעניין שיכל לעזור.

 

מייד אחרי זה מתבקש השחקן למצוא "אובססיה" אותו רעיון שמניע את הדמות שאחריו היא רודפת כל הזמן יהיה זה כוח, קסם, כסף, אהבה או כל דבר אחר. לבחירה הזו תהיה השפעה רבה על הדמות בהמשך.

 

הדבר הבא הוא תשוקה. לא מדובר בתשוקה במובן הרגיל של המילה אלא בהגדרה בסיסית לדברים שמניעים את הדמות. הקטגוריה הזו מחולקת לשלושה חלקים: פחד, זעם ואצילות והרעיון פשוט. מה מפחיד את הדמות? זה יכל להיות דברים רגילים לחלוטין (פחד ממחטים) או משהו מתוחכם יותר (פחד להראות חלש בפני אחרים). מה מכעיס את הדמות שלכם? מה היא מעונינת לחסל או לסלק לחלוטין? זה יכל להיות כל דבר ברור ופשוט (אנשים המתעללים בילדים) או משהו מטושטש ולא מוגדר לחלוטין (אנשים הזוכים, שלא בצדק, בגמול עבורו אני עובד קשה על מנת להשיג). אצילות מייצגת את הערכים הגבוהים ביותר של האדם, ערכים ורעיונות שהדמות תסכן את חייה על מנת להגשימם.

 

כעת (לכל מי שדאג) שיש לנו דמות אמיתית הגיע הזמן להתאים לה גם סטטיסטיקות וזו עוד דוגמה לרעיון של היוצרים לגבי משחק תפקידים נכון.

הרעיון פשוט יש לכם 220 נקודת לחלק בין ארבע תכונות. תכונה לא יכולה להתחיל ביותר מ70 נקודות או בפחות מ 30 אלא אם כן השחקן קיבל את רשות המנחה ואז צריכה להיות סיבה טובה מאוד שתאפשר את העניין.

מייד אחרי תכונות אנחנו מגיעים למיומנויות, כאן אנחנו מגלים הפתעה מעניינת מאוד, במיוחד למשחק שאמור להיות מבוסס על מיומנויות.

מה ההפתעה?

 

אין מיומנויות!

בדיוק מה ששמעתם, אין שום מיומנויות, שום רשימה ממשית של דברים שניתנים לעשות J

מה אני כל כך מאושר? פשוט מאוד. הרעיון הוא שאתם יכולים לבחור כל כשרון שרק תרצו ולתת לו כל שם שרק יתחשק לכם. ההגבלה היחידה היא שכל כשרון צריך להיות מקוטלג תחת אחת מהתכונות. החוקים מביאים מספר דוגמאות והסברים על מנת שיהיה קל לתת את הסיווגים האלו. הדמות מקבלת 220 נקודות לחלק בין המיומנויות כאשר יש לזכור שני דברים: אחד, אף כשרון לא יכל לעבור את הרף שקבוע על פי התכונה המשויכת, אם יש לכם 50 בגוף לא תוכלו לקחת 55 בהאבקות (שהיא מיומנות הנמצאת תחת תכונת הגוף). שנית, כל דמות מקבלת נקודות לחלוקה בין המיומנויות על פי החלוקה לתכונות. עכשיו זה קצת מבלבל.

 

מה שזה אומר הוא פשוט. אם שמתם 50 נקודות ב"נשמה" יש לכם 50 נקודות סה"כ לכל מיומנויות הנשמה.

השאלה שעולה היא (לחדי ההבחנה מבינכם) אם אני יכל לבזבז על כל מיומנות רק את הנקודות הנמצאות בתכונה השולטת במיומנות הזו אז אין סיכוי שאני אעבור את התכונה גם ככה, אז בשביל מה החוק הראשון? או על מנת לתת דוגמה: אם יש לי גוף 70, זה מעניק לי 70 נקודות לבזבז על מיומנויות גוף, גם אם אני אקח מיומנות אחת בלבד יש לי רק 70 נקודות אז בוודאי שאני לא עובר את התכונה בדיוק כמו שמבקשים בחוק הראשון. מה שאנחנו לא יודעים עדיין הוא שיש מיומנויות "חינם" שתיים במספר לכל תכונה וכל מיומנות ניתנת ברמה של 15%.

 

כעת אנחנו רואים שאם יש לנו "האבקות" ברמה התחלתית של 15 ואנחנו מוסיפים את כל 70 הנקודות של הגוף אנחנו מגיעים ל 85% וזה אסור על פי החוק הראשון. מה שאומר שאני יכל לשם 55% בהאבקות ועוד 15 נקודות בהרמת משקולות לדוגמה.

זה הופך לפשוט יותר אחרי שקוראים את כל הדוגמאות (המאוד טובות) שיש בספר וממש בונים דמות אז לא לדאוג אם הסתבכתם מההסבר שלי J

הפרק ממשיך ומסביר על נקודות ניסיון, כיצד להשיג אותן ומה ניתן לעשות איתן ונותן עוד טיפים לבנייה נכונה, הגיונית וריאליסטית של דמות, מעניין מאוד וחשוב מאוד לקרוא.

