WATCHMEN ומי ישמור על השומרים?

מאת: אלן מור

ביקורת ע"י: קרן שוורץ

 

קומיקס? מה אנחנו ילדים קטנים?

קודם כל כן. חלק מאתנו כאן הם ילדים  אבל הקומיקס הבא הוא ממש לא לילדים קטנים.

תמשיכו לקרוא אבל זה על אחריותכם האישית

 

ראשית בוא נדבר קצת על קומיקסים.

אחת מהצורות היותר עתיקות בה סופרו סיפורים היא סיפור בצורת סדרות ציורים (כמו על קירות האדם הקדמון או ציורים על עורות אצל האינדיאנים).

עד היום אנחנו מתקשרים המון בצורה לא מילולית אלא יותר ויזואלית וכולנו מכירים את המשפט "תמונה אחת שווה אלף מילים", וזה כל כך הגיוני לא?

אנשים חושבים שיש שתי צורות עיקריות להעביר סיפור: כתיבה או הסרטה (סרטים או סדרות טלוויזיה זה ממש לא משנה) למעשה יש שלוש צורות עיקריות והשלישית היא זו שמעטים בארץ מודעים לה: הקומיקס.

 

תמונות ומלל שימשו ומשמשות עד היום למטרות רבות, החל משעשוע וכלה בביקורת חברתית. הרי כולנו מכירים את הקומיקסים לילדים שיש בעיתונים, כולנו מכירים את הקריקטורות שמשמשות אומנים לאמור את דבריהם. מי שיזכור את שיעורי היסטוריה יזכור שגם לפני 50 ו-60 שנה השתמשו בקריקטורות על מנת לבקר מדיניות או להתסיס או לפגוע (היו מספיק קריקטורות בזמן הרדיפה האנטישמית כדי שלא נוכל לשכוח). קומיקסים הם מדיה מעולה להעביר סיפור. יש לנו את הצד הויזואלי והצד המילולי הכתוב.

 

בעבר סיפורי הקומיקס היו או מסוג ההומור או מסוג גיבורי העל הקלאסיים (סופר מן, וונדרוומן וכ"ו) אבל במהלך השנים דברים החלו להשתנות. מי שעקב אחרי תעשיית הקומיקס שם לב לסיפורים חדשים שנוצרו. לא רק סיפורים בהם הטוב נגד הרע, לאט לאט משהו אחר החל להזדחל אל הדפים הצבעוניים. גיבורים אפלים כמו באטמן, וולברין, ספון, ועוד החלו להופיע. סיפורים בהם גם הגיבור אינו הטוב המוחלט ואף הוא עושה דברים שנחשבים כפשעים.

 

השלב הבא לא איחר לבוא.

השלב הבא היה קומיקסים שנחשבים "למבוגרים בלבד" וזאת בגלל שהם עוסקים בנושאים כמו סקס, אלימות סמים, ומדבר על השטחים האפורים שבין כוחות הטוב והרע הכל כך ברורים שהיו קודם לכן.

קומיקסים היום עושים שירות נפלא כי הם מספרים סיפורים מדהימים וזוכים לא רק לכותבים מעולים אלא גם לציירים נפלאים שמעניקים עומק נוסף לסיפור.

 

מאחר ועיתוננו עוסק לא רק במשחקי תפקידים אלא גם בספרות, קולנוע וכל מה שיכל לעניין שחקנים של משחקי תפקידים החלטנו שהגיע הזמן לתת מקום גם לאותם קומיקסים מיוחדים שמספרים לנו סיפורים נפלאים ורבי עוצמה שנכתבו ע"י טובי הכותבים היום. קומיקסים שלא נועדו רק לילדים אלא גם לרציניים שבאנשים. קומיקסים שנוגעים ברבדים כל כך רבים שזה פשוט לא יאמן לפעמים.

 

בין הקומיקסים הראשונים שאני השגתי לאוסף (ההולך ותופח שלי) נמצא סיפור מדהים שנקרא: WATCHMEN.

