סדרת כתבות למנחים

מדוע להיות מנחה - מאמר על הסיבות השונות לבחירת תפקיד מנחה משחק. מאת: ערן בן-סער.

להיות מנחה טוב - אילו איכויות, כשרונות ואף טכניקות יש לרכוש על מנת להיחשב ליותר מעוד מנחה, אלא למנחה שכולם היו רוצים? מאת: ערן בן-סער.

ניהול שחקנים וקבוצה - כתבה זו תנסה לעזור לך לאתר את היתרונות והחסרונות של שחקניך, וללמוד כיצד להשתמש בהם. מאת: ערן בן-סער וזיו קיטרו.

תכנון עלילה (הרפתקה) - איך להכין נכון יותר את אבני הבסיס של עלילה טובה ואיך להתמקד בכלים השונים שלרשותך. מאת: ערן בן-סער.

מפגש משחק - מפגש המשחק, הפרטים הקטנים שיכולים להרוס את הכל או לעשות את הכל, עוברים למרכז הבמה. מאת: ערן בן-סער.

דמויות מנחה - חלק עיקרי מעבודתו של מנחה משחק תפקידים הוא להכין דמויות שונות בעולמו ולשחק אותן כמיטב יכולתו. מאת: ערן בן-סער וזיו קיטרו.

טכניקות להעמקת דמות בזמן משחק - כמה טכניקות משחק שניתן לנצלן על מנת לשפר ולהעמיק את הדמויות שלכם. מאת: ערן בן-סער וזיו קיטרו.

 

סדרת משחקים בחצר האחורית

משחקים בחצר האחורית - משחקי תפקידים יכולים לרוץ בקלילות או שהם יכולים לגעת בנושאים קשים יותר. מאת: זיו קיטרו.

משחקים בחצר האחורית - מצוקים - איך לעשות את זה נכון ולמה בכלל לגעת בנושאים כאלו. מאת: זיו קיטרו.

משחקים בחצר האחורית - הכנה לטיפוס - מחקר הוא עיסוקם של מי שמתככנים להריץ משחק עמוק באמת. מאת: זיו קיטרו.

משחקים בחצר האחורית - טיפוס תלול - החלק הרביעי של סדרת משחקים בחצר האחורית דן בבניית דמויות שיתאימו לאוורית המשחק הרציני יותר והקשה יותר. מאת: זיו קיטרו ואבי סבג.

משחקים בחצר האחורית - אמצע הדרך - התאמה ויצירה של עלילה שתתאים לסוג המשחקים הקשים שזיו דן בהם. מאת: זיו קיטרו.

משחקים בחצר האחורית - סופות בוגדניות - חלק ההכנה וההכרות שלנו עם הדמויות שנשחק במשחקים קשים מאחורינו. עכשיו למנה יש עבודה קשה באמת - לבנות ולהכין את הצד הרע והפוגע, את אלו שגוררים את הדמויות שלכם אל החצר האחורית. מאת: זיו קיטרו.

משחקים בחצר האחורית - לכבוש את הפסגה ולהגיע עד לקצה... - החלק שביעי והאחרון בסדרת משחקים בחצר האחורית מהווה סיכום וחזרה לשורשים - למה בעצם התחלנו בטיפוס הזה. מאת: זיו קיטרו.

 

סדרת בריאת עולם

בריאת עולם - שליטי הבובות - אבי דן בדרך שלו לבנות עולם למשחק תפקידים - הוא מתחיל מלמעלה, בכוחות העיקריים. מאת: אבי סבג.

בריאת העולם - גזעים, עמים ומדינות - יצירת האנשים, העמים והאומות המאכלסים את העולם. מאת: אבי סבג.

בריאת עולם - יום הדין - כל מערכה מסתכמת, כל עולם מגיע לקצו. מנחה טוב מתכנן את הסוף בהתחלה. מאת: אבי סבג.

בריאת העולם - אדמת קודש - החלק האחרון בסדרת בניית העולמות של אבי סוגר את הקצוות ולוקח את כל מה שבנינו עד עכשיו בתיאוריה ומקשר לעולם חי, מציאותי ונושם. מאת: אבי סבג.

 

סדרת איך להחיות אימפריה

איך להחיות אימפריה? שובו של קיסר - לשחק נאמנה בסוגה ההיסטורית זה מעבר ללדעת בכלליות מי שלט איפה ומתי, הרבה מעבר. מאת: אמיר איתן.

