Zombie The Decay

מאת: אבי סבג

 

אתה מהלך בסמטאות העיר והערפל ממלא את מוחך הדואב, קירות הבתים מטושטשים ואור פנסי הרחוב צורב את עיניך. איברך נוקשים וכאילו מתקשים לציית לרצונותך, עורך שהפך חיוור פתאום מעקצץ. עייף, אתה נשען על תמרור חלוד וסוקר בעניים מזוגגות את סביבתך. הרחוב ריק מאדם ומעל הדממה אתה שומע בבהירות על אנושית את רשרוש ענפי העצים, את תקתוקו של שעון ישן מתוך אחד הבתים, את רחש נשימותיהם השלוות של הישנים.

 

משהו גורם לך להתחדד, הערפל בראשך מתפזר, קול צעדים על מדרכה חודר להכרתך בבירור. אתה מתמקד כפי שמעולם לא התמקדת, את חש את המיית נשימתו  ויודע בדיוק את מיקומו. גל עוצמה שותף את איבריך הרפויים ורגליך נושאות אותך אליו בצעדים כבדים. אין בעולם דבר מלבדו, מלבד מוחו הפועם. כעת אתה רואה אותו, גבר צעיר המזמזם לעצמו במורד הרחוב, הוא לא שם לב אליך. את מתקרב, שולח ידיך ואוחז בו בעוצמה מפוקקת עצמות. מבלי לדעת למה את שובר את מפרקתו ומנתץ את גולגולתו. בקרוב, בקרוב מאד יבוא הרעב אל סיפוקו.             

 

Wight wolf, החברה שהביא לעולם, את vampire the masquerade, את werewolf the apocalypse, ועכשיו גם את mummy the resurrection, שוקדת בימים אלה על משחק חדש שישתלב ב"עולם האפל" (world of darkness) שלה. המידע שיוצג בסקירה זו מבוסס על ההתרשמות שקיבלתי מהשתתפות במשחקי המבחן (play test).  

 

ה"עולם האפל" הוא סביבת משחק המתקיימת בימנו, בעידן המודרני, ומשלבת את המטרופולין הסואן, המנוכר והאפל עם הזוועות העתיקות שתמיד רדפו את האנושות, זוועות שנדחקו לצללים אך מעולם לא נעלמו. המפגש המחודש של האדם המודרני עם הפחדים שלמד להגדיר כמיתוס, כפולקלור וכאמונות טפלות היא עוצמתית מאד למשחק. גם כאן, כמו בכל משחקי העולם האפל , אנו משחקים את הזוועה, את המפלצת, ומנסים להיכנס לעורה ולראות את העולם דרך עיניה השונות כל כך מאלו האנושיות.

 

סוד יצירתם של ראשוני הזומבי אבד במחשכי הזמן אך נדמה כי מאז ומעולם היו אנשים שהחזיקו בנוסחה להנפשת גופות ויצרו את אותם מתים חיים למטרות שונות. מה שנעלם מאותו זיכרון קולקטיבי היא העובדה המצערת שמעולם לא הצליחו יצריו של זומבי לשלוט בו לאורך זמן. משהו במהות הבסיסית של קיומו מתנתק בשלב מסויים מכל שליטה חיצונית ומשחרר את רצונו החופשי של הזומבי.

 

זומבי גם נוצרים באופן לא מכוון. ישנן "אדמות טמאות" או פרקי זמן מסוימים בהם הקשר בין עולמו, עולם החיים לעולם המתים אליו עוברות נשמות הנפטרים רופף יותר ולכן אם טקס הקבורה שנעשה בהם איננו שלם או אינו חזק דיו דרכי מעבר בין העולמות לא נפתחים ולמעשה הנשמה איננה מסוגלת לצאת את הגוף ונקברת עמו. בשני צורות ההיווצרות התוצאה היא אחת, נשמה זועמת כלואה בגוף המת.

 

רגע השיבה לחיים  הוא רגע רב משמעות עבור הזומבי הצעיר. ההתעוררות מחדש כלוא בארון וקבור בעומק האדמה היא טראומטית כל כך שמתחילה את התהליך המהיר של אובדן צלם האנוש. שליטה של הנפש בגוף שונה מאד מזו אשר הייתה במהלך חיי האדם. הזומבי אינו מרגיש כל כאב, לעולם לא מתעייף ולכן גם מוסרות המגבלות על כוחו הפיזי והוא מקל כוח על אנושי. בעזרת כוח זה ודחף אינסטינקטיבי אדיר פורץ הזומבי את מגבלות קיברו ויוצא לחופשי.