את הקומיקס הזה קראתי ממש בתחילת דרכי בעולם הסיפורים המצויירים, באותה תקופה לא הכרתי את האומנים והכותבים ואני מודה שהייתי בשוק שקראתי את הסיפור הזה, לא הייתי מוכנה בכלל לעניין שסיפור כמו זה יכל להיות מסופר בקומיקס!!!

 

אז מה הסיפור?

ובכן תתרווחו ותנו לי לקחת אתכם לעולמו המופלא של מר אלן מור.

אלן מור ידוע היום בתור "הילד הרע" של עולם הקומיקסים. סיפוריו נוגעים בנושאים שנחשבים ל"טאבו". לפני זמן קצר הוא הוציא סדרה (קומיקס כמובן) שסיפרה את סיפורו של ג'ק המרטש, אלא שאלן יקירנו הביא לנו את דעתו על מי יכל היה להיות הרוצח הנוראי שהטיל את פחד על לונדון. לא רק זאת אלא שמור ביסס את סיפורו על עובדות שנמצאו בשטח ועל ממצאים שונים מצמרר ויש אומרים מביך לחלקים בעם האנגלי, אולי נדווח לכם באחת מהכתבות הבאות, אם תהיו ילדים טובים.

 

לענייננו.

ובכן הקומיקס המעולה הזה שעליו רציתי לדבר מתרחש בארה"ב (מן הסתם) בשנת 1985. אני רק רוצה לציין שהעולם הזה הוא לא ממש העולם שלנו, יש בו מספר הבדלים.

החשוב מכל הוא שבעולם הזה יש גיבורי על.

לא אל תטעו, זה לא קומיקס על גיבורי על כמו כל שאר הקומיקסים (אין שום סיכוי כשאלן מור כותב את העלילה). גיבורי העל בעולם הזה הם לא אנשים בתחפושות צבעוניות שמעופפים ממקום למקום ועושים רק טוב. אלו אנשים שהפכו לגיבורי על בגלל שמאסו באי הצדק ובטירוף. רבים מהם לא יציבים בעצמם.

 

העולם הזה גם מפותח מזה שלנו גם בתחום האנרגיה האטומית, בתחום הגנטיקה ובמיליון ואחד תחומים. כיצד? אנחנו נגיע לזה.

העלילה מתחילה ברצח, התחלה לגיטימית לחלוטין. מה המיוחד ברצח הזה? ובכן הנרצח הוא לא אחר מאשר "הקומיקאי" (תרגום חופשי)  מי שהיה פעם "גיבור במסכה", ובכן לא ממש גיבור כפי שאנחנו מגלים.

 

קשה לי לאמור דברים על הסיפור כי זה תענוג כזה עצום לגלות את כל העלילה והתת עלילות שמתרחשות כאן.

אלן מור אומן ביצירת סיפורים אישיים, מרתקים ומיוחדים. הגיבורים שלו הם לא סתם אנשים עם כוחות על, אלו אנשים שלקחו על עצמם משימה, חלקם מצאו שלפעמים החוק לא מספיק, כמו "הינשוף", חלקם מונעים ע"י כעס נוראי כל כך ורצון לעשות צדק עד שדבר לא יכל לעצור אותם כמו "רורשקק"  (ומי שהמילה נשמעת לו מוכרת זה רק הגיוני. ציורי רורשקק הם הציורים שתמיד רואים בסרטים  כאשר פסיכולוגים מראים למטופלים שלהם תמונה מוזרה ומבקשים מהמטופל לאמור להם מה הוא רואה. זו תמונה המורכבת "מכתמים" כהים הנמצאים בצורה שווה על שני צדי הדף. אנשים המביטים רואים דברים שונים בכתמים האלו בין אם זה פרפר, נערה בשמלה רוקדת או ראש מפוצח של כלב כפי שמתאר אחד מגיבורי הסיפור כאשר הוא מוכנס למוסד פסיכיאטרי).

 

אז למה לקרוא את הסיפור הזה?