איך להחיות אימפריה - יום בחיי העיר רומא (חלק א') - על מנת לחוש עיר במציאות הדמיונית כאמיתית יש להכין את כל רמות המציאות, כולל סגנונות לבוש, שיער ומנהגי היום יום השונים בעיר שלך. מאת: אמיר איתן.

איך להחיות אימפריה - יום בחיי העיר רומא (חלק ב') - החלק השני של סקירת החיים בעיר רומא, בירת הקיסרות הרומית. מאת: אמיר איתן.

איך להחיות אימפריה - אריזה משפחתית - בהמשך לסדרת החיים באימפריה הרומית אמיר דן במבנה המשפחה הרומית ובטכס הנישואים שהיה מקובל אז. מאת: אמיר איתן.

להחיות אימפריה מילות סיכום - סיכום של סדרת מאמרי להחיות עולם. קצר, אבל הכרחי. מאת: אמיר איתן.

 

סדרת מסע בזמן

מסע בזמן במשחקי תפקידים, חלק ראשון הבסיס לכל - משחקי תפקידים של מסע בזמן תמיד הסעירו את דמיוני, סקרנותי הובילה אותי לכתיבת סדרה של מאמרים לכל המעוניין לנסות לטמון ידו במשחק התפקידים שעלול להיות המורכב ביותר שניתן להעלות על הדעת. מאת: ערן בן-סער.

מסע בזמן במשחקי תפקידים, חלק שני – היינו כאן קודם (או על זיכרון, פרדוכסים ובעיות של זמן) - בהמשך הכנותינו לקראת מערכה משחקית של מסע בזמן יש לתת תשומת לב מקדימה לעוד שני גורמי מפתח – בעיות הזיכרון של הדמויות ופתרון פרדוכסים. מאת: ערן בן-סער.

מסע בזמן במשחקי תפקידים, חלק שלישי – הצד האפל של הקוואנט - אם אתם מתכננים מערכת מסע בזמן ישנן  כמה תופעות ייחודיות מאד לסגנון הזה. חשבת פעם על להכיר מישהו חדש ולגלות שהוא מכיר אותך כבר שנים?. מאת: ערן בן-סער.

מסע בזמן במשחקי תפקידים, חלק רביעי – השומר עצמי אנוכי? - החלק הרביעי של סדרת המסע בזמן ממשיך לדון על אירועים מוזרים ואפשרויות מוזרות לא פחות הצצות כתוצאה מהיכולת לנוע בזמן. תיזהרו לא לקרוא את זה יחד עם עצמכם. מאת: ערן בן-סער.

מסע בזמן במשחקי תפקידים, חלק חמישי – יורדי הזמן - לאחר שדשנו ודשדשנו בנבכי המוזרויות של מסע בזמן, הגיע הזמן לתת מבט חודר בנוסעי הזמן השונים, מטרותיהם והארגונים התומכים בהם. מאת: ערן בן-סער.

 

סדרת המיתוס

הטאוור של לונדון 900 שנים של מסורת, מלוכה וזוועות - מי שמכיר את ההיסטוריה של הטוואר יודע עד כמה היא מדהימה, מי שלא מכיר יוכל, לכל הפחות, לטעום ממנה ולקוות לביקור ממשי בעתיד. מאת: זיו קיטרו.

מיתוס: צ'ופהקברה "מוצץ עזים", לא מצחיק כמו שזה נשמע - מאמר מיתוס נוסף של זיו, על מיתוס מאמריקה הלטינית, שכנראה לא מוכר לרבים מאיתנו. מאת: זיו קיטרו.

מיתוס אטלנטיס חלק א' - בסדרת המיתוס הפעם זיו מתמקד במיתוס של יבשת אטלנטיס האבודה, ברמזים על האפשרות כי המיתוס כלל אינו מיתוס ובמיקומים אפשריים ליבשת האגדית. מאת: זיו קיטרו.

מיתוס אטלנטיס – חלק ב' - החלק השני, המיוחל, של מאמר אטלנטיס ממשיך לדון באחד המיתוסים היותר פופולאריים שבנמצא. מאת: זיו קיטרו.

מיתוס אטלנטיס – חלק ג' - החלק השלישי, הנחשק, המשווק והמתודלק של סדרת אטלנטיס של זיו. לא לדחוף, יש מספיק ביטים לכוווווולם. מאת: זיו קיטרו.

