|
בריאת העולם
- שליטי הבובות
מאת: אבי סבג "בראשית ברא ה' את
השמיים ואת הארץ, והארץ הייתה תוהו ובהו וחשך על פני תהום רוח האלוהים מהלכת על
פני המים". אחת משימות הגדולות הקשות בהן
נתקל מנחה היא יצירת עולם המערכה, התבנית הרחבה והכוללת ביותר של "המציאות
הדמיונית". בריאת העולם היא תהליך ארוך ומורכב שדורש השקעה רבה מצד המנחה
אך מהווה תנאי הכרחי למשחק של מערכה ממושכת. אם ננסה למנות את המרכבים הדרושים
לכל סוגי המערכות מכל סודי הז'אנרים נראה שהכנה כוללת מספר שלבים שחוזרים על
עצמם. הצעד הראשון הוא כמו תמיד הרעיון המרכזי של העולם או המערכה. זו יכולה
להיות מערכת פנטזיה קלאסית, קונספירציה מודרנית, אימה גותית, מד"ב קשה או
עולם פוסט-אפוקליפטי הזוי. מכן ישנן גישות שונות ומנוגדות,
יש המתחילים בשרטוט המפה, יש המתחילים ביצירת העמים והגזעים ואחרים מתחילים
באירועים מרכזיים כל שהם. הגישה שאני אציג מתבסס על העיקרון של top to bottom כלומר התחלה מלמעלה,
מהגורמים והכוחות הגדולים והמרכזיים המעצבים את גורל העולם. בהתאם לסוג המערכה
כוחות אלה עשויים להיות אלים או יצורים שמימיים אחרים או לחילופין ארגונים
ותאגידים רבי עוצמה. על פי התפיסה זהו הגדרת הכוחות הפועלים והאינטרסים שלהם
תהווה את הבסיסי והרקע הטוב ביותר למערכה. הסקירה תחל מהכבד לקל, בחרו מתוכם את
מה שמתאים למערכה שלכם. הבורא במקרים רבים ישנו אל אחד שנבדל
מהאחרים, לעיתים כמו בדגם המונותאיסטי, הוא ממש יחיד ולעיתים הוא פשוט עליון
לאחרים. במקרים רבים הוא ברא או ילד את האלים שתחתיו. אל שכזה יכונה הבורא או
האב. במקרים רבים הוא זה שברא את העולם כולו ותמיד הוא עתיק מעבר לכל קנה מידה
של זמן. לבורא כמעט אף פעם אין השפעה על עולם בני התמותה ואולי אף הוא אינו
משפיע על עולם של האלים הפחותים יותר. תפקידו במיתולוגיה הוא לספק הסבר לקיומו
של העולם ושל הכוחות המניעים אותו וכן לרמז על יד מכוונת שראייתה מתעלת מעל
למושגים כמו טוב ורע או השתייכות לאחד מהמחנות היריבים של האלים. דוגמאות לשימוש
בו ניתן למצוא ב In Nomine
ו- Armageddon. הפנתאון קבוצת האלים השולטים בעולם. כאן
ההיסטוריה האנושית מעמידה לרשותנו מגוון רחב של אפשריות שונות מאד שנבעו
מההבדלים התרבותיים התהומיים בין העמים השונים וביטאו את תפיסות העולם והערכים
המרכזיים בחייהם. ניתן לשאוב רעיונות רבים מהמיתולוגיות הכתובות של העמים
הקדומים החל מהפנתאון היווני-רומי שהציג אלים מאד אנושיים הן במראה והן באישיות
וייצגו את האידיאל היווני של יופי ועוצמה. היוונים לא פחדו מאליהם ולכן לא דמינו
אותם כמפלצות אלה להפך. האלים היוונים השפיעו רבות על העולם והתערבו בענייני בתי
התמותה לעיתים דחופות. האלים הנורדיים של עמי הצפון
שקפו את אופיים המלחמתי ואת יראת הכבוד שרכשו לאיתני הטבע. גם אלים אלה היו
אנושיים מראם וכמו אלי יוון לקו בחולשות האנושיות אך בניגוד להם הייתה בהם הפרדה
ברורה בין מחנה האלים הטובים לאלים הרעים והמיתולוגיה שלהם נבאה את הקרב הוספי
בניהם הרגנרוק (Ragnarok).