 

מכאן אנחנו עוברים לחוקי הקרב המאוד מעניינים וחוקי הקסם שמביאים נקודת מבט חדשה ומרעננת על קסם.

בקרב יש המון מידע, רעיונות, תמרונים ומעט סטטיסטיקות ויחד עם זאת יש (שוב) המון טיפים למשחק תפקידים אמיתי גם ברמה האלימה.

אחד הקטעים הנפלאים ביותר בפרק זה הוא חוק "פגיעה מטווח אפס". חוק זה מובא בהרבה שיטות ומקבל התייחסות של "פגיעה מטווח אפס גורמת למוות מיידי" או "בפגיעה מטווח אפס מקבלת הדמות בונוס של 200%" או כל דבר אחר.

פה, לראשונה, מדברים על עוד משהו, נפשה של הדמות.

כאשר דמות רוצה לפגוע במשהו מטווח אפס, אדם שישן או שכוב על הרצפה חסר אונים (אחרת זה לא טווח אפס כי הוא יכל להתחמק) היא פוגעת אוטומטית ויכולה להרוג או להמם את היריב.

 

החוקים מסבירים שאם בחרנו להמם אז אין בעיה, היריב התעלף והוא שוכב לו פשוט איברים על הרצפה, נתון לחסדינו. אם בחרנו להרוג, זה כבר משהו אחר.

זה לא עניין פשוט כל כך להרוג אדם בדם קר, לא פשוט בכלל ולא דומה כלל להריגת אדם בשעת קרב ויוצרי המשחק מייחסים לכך. הם מסבירים את המצב הפסיכולוגי של הדמות כאשר היא עושה דבר כזה וההשפעה של העניין במושגי משחק. סופסוף מישהו שעשה עבודה רצינית בקטע הזה, לדעתי החלק הכי חשוב בכל פרק הקרב.

פרק הקרב כולל עוד המון דברים: נזקים של כלי נשק, קביעת יוזמה, נזק, נזק תמידי (כריתת רגל והשפעתה על הדמות), ריפוי וכדומה.

 

פרק הקסם כאמור מעניין מאוד. קוסמים פועלים תחת "בתי ספר" שונים ומעניינים כמו "קסם אלכוהול" שאומר בצורה פשוטה שאלכוהול משחרר דברים בגוף וביניהם את יכולת הקסם. קוסמים אלו חייבים להיות שתויים עד שיכורים לחלוטין על מנת להצליח לבצע קסם. "קסם סקס" ששואב את כוחו מהאנרגיה המינית של הקוסם, "קסם היסטורי" השואב את כוחו ממקומות וחפצים בעלי חשיבות היסטורית ועוד "בתי ספר" שונים ומעניינים.

 

הרעיון בקסם הוא פשוט. כל קסם דורש מטען מסוים. יש שלושה סוגי מטענים: קל בינוני ואדיר. כל קסם יכל לקחת סוג של מטען או מספר מטענים מסוג כלשהו או עירוב (3 מטענים קלים ואחד בינוני וכדומה). על מנת להשיג את המטענים הקוסם צריך לעבוד קשה, ברגע שיש לו את המטענים כדאי לאחרים להיזהר.

 

בספר יש עוד המון דברים שמשמשים במשחק: טירוף וכל מה שמשתמע מתוכו, כמו טיפולים פסיכולוגיים ואשפוז בבתי חולים פסיכיאטריים. סוגי מחלות נפש פוביות ועוד. פרק מרתק מאוד שכמובן משלב גם את המכניקה של המשחק בצורה חלקה ויפה.

ישנם פרקים למנחים מתחילים וותיקים על הרצת משחק בעולם המוזר הזה, טריקים , שטיקים ושאר ירקות. הסבר עמוק על "הארכיטייפ" (אני לא אגלה לכם כלום אבל זה רעיון פשוט מדהים ומרתק למשחק) ו"אווטרים" למיניהם הכל כתוב בכשרון רב.

בנוסף יש פרק שלם על מפלצות (לא תמצאו פה גובלינים אלא דברים שאתם ממש לא רוצים להיתקל בהם, ממש לא, אף פעם!) המכיל מידע רב ומרתק, אני ממליץ לקרוא על מפלצת בשם "Unspeakable Servant", במיוחד על הזימון של דבר כזה...

 

סה"כ מדובר במשחק מרתק, עולם מעניין מאוד שהושקעה בו מחשבה. החוקים פשוטים וטובים מאוד והמקומות אליהם ניתן להגיע במשחק הם מרתקים מאוד וחזקים מאוד (הערת ביניים קטנה: זה משחק שאני מאוד ממליץ למי שמריץ משחקים עם חומר קשה עליהם אני מדבר בסדרת  הכתבות "משחקים בחצר האחורית") והיפה מכל הוא שזהו משחק שמלמד את הקורא לשחק במשחק תפקידים ולא רק לחסל מפלצות.

 

"Unknown Armies" מקבל אצלי ניקוד כמעט מלא, 9 מתוך 10 אם תרצו, פשוט לכו וקנו, שווה כל שקל, כל אגורה, כל שנייה וכל שעה שתשבו לקרוא אותו.

 

תיהנו.