 

פילוסופיה

ההצגה הכי טובה בעיר - אבי מציג את הפילוסופיה שלו עד כמה שזה נוגע למשחקי תפקידים. מאת: אבי סבג.

כלים ספרותיים לשליט המשחק - מהם האלמנטים המבדילים בין ספר מצוי ליצירת מופת, וכיצד ניתן לגייס אותם למשחק שלך. מאת: עידו תמיר ושרית גבע.

צא מהמסגרת - מתאים להתנסויות חד פעמיות ולשינוי סגנון מוחלט במשחק שלך. מאת: טל גוטמן.

משפחה, זוגיות, חברים ומין במשחקי תפקידים - למלות את החלל הקיומי של דמויות במשחקי תפקידים על ידי דיון בחיי החברה שלהם. מאת: זיו קיטרו.

האמת נמצאת בפרטים - אבי דן בחשיבות של הפרטים הקטנים במשחק התפקידים שלכם, בתכנון המקדים כמו בזמן המשחק עצמו. מאת: אבי סבג.

ריאליזם - מה זה? למה זה טוב? איפה אני יכול להשיג אחד? - על ריאליזם ותפקידו במשחקי תפקידים. מאת: זיו קיטרו.

מה בין שחקן לשחקן תפקידים - שחקן תיאטרון או קולנוע אינו שחקן תפקידים ושחקן תפקידים אינו שחקן תיאטרון או קולנוע. מאת: אמיר איתן.

Free Form - משחק חופשי, פרי פורם, נפוץ היום יותר מאי פעם, ולראיה מספר המשחקים האלו בטורניר המסחרי של משחקי התפקידים: טמ"י. נמרוד מסביר את עקרונות הפרי פורם ומסביר מדוע זה הפתרון האולטימטיבי של משחקי התפקידים. מאת: נמרוד נוטע.

השיטה במשחקי תפקידים - בגיליון הקודם פורסם כאן מאמר על פרי פורם ועל יתרונותיו. אבי פורס כאן את האנטי-תזה שלו, את הסיבות מדוע, לדעתו, שיטה היא הדרך הנכונה יותר. מאת: אבי סבג.

בניית הרפתקות - הדיון של יותם הוא לא על בניית העלילה (טוב כן, אבל בעקיפין) אלא בצורת הכנתה על דף ככלי עזר בזמן המשחק. מאת: יותם לביא.

בניית הקבוצה - אינטריגות פנימיות - קבוצה מאוחדת דעות ומגובשת קלה יותר לניהול, אבל קבוצה שלחלק מחבריה יש קונפליקטים עם חברים אחרים היא מעניינת יותר ומרתקת יותר. מאת: אבי סבג.

תחושת עולם הדברים הקטנים שיוצרים מערכה - על מנת להרגיש באמת שאתה משחק במציאות אחרת יש להשקיע לא רק בגורל האומות, פני האלים ועתיד החברה הסודית, יש להשקיע בפרטים הקטנים שנותנים תחושה של "משהו אמיתי". מאת: ערן בן-סער.

בניית הקבוצה ייעוד - כחלק מבנייה חכמה של קבוצה אבי דן ברעיון של הצמדת ייעוד אישי לכל דמות על מנת לקשר טוב יותר את השחקנים למערכה. מאת: אבי סבג.

אלימות במשחקי תפקידים - מדוע משחקי תפקידים רבים כל כך מתרכזים במצבים אלימים, מה זה אומר עלינו כשחקני תפקידים ועל תדמיתינו בחברה. מאת: אמיר איתן.

And D20 for all... - מהפכת 20D, זה טוב או רע ליהודים? מעט דעות אישיות על מה שקורה כיום סביב הקוביה התוקפנית. מאת: ערן בן-סער.

הדברים הקטנים גלגל הזמן - בהמשך חשיבותם של הפרטים הקטנים ליצירת תחושת עולם, אבי מדבר על לוחות שנה כפרט קטן המשמש גם ככלי עזר לביסוס מאפיינים נוספים של תרבות. מאת: אבי סבג.

טובים השניים - הקבוצה הקלאסית במשחקי תפקידים מתוארת כחבורת שחקנים עם מנחה. אבי מצג את האלטרנטיבה של הנחיה בזוגות. מאת: אבי סבג.

החיה שבאדם - זיו שולף מהארון את כל עולם החי ככלי להבנה טובה יותר של הדמות, העמקת רמת ההזדהות עמה והשלמת כל רבדיה. מאת: זיו קיטרו.