התפיסות של עמי המזרח היו שונות לחלוטין והם נבעו מפילוסופיות עמוקות ומורכבות
יותר. אלי הודו כמעט תמיד רבי פנים ומייצגים כוחות הפוכים כמו מוות וילודה מחדש, שניהם שויכו
לקאלי. אלי יפן היו מאד מעשיים מאד, חלק מהם היו פטרונים לבעלי מקצועות שונים,
אחדים משלו באספקטים שונים של המזל והגורל ומעליהם היו תמיד אלי השמש והירח. שונים ומיוחדים היו גם האלים של
ילידי אמריקה. האינדיאנים (צפון אמריקה) היו מאד קשורים לטבע וכך גם האלים בהם
האמינו. רבים מהם לבשו צורה של בעל חיים כל שהוא וכולם שלוט באספקט כל שהו של
הטבע. אלי האצטקים והמיה היו מאד שונים מבני אדם ועל פי האמונות הלך רוחם ואופן
מחשבתם היה בלתי נתפס. הם לא סווגו לפי טוב או רע וכולם דרשו פולחנים מורכבים
והקרבת קורבנות. הקבוצה האחרונה שאזכיר היא קבוצת אלי מצריים, פנתאון שהדגיש את
אומנותם העמוקה של המצרים הקדמונים בחיים שלאחר המוות. כמו כן גם השמש ופטרונה
רא תפסו תפקיד מרכזי מאד באמונה. חלק ניכר מהאלים לבשו דמויות שחלקם אדם וחלקם
חיה. כמו כן ניתן להיעזר בפנתאונים
הבדויים של הסופרים הגדולים. האלים המטורפים של לווקראפט, אלי החוק התוהו של
מורקוק, הפנתאון הקלאסי של דיויד אדינגס, או קבוצת האלים של גיא גבריאל קיי.
חשיבותם של אלים במערכות פנטזיה ברורה לכולם אך קיומם יכול להוסיף עומק למערכות
אימה או אוקולטיזים. במידה והאלים שיצרנו מעורבים באופן פעילי בגורל בני האדם
סביר האירועים הגדולים והקונפליקט העיקרי שיוצג במערכה ינבע מעימות בין האלים
כשהם סוחפים את נאמניהם למלחמה. העיקרון שבדרך כלל נשמר במקרים כאלה הוא שההכרעה
עצמה היא תמיד בידיהם של בני התמותה והמלחמה או המאבק בניהם הוא זה שיכריע.