 

חשוב להבין שבניגוד למה שמוכר לנו מעולמות פנטזיה, כאן גופו של הזומבי אינו מחוסן מפגעי הזמן ותהליך הריקבון הטבעי ממשיך להתרחש ללא הרף כך שלמעשה ימיו של כל זומבי על האדמה הם ספורים. במקביל מתרחש תהליך הדרגתי של אובדן הצלילות ככל שהמוח נכנע לפגעי הזמן והריקבון. כלומר הזומבי גוסס מכל הבחינות והשאלה היא אילו מערכות כושלות קודם. האם גופו מתפרק ונפגע או האם הוא הופך ליצור חסר תבונה לחלוטין המונע רק ע"י אינסטינקטים.

 

מהותו של המשחק היא התמודדות ממקור ראשון עם המוות וההתקרבות המודעת אליו. אם  עד כה מפלצות היה החידוש העיקרי במשחקי העולם האפל הרי הזומבי מוסיף חידוש נוסף. במקום צבירת העוצמה הישנה והמוכרת יש כאן תהליך בלתי נמנע של קמילה, של היחלשות. השילוב הזה מציב בפני השחקן אתגר שונה ומאד לא פשוט למשחק.

 

את הזומבי מניע מצד אחד הרעב העצום למוחות בני אדם, זה הדבר ממנו הוא ניזון וככל שהוא הופך חסר תודעה בעצמו כך מתגבר בו הצורך והוא הופך צייד קטלני יותר. מצד שני יש לו רצונות אחרים, רצונות שיכולים להיווצר רק באדם שמת, קם לתחייה ויודע שעליו לשוב אל קיברו בקרוב. מה יבחר לעשות בימיו? איך ינצל את כוחו העל טבעי? את עמידותו העל אנושית? את חושיו החדים? את ניסיונו עם המוות?

 

תהליך בניית הדמות הוא פשוט ומתחיל ביצירת האדם שהיה קודם למותך. חלק ניכר  מהאישיות, הידע והכישורים שלך נשארים אתך גם בחיים שלאחר המוות. השלב החשוב הבא הוא אופן המוות, לצורה שבה עברת מן העולם יש השפעה מכרעת על הישות אליה תהפוך. למעשה הזומבי מקוטלגים לטיפוסים שונים הנקבעים על נסיבות מותם החל מהצייד הפשוט, דרך המעניש האובססיבי, המתקן רדוף תחושת השליחות וכלה בחוקר המחפש את התשובות לעמוקות שבשאלות היקום.

 

המשך התהליך הוא בבניית יכולות הזומבי, לחלק מהטיפוסים יש כוחות על טבעיים שהם מעבר לכוח הפיזיים והחושים המחודדים המשותפים לכל זומבי באשר הוא. דוגמה היא יכולת תפקוד עצמאית של כל איבר בנפרד. דבר שימושי מאד לזומבי בשלבי ההתפרקות המתקדמים שלו. אחרים ניחנים ביכולת תקשורת טלפתית עם זומבי אחרים, מובן שיש לסייג זאת מפני שרוב הזומבי מאבדים את יכולת החשיבה בשלב זו או אחר של קיומם ולכן מדובר בהעברת תחושות ורשמים אינסטינקטיביים ההופכים את קבוצת הזומבי למעין להקה של כלבי צייד הפועלת בתאום מושלם. מצמרר.

 

לסיכום משחק שונה מאד השובר מוסכמות רבות שעד כה אפיינו את משחקי התפקידים ומספק אתגר משחק ייחודי ומעניין. עדיין לא ראיתי את הגרסה הסופית אך כבר מהקבצים שקיבלתי ניתן להתרשם שמשחק זה עשוי לשנות את האופן בו אנו מביטים על משחקי תפקידים. מומלץ במיוחד לאלה הרוצים להתמודד עם משחק תפקידים עמוק ואלמנט ה-      momentum mortis”, זיכרון יום המוות או המודעות לרגע המוות ולהיותך בן תמותה היא דבר המעניין אותם.