התקופה הויקטוריאנית - אמיר פותח בסדרת מאמרים על התקופה הויקטוריאנית מזווית גישה קצת אחרת. עיקרה: מה התרחש מחוץ לאנגליה בתקופה הזו? מאת: אמיר איתן.

להיות חלק מהסיפור - רעיון ליצירת קשר עמוק יותר בין הדמויות לעלילה כך שהן לא רק יחוו את העלילה אלא אף יהיו חלק ממשי ממנה. מאת: ערן בן-סער.

החיה שבאדם: טוטמים - זיו מתאר שימוש בטוטמים לדמויות כללי להעשרה ולקבלת פרספקטיבה שונה על הדמות. מאת: זיו קיטרו.

 

רגש כמניע דמות ומערכה - בני אדם מונעים על ידי רגש, אך בזמן המשחק עלול הרגש לפנות מקום להגיון קר. לא כך על פי שי המציג את היתרונות של לשחק דמויות, לבנות עלילות ואף מערכות בהתבסס על הרגש כמניע המרכזי. מאת: שי דינור.

למי דמיון יותר מפותח? - אמיר מציג זווית ראיה אישית לדעה הרווחת כי לצעירים יש דמיון עשיר מפותח יותר, ומגיע למסקנות מעניינות. מאת: אמיר איתן.

מלאכת האורג, בניית העלילה – מבנה - מלאכת אריגת הסיפור היא אומנות שלעולם לא ניתן ללמוד עליה די. אבי משמש לנו כמדריך לאומנות זו ומתחיל מהמבנה הבסיסי של העלילה. מאת: אבי סבג.

אנשים קטנים, חלומות גדולים - זיו מציג את האנטי-תזה למאמרו של אמיר אודות ילדים ודמיון מהגיליון הקודם, הוא דן באופי המיוחד של דמיונם של הילדים ובעוצמה הרבה שלו. מאת: זיו קיטרו.

נבואה ונביאים - נבואה היא כלי חזק בספרות הפנטזיה הקלאסית (אם כי לא באופן בלעדי) ועל כן יש מי שיבקשו לשלב אותה במערכה שלהם. אך מהי נבואה, כיצד לבנות אותה וכיצד היא תשפיע על השחקנים? מאת: ערן בן-סער ויובל אורנר.

על גזעים וסטריאוטיפים - בעולמנו יש גזע אחד עם המון תרבויות, בחלק מעולמו הפנטזיה יש הרבה גזעים עם תרבות אחת לכל אחד מהם. איתי נוחר בבוז לעבר הרעיון הזה (באמת) ומציע את האלטרנטיבה הברורה. מאת: איתי רוזן.

מלאכת האורג – בניית מתח בעלילה - אין עלילה ללא מתח וללא קונפליקט, בלעדיהם הסיפור יהיה אוסף של עובדות לא מעניינות. למדו כיצד לשלב את הכלי החשוב ביותר של מלאכת האורג בעלילה שלכם. מאת: אבי סבג.

מלאכת האורג – יצירת רגשות באמצעות עלילה - סיפור טוב הוא סיפור מרגש, סיפור המונע מרגשות אנושיים והיוצר רגשות אנושיים בלב קוראיו. הדבר נכון שבעתיים גם למשחק תפקידים טוב. מאת: אבי סבג.

בניית מערכה – I did it my way - לאורך כל גיליונות העיתון הזה דיברנו על יצירת עולמות, דמויות, סיפורים, רגש ומה לא. זיו לוקח הפסקה קלה – ומעביר אותנו את תהליך בניית המערכה כפי שהוא נתפס בעיניו שלו. מאת: זיו קיטרו.

אני, ההתחלה - במשך כמעט שנתיים כותבי העיתון הזה דיברו אל מנחים בשלל עצות לשיפור המשחק, המערכה והעלילה. יובל חוצה את הקו האדום, הוא פונה אל השחקנים עצמם בגובה העיניים ודן בדרכים הפתוחות לשחקן עצמו לשפר את משחק התפקידים כולו. מאת: יובל אורנר.

לא על הקסם לבדו - ז'אנר הפנטזיה הוא המוכר מכל ז'אנרי משחקי התפקידים, הוא זקוק לרענון טוב מידי פעם, וכידוע אין מרענן טוב מאבי סבג. מאת: אבי סבג.