אלן מור מספר פה סיפור על חברה, חברה שעוברת שינויים רבים. חברה שחיה לצד גיבורי על ובנקודה מסוימת איבדה בהם אמון. בגלל איבוד האמון הזה רבים מן הגיבורים נאלצו לפרוש כי עיסוקם הפך ללא חוקי. הגיבורים שכן נותרו הם עובדי ממשלה. אחד מהם נקרא ד"ר מנהטן. שם זה הוענק לפרופסור ג'ון אוסטרמן לאחר שזה (עקב תאונת מעבדה קשה מאוד) השתנה ללא הכר והפך להיות אחד מהדברים המוזרים ביותר שהאנושות נתקלה בהם. לד"ר מנהטן כוחות הרבה מעבר לכל גיבור על אחר בכל יקום. הוא חי בכל הזמנים בו זמנית הוא יכל לנוע לכל מקום ביקום, ליצור כל דבר שהוא רוצה. בזכותו החלה התפתחות מדהימה בחברה החל מאופנה (סוגי בד חדשים וכדומה) ועד טכנולוגיה (התקדמות גנטית כדוגמה קטנה).

 

מאותו רגע שד"ר מנהטן נוצר דברים החלו לזוז במהירות, משפיעים על עולמנו בצורות שונות ומשונות, בעקיפין הוא אחראי לקיומו של רורשקק (בערך) אותו "גיבור במסכה" מטורף שמעניש את החוטאים בצורות אלימות במיוחד וללא רחמים.

בסופו של דבר גם ההווה בקומיקס וגם העתיד משתנים ללא הכר בגלל מקרים רבים כל כך ותוכניות רבות ומשונות.

אז מי רצח את "הקומיקאי", גרוע מכך, מי מנסה לרצוח גם את שאר הגיבורים ולמה? הרי הם כולם כבר לא פעילים, אנשים זקנים שפרשו מזמן מעולם המלחמה בפשע. אך מה שנראה כעלילה פשוטה מסתבך ומתפתל וחוצה לא רק מדינות אלא גם עולמות וזמנים.

 

בתוך הקומיקס עצמו אנחנו נתקלים בביקורת בתוך ביקורת. גם לעולם הזה של מור יש קומיקסים וגם שם יש אנשים שמספרים סיפורים מוזרים. לאורך הסיפור אנחנו קוראים גם את הקומיקס הנוראי אותו קורה נער צעיר כל שבוע. זהו קומיקס אימה המספר על מעלליו של פיראט אשר ניזרק לאי מלא זומבים. דרך הקומיקס הזה מספר מור סיפור נוסף ומצמרר ביותר ורק מוכיח  את עליונותו על כותבים אחרים.

 

מור לא סולד מלאמור את מה שהוא חושב. הוא לא מנסה ליפות דברים. הקומיקס הזה הוא חוויה מדהימה גם מבחינה וויזואלית וגם מבחינה מחשבתית. הנקודות שעולות כאן נותנות לקורא סטירה אחרי סטירה ולא נותנות מנוח עד הסוף.

סוף הסיפור מדהים וממש אבל ממש  לא צפוי.

 

WATCHMEN הוא אחד מהסיפורים האלו שמשאירים אותך בוהה בחלל במשך ימים אחר כך, משאיר אותך עם תחושה מוזרה בבטן של משהו לא בסדר ושולח אותך לקרוא חלקים שלמים ממנו שוב ושוב כדי לנסות להבין עוד.

בנוסף לקומיקס עצמו משולבים בין העמודים המון "חומרי קריאה". כל מיני חלקים מיומנים של הדמויות או "כאילו" כתבות מעיתונים הרלבאנטיים לתקופה עליה מדבר הקומיקס.

אני מאוד נהניתי לקרוא את הסיפור ולמרות שקראתי מאז קומיקסים רבים אחרים (עליהם אכתוב בעתיד) הסיפור הזה נותר האהוב עלי.

 

מקווה שעניינתי אתכם להתחיל לקרוא קומיקסים, אם תתחילו עם הכיוונים שנזרוק לכם כאן אני מבטיחה שתמצאו את עצמכם בעולם מוזר ומרתק שרק יוסיף לכם בתור בני אדם ובתור שחקנים של משחקי תפקידים. אני מאוד אשמח לשמוע מה יש לכם להגיד בעניין.