דוגמאות ניתן למצוא בכל משחקי הפנטזיה הקלאסיים , אך גם ב- Armageddon, Call of Cthulhu , of the five rings Legend ואחרים. שליחי האלים מלאכים, שדים ושאר יצורים על
טבעיים המשרתים את האלים נפוצים במיתולוגיות ודתות רבות ומהווים במקרים רבים
חוליה מקשרת בין האלים לבני התמותה או ישויות על טבעיות פחותות עוצמה. שליחי
האלים השונים יכולים לשמש כעושי דברם של האלים, להעביר הודעות, לצבור מידע, לקדם
את מטרות האל על פני העולם ולהעניש או לגמול על פי פקודה. במקרים אחרים הם
פעולים על דעת עצמם ועל פי אינטרסים אישיים. דוגמאות שליחי האלים הם המלאכים
והשדים של היהדות והנצרות, מחשבה וזיכרון - העורבים של אודין או הרמס שליח האלים
היוונים. לשליח האלים בדך כלל יש כוחות על טבעיים רבים ברמה המאפשרת שילובם
בקלות רבה יותר במערכה. דוגמאות לכך ניתן למצוא בעולמות של In Nomine, Kult, Nephilim ו- Arnaggedon. דתות וכתות בני אדם סגדו לאלים ולכוחות על
טבעיים שונים מאז שחר הזמן. התהוותן של הדתות היא אחד התהליכים החשובים
והמרכזיים ביותר בהוויה האנושית. העוצמה וההשפעה שהיו לממסד הדתי אורך ההיסטוריה
לא פחתו בהרבה עם ההתקדמות הטכנולוגית ויש הצופים את התחזקותו המחודשת. הממסד
הדתי מאז ומעולם אחד הגורמים המשפעים ביותר, עליית האיסלאם, שלטונה של הכנסייה
הרומית הקדושה בימי הביניים והאינקוויזיציה הספרדית הן דוגמאות בודדות לכוח
האדיר של הדת. מעטים הם המנהיגים שכמו המנהיג הדתי יכולים להניע קבוצות כה
גדולות של אנשים, למען מטרה אחת. צווים כמו ג'יהד או תופעות כמו מסעות הצלב (לא
חשוב שהאנטרס מאחוריהם היה שונה) הם בלתי נתפסים בעצמתם. הכתות הם פלגים קטנים בדרך כלל
קיצוניים יותר של הדתות או קבוצות סגורות וסודיות בעלות מאפיינים אוקלטיסתיים
ייחודיים. מה שהכתות חסרות בגודל ובסדר ממסדי הן משלימות הפנטיות וקנאות.
סיפורים על התאבדות המונית כדוגמת הכת של דיויד כורש הן הוכחה לכוחן של הכתות.
הכתות התקיימו בצל הדתות הגדלות לאורך כל ההיסטוריה אך ישנן תקופות מסוימות בהן
מספרן עולה (לקראת כל סוף מיליניום לדוגמה) והשפעתם אף גדלה. חלק ניכר מהדתות
התחילו ככתות וגדלו והתפשטו לממדיהם הנוכחיים. האמונה היא תכונה אנושית בסיסית
כל כך עד שקשה לדמיין שלב שבו היא תהיה חסרת השפעה כך שכדי לשלב דתות וכתות בכל
סוג מערכה. לדתות יש השפעות עצומות גם על התרבויות ואופי העמים כך שההפרדה בין
המושגים היא שרירותית אבל מועילה בשלב בניית העולם. רקע שלא יכלול בנייה של
קבוצות דתיות יסבור מחוסר אמינות קשה ויצור חורים שיפגמו בעומק הדמויות. דוגמאות
פחות שגרתיות להשפעת הדתות והכתות
נתן למצוא ב-Fading suns
או ב- Call of Cthulhu. תאגידים וארגונים כלכליים בנימה ארצית הרבה יותר, נמשיך
לבניית את כל אותם ארגונים וקבוצות אינטרסים המשפיעות רבות כל כך על החברה. החל
מהתפתחויות הגלידות המקצועיות בימי הביניים וכלה בתאגידי הענק של מערכות
הסייברפאנק. המהפכה התעשייתית יצרה מוקד כוח חדש בנוסף לדת ולאצולה, עוצמה שלא
התבסס על כוח צבאי או השפעה דתית כי אם על כסף. השפעתם של הארגונים הכלכליים
נמצאת בעליה מתמדת וכבר כיום ההתאגדויות החזקות כמו אופ"ק (יצרני הנפט)