בנית מערכה – I did it my way - זיו משוכנע שאם באותו גיליון הוא יכניס שני חלקים שלישיים של סדרת מאמרים (בניית מערכה ואטלנטיס) אתה תחשבו שהוא יודע על מה הוא מדבר. מאת: זיו קיטרו.

מנצ'קיני העולם התאחדו - כן! קראתם נכון! יש בדימונס מאמר למנצ'קינים! ויוה המנצ'יקן, כולם צריכים להודות לו. תחשבו על זה, בלי מנצ'קינים חברות משחקי התפקידים לא היו מרוויחות שקל, ואז איפה היינו? מאת: יובל אורנר.

למה אני לא אוהב להנחות - עצלנות, חוסר ידיעה, חוסר תכנון מראש, רמת קשב נמוכה ופחד במה- כל מה ששחקן טוב צריך בשביל לקרוא לעצמו "שחקן" ולרשום כתבה על למה לא להיות מנחה :) מאת: יובל אורנר.

 

מאמרים

יש לי קוביות קטנות - כתבה מרתקת על הגורם הבסיסי, ויש אומרים הבראשיתי, של משחקי תפקידים: קוביות, על סוגיהן ושיגעונותיהן. מאת: אסף ארבל.

מאסטרו, מוזיקה בבקשה... - על שילוב מוזיקה ומשחקי תפקידים על מנת ליצור אווירה טובה יותר ומשחק מרוכז יותר. מאת: זיו קיטרו.

החידה - כתבה המסבירה את המושג העתיק הזה ואת שילובו בז'אנר הפנטזיה ובמשחקי תפקידים בסגנון. מאת: אבי סבג.

שני צדדים למטבע - קונפליקטים פנימיים יכולים להיות כוח מניע מאחורי דמות טובה ועמוקה. מאת: אבי סבג.

אוצרות וכלי קסם - איך הם מגיעים לכל מקום? - במשחקי פנטזיה רבים הדמויות הן ארסנל קסום מהלך. למה זה נשמע רע? מאת: ערן בן-סער וזיו קיטרו.

וריאציות של מט - כמה אפשרויות מרעננות וחדשניות. לא מומלץ למפחדים משינוי. מאת: איתי רוזן.

הנבל - יריב ראוי - אבי תוהה על קנקנם של הנבלים הקלאסיים ביותר בספרות ובמשחקי התפקידים. מאת: אבי סבג.

חפצי קסם - אז איך כן? - כהמשך להוראות כיצד לא להשתמש בכלי קסם איתי מנסה להדגים לנו איך כן ניתן להשתמש בהם. מאת: איתי רוזן.

להיות שם - איך להשאיר רמת משחק תפקידים טובה לאורך זמן ממושך תוך סקירת הכלים של משחק תפקידים טוב. מאת: אבי סבג.

מפלצות! מי אמר שהן רק שק חבטות? - האפשרויות הגלומות בלשחק מפלצות באופן מעט חכם יותר. מאת: זיו קיטרו.

שה"מים גרועים, קווים לדמותם - כמה מנחים גרועים באמת. מאת: פלאיי גרייצר.

חבורות או לא להיות - זיו משתעשע ברעיון שיש עוד חבורות הרפתקנים בעולם מלבד שלכם. הכופר! מאת: זיו קיטרו.

חלק מחברי הטובים ביותר רוצים להרוג אותי - זיו מדבר כאן על טוויסטים בכל מיני רמות במשחק התפקידים שלכם. מאת: זיו קיטרו.

כי בתחבולות תעשה לך מלחמה - יש שתי אפשרויות לקרב במשחק תפקידים. משעמעם, והדרך של אבי. מאת: אבי סבג.

סוג אחר של פנטזיה - אם לוקחים את הפנטזיה מזווית קצת שונה אפשר למצוא דברים חדשים ומרתקים להפיק ממנה. מאת: ערן בן-סער.

כמה הערות כלליות לשיפור המשחק שלכם - אמיר מכנס פה כמה טיפים למשחק איכותי תחת מספר קטגוריות שונות. מאת: אמיר איתן.

קסם אישי - שיטות שונות להפוך את מטילי הלחשים וקסמיהם למעניינים יותר ואישיים יותר. מאת: איתי רוזן.

הצד התיאורטי של הקסם - מעט מאד משחקים נכנסים אל תוך ה-"למה" של הקסם. מאת: פלאי גרייצר.