משפעים באופן מהותי על ניהול העולם כולו. יש לגזור את חשיבותם והשפעתם של
האיגודים והסינדיקטים בהתאם לרמת הטכנולוגיה של מערכה ומיקומה על ציר ההתפתחות
ההיסטוריה. במערכות סייברפאנק התאגידים הכלכליים חזקים הרבה יותר מן המדינות והם
אלה המנהלים בפועל את העולם. באותו יחס השפעתם במערכות פנטזיה עשויה להיות
זניחה. דוגמאות לתאגידים עוצמתיים ניתן למצוא ב- Shadowrun, cyberspace או SLA Industries. רעיונות נוספים ניתן
למצוא בסדרת חולית בדמות קונגלומרט "אנקס". ארגוני צבא, ביון ופשע קשה להצביע על השלב בו החל
הריגול או הביון אך ידוע שלרבים מהמלכים הקדומים היו מעין משטרות חשאיות. עם
היווצרות המדינות הצורך האיסוף מידע ובאמצעי פעולה חסויים מצד אחד ובהתגוננות
מפניהם מצד שני רק הלך וגבר והביא להיווצרות הריגול והריגול הנגדי. במקביל גם
עולם הפשע הלך והשתכלל, היווצרותו של הפשע המאורגן בשנות העשרים בארה"ב
חייבה ארגון חזק ומצויד יותר מן המשטרה והולידה את רשויות האכיפה הפדרליות. כיום
לכל מדינה יש זרועות ביון, ריגול וריגול נגדי, כמו גם זרועות ללוחמה בפשע
מאורגן. במקביל עדין אין מדינה בה המאפיות או קרטלי הפשע לא מתקיימים. ארגונים אלה שלובים זה בזה
ומתקיימים יחד. הם מתאימים ברמות אלה או אחרות של עוצמה ומורכבות לרוב התקופות
מימי הביניים ואילך אך כמובן שמתאימים יותר למערכות מודרניות המתבססות על
קונספירציה, לוחמה בפשע או ריגול ובמאבקים בין הארגונים יהיו הקונפליקט העיקרי
במערכות מסוג זה. דוגמאות למצוא ב Delta Green, Dark
conspiracy, Top secret,
Dark champions
או Black Ops. תנועות פוליטיות המאה העשרים הוכיחה את כוחן של
תנועות פוליטיות. עלייתם של הנאציזם, הפשיזם, שסחפו את אירופה, עלייתם של
הקומוניזם והסוציאליזם שהתפשטו לכל העולם והמאורעות הגדולים שבאו בעקבות תהליכים
אלה, מלחמת העולם השניה והמלחמה הקרה הם עדות לכך. הדוגמאות הללו מראות השפעה
כלל עולמית של דוקטרינות פוליטיות אך השפעתן בתוך המדינות משמעותית גם כן.
תנועות וסיעות פוליטיות היו ויהיו בכל מקום בו יש פרלמנט או מועצה שבה קבוצת
אנשים מחליטה יחד על מהלך האירועים. גם תנועות אלה ניתן להשתמש בכל ז'אנר בו
המבנה החברתי שלטוני מאפשר זאת. אישים חשובים בכדי להשלים את התמונה, חושב
לבנות גם את הרקע של כמה אישים ספציפיים בעלי חשיבות. מנהיגים שונים, גיבורים,
ראשי ארגונים ושליטים הם אלה שינהלו את העניינים באופן ישיר ולכן באופן טבעי יש
חשיבות רבה לאישיות שלהם. חשוב
לשייך את האדם לאחד ממוקדי הכוח שהוזכרו בכתבה ולהחליט למי הוא חב את נאמנותו
לאל, לכת סודית, לתאגיד הכלכלי בראשו הוא עומד או שמה רק לעצמו. דוגמאות מעולת
לכך ניתן למצוא ב Delta Green,
Champions ו Dark Champions. לסיכום, בניית מוקדי הכוח היא
שלב מהותי בבניית המיתולוגיה והרקע לעולם. ברגע שהשלמנו את יצירתם והבהרנו
לעצמנו את האינטרסים והמטרות שלהם למעשה יצרנו מערכת שמניעה את עצמה ויצרת
להתרחשויות במערכה. בכדי להגביר את העניין מומלץ כמובן, ליצור קבוצות בעלות אינטרסים מנוגדים,
ככל שהניגוד חריף יותר כך גם עולה עוצמת המאבק וההתנגשות בין הקבצות. בהצלחה ומי
ייתן שהטובים ביותר ינצחו. |
|