דברים שרואים משם לא רואים מכאן? - חלק ראשון מצמד מאמרים שמשוווה את היתרונות והחסרונות של לשחק בעולמנו אנו מול עולם פנטזיה בדוי. מאת: פלאי גרייצר.

התחלות חדשות - איתי מנסה לקצר את התהליך בכמה שלבים יוצאי דופן בגישה הפוכה מזו של אבי. מאת: איתי רוזן.

מה חשוב לשחק ומה לא - סוגיה מעניינת - עד כמה לרדת לפרטים כאשר אתה משחק את דמותך? מאת: אמיר איתן.

חלומות - לא רק בהקיציץ - כולנו משחקים משחקי תפקידים במציאות דמיונית כלשהי. זיו הולך על המציאות הדמיונית ביותר שבגדר האפשר - עולם החלומות. מאת: זיו קיטרו.

תמונה אחת שווה אלף מילים, אבל רק אם אתה יכול לראות - אנו קולטים את העולם דרך חושינו, אבל מה אם חושינו היו שונים? כיצד ניתן לשחק דמות שהחושים עליהם היא מסתמכת אינם החושים עליהם אנו מסתמכים? מאת: זיו קיטרו.

להחיות את הקסם שבכישוף - מאמר מרתק על קסם טקסי המסביר את המושג לעומק ומציע אותו כאלטרנטיבה עדיפה לשיטת הקסם הסטנדארטית של רוב המשחקים. מאת: יותם לביא.

אלף מילים: זה לא מה שאתה עושה, זה מה שאתה אומר - איתי מוצא את זה מעניין שכל דורותיו של מו"ד היו מרוכזים סביב קרב אך עדיין הוא נותר החלק המשעמם בשיטה. הפתרון, לדעתו, ברור מאליו. מאת: איתי רוזן.

עולם חי ונושם - על מנת להחיות את העולם שבו אתם משחקים רצוי, ואולי אף דרוש, שיקרו דברים נוספים בו מלבד מה שעובר על הדמויות. מאת: יותם לביא.

לשחק מד"ב - בדרך הקשה - מדע בדיוני הוא ז'אנר הנקרא לא פחות, ואף יותר, מפנטזיה. אם כן מדוע יש פחות שחקני מד"ב ומשחקי מד"ב? מאת: ערן בן-סער.

דברים שרואים משם, לא רואים מכאן? חלק ב' - פלאי ממשיך את ההשוואה שלו מלפני שני גיליונות: מה עדיף, אם בכלל, עולמנו אנו או פנטזיה כרקע למשחק תפקידים. מאת: פלאי גרייצר.

לשחק מה? - איתי דן בקושי של לשחק דמות מאד יוצאת דופן ומוזרה, עם מה היא לא תסדר ועם מה כן. מאת: איתי רוזן.

מספר המזל או מספר השטן - זיו מנצל את העובדה שזהו הגיליון השלוש עשרה שלנו על מנת לפתוח סדרת מאמרים חדשה על מוטיבי האימה השונים והסממנים של סוגת האימה. מאת: זיו קיטרו.

להתגבר על ההבדלים - אחת הבעיות המרכזיות במשחקי התפקידים היא דרך ההתמודדות עם שחקן המנסה לשחק דמות כריזמטית או תבונתית יותר ממנו. מאת: ערן בן-סער.

ריאליזם - ריאליזם הוא לא מונח המתאר דרישות בקרב, אלא מונח המתאר את רמת האמינות לה אנו מצפים מהמערכה שלנו. מאת: אמיר איתן.

ארכיטקטורה וקסם - משחקי פנטזיה כמעט תמיד כוללים טירות, זה חלק מהנוף. אבל בעוד שטירות בנויות היטב על מנת להדוף כוחות צבא בעולמנו אנו, בעולם פנזטיה יש להוסיף אלמנט של קסם למשחק. מאת: איתי רוזן.

מועדים לשמחה - חגים ומסורת הם חלק מובנה מכל תרבות ותרבות, גם שלנו וגם של התרבויות שאנו יוצרים למציאות הדמיונית של משחקינו. מאת: ערן בן-סער.

לא יהיו לך אלוהים אחרים על פני - אלים ודתות הם חלק מרכזי במערכות פנטזיה רבות, איתי חוקר את האפשרויות השונות בנושא זה. מאת: איתי רוזן.

אומנות כתיבת הטיזר - טיזרים הם היום חלק חשוב מכל הרפתקת כנס, בעקבות המהפכה החשובה שילה בנושא בזכות העמותה לקידום משחקי תפקידים. אם אתה מעוניין לכתוב אחד, הרי לך מדריך נאה. מאת: יובל יבנין.

תרבות - איתי דן ביסודות של כל תרבות ובצורך להגדיר אותם על מנת ליצור תרבות שלמה מתוך מגוון רחב של תרבויות שונות. מאת: איתי רוזן.

אלמוות - בני אלמוות אינם כה נדירים בסוגים שונים של סיפורת, ומכאן במשחקי תפקידים. על הסוגים השונים של בני אלמוות, ועל כיצד לשחק אותם. מאת: יובל יבנין.

כוכב אחד, הנהגה אחת - יש תסמונת נפוצה מאד במד"ב – חייזרים מכוכב כלשהו תמיד לבושים אותו הדבר, מחזיקים באותה דעה ומנהלים, ככל הנראה, מדינה אחת והנהגה אחת. מאת: ג'ו.

טיפים למנחה - כמו רבים גם יובל קרא את אין ספור מאמרי הטיפים למנחה והחליט להעביר את הטיפים שלו, מנקודת ההשקפה שלו, על מנת להציע כלים ורעיונות לכל מי שמחפש אותם. מאת: יובל יבנין.

כלכלה ומסחר בפנטזיה - מאמר קצר אודות כסף, כלכלה ומסחר במערכת פנטזיה מתוך זוית ראיה של ג'ינג'י ששיחק יותר מדי Civ3. מאת: איתי רוזן.

טובים השניים מן הקבוצה - אביעד בוחן את האפשרויות הטמונות במשחקי אחד-על-אחד (מנחה מול שחקן), הן כתחליף למשחק רגיל והן כאמצעי מקביל לו. מאת: אביעד פארן.

לשה"ם מהתחת - מאמר חשוב במיוחד הנותן כלים להעברת משחק איכותי (בערך) גם אם אין לך שום דבר מוכן עשר דקות לפני שהשחקנים מגיעים לשחק. מאת: ערן בן-סער.

קצת ימינה, נטיות במו"ד - איתי נותן מבט שני במערכת הנטיות של מו"ד ומציג את התחליף שלו לכלי המיושן הזה. מאת: איתי רוזן.

הכה את השה"ם - בשבוע שעבר עורך עיתון זה כתב מאמר למנחים בשם "לשה"ם מהתחת". השבוע כותב ג'ו מאמר לשחקנים המסביר בדיוק כיצד לטפל במנחים שינסו לשה"ם מהתחת שלהם... מאת: ג'ו.

B-I-N-G-O and bingo was his name-O - ראשית יש לדעת כי אין שום קשר בין שם המאמר לתוכנו. שנית יש לדעת כי המאמר מדבר על הרגלי התזונה האפשריים לגזעים דמויי אנוש וההשפעה על הרגלים אלו על תרבותם האפשרית. מאת: חנן שיינפוקס.

קסם הצבא - רעיונות שימושיים למטילי לחשים למיניהם בשדה הקרב של צבאות פנטזיה. עדיפות מספרית היא כבר לא מה שהיא הייתה פעם... מאת: ג'ו.

הרפתקה א-ליניארית או איך לאלתר בסטייל - הרפתקה א-ליניארית אינה הרפתקה שהומצאה במקום, אלא הרפתקה שתוכננה מראש כך שקל יהיה לאלתר בתוך המסגרת המוכנה. מאת: יואב לופט.

אלים ומסע בזמן - בעקבות סדרת המסע בזמן של עורך העיתון, צצה לה הנקודה של שילוב אלים ומסע בזמן באותה מערכה. מאת: Golden-Star.

אמא, אני רוצה ספר - איך לשחק משחקי תפקידים על אפה ועל חמתה של אימא! תחי המהפכה, רק אל תספרו להורים על המאמר הזה. מאת: אמיר איתן.

מזומן או אשראי, אדוני? - "כבקשתך פעולה זו התבצעה ללא פתקית. תודה לך שהשתמשת בכספו-אלף." מאת: יובל אורנר וערן בן-סער.

קבוצות משחק - כתבה מעט הומוריסטית (באמת, רק קצת) על קבוצות משחק לא שגרתיות. מאת: אביעד פארן.

למה לי הומוריסטי? כי זה חורף! - למה לשחק משחק הומוריסטי? מה בכלל אפשר לעשות במשחק כזה? מאמר המספק מספר עצות ומעט עידוד. מאת: בינימין שנער.

עיניים פקוחות לרווחה – מאנגה ואנימה - מאנגה הוא סגנון הציורים המאפיין בעיקר את אומנות הקומיקס היפאני. בשנים האחרונות הסגנון הפך ליותר ויותר פופולארי וכבר רואים אותו בסרטים ואף משחקי תפקידים. המאמר מספק הכרות מעמיקה לכל מי שביקש יותר מידע על הנושא המרתק הזה. מאת: איילת אלוני.

הים השביעי – אומות - סקירה קצרה, לאוהבי משחק התפקידים "הים השביעי" על האומות השונות הקיימות המערכת המשחק. מאת: אביעד פארן.

טיפים, טיפים משמיים... - כן עוד מאמר טיפים מצוין לשחקנים ומנחים. כן, זה אומר שאנחנו חושבים שאנחנו יותר טובים ממכם. לי לפחות יש את זה בתעודה חתומה (הכרטיס שכתוב עליו שאני חבר עמותה). מאת: אמיר איתן.

קצת יותר וקצת ארוך - אמרתי לאיתי שיכתוב עלי מאמר, ומה הוא עשה? כתב מאמר על דמויות מתבגרות ומזדקנות. אי אפשר לסמוך על אף אחד היום. מאת: איתי רוזן.

טארוט – עולם המסתורין בעולם המשחקים - ככה זה מתחיל, שתדעו לכם. אחרי זה ימכרו קלפי טארוט מיוחדים לשחקני תפקידים, אח"כ זה יהיה בציורים שונים לאספנים ובסוף יצא מזה "Tarot: The Gathering". אל תגידו שלא אמרתי. מאת: זיו קיטרו.

מנגנוני משחק אלטרנטיביים: צ'אקרות - דרך אחת להשרות אווירת משחק זה להביא חרבות ולהתחפש לנינג'ות, דרך קלה יותר היא לעבור למכניקת שיטה תורמת יותר כמו שיטת הצ'קרות שזיו מציג כאן. שיטה קלה, נוחה ומאד מעניינת שתמצא חן בעיני שחקני המזרח הרחוק בינינו אך בהחלט יכולה להתאים לעוד שלל  סטניגס אחרים. מאת: זיו קיטרו.

המערב הפרוע - לפתיחת סדרת הכתבות שלהם ניצן בר ואביעד פארן מכניסים את הקוראים לאווירה ומכניסים להם קצת מערב פרוע למחזור הדם- תרגיל מוכר ביחצ"נות. סקירה מהירה של המיתוסים השונים במערב, הדמויות המוכרות והיבטים של משחק במערב הפרוע. מאת: ניצן בר ואביעד פארן.

זמן – מסביב לערן בשמונים פרטים איזוטריים - אנשי הצוות החליטו שאני לא מקבל מספיק פיסיקה בטכניון ולכן אני גאה להציג בפניכם... 10 עמודים של מסע בזמן! שי דינור בוחן אספקטים שונים של הזמן וממלא את החלל שנוצר אחרי ערן. מאת: שי דינור.

המדריך המקוצר להרכבת קבוצה - מאמר מאד מלחיץ על תהליכי סינון קפדניים שבתהליך בחירת הקבוצה שלך. גו'ני חולק איתנו את נסיונו המר עם שחקנים מסוגים שונים, מזכיר להקות שהשתיקה יפה להן, מצליח לרדת (ברמיזה) על העורך ולהישאר בחיים ומגלה את יתרונותיו של השאלון הסיני. מאת: יהונתן זילבר.

גיל, ניסיון ומה שביניהם - אביעד רוזנבאום פותח מחדש את הדיון הציבורי בעניין הגבלות הגיל בכנסים ובכלל ומספר בקצרה את ההשקפה שלו על הנושא. את התוצאות של השיח הציבורי הנפתח מחדש אפשר לראות כבר היום אבל יש כאלה שחושבים שעדיין לא מספיק. מאת: אביעד רוזנבוים.

לא בא לי לשחק - אורנר לא עודכן מי העורך החדש וממשיך ללקק למנחה שלו. במאמר זה הוא מציג לנו השקפה כללית על מצב בו נמאס לשחק ורוצים סטלרס ונמנע מללכת מכות עם שחקן ממש גרוע בקבוצה. אה כן, וגם שובר פילוסופיה בת 3000 שנה שלכל תוצאה יש סיבה... דקויות... מאת: יובל אורנר.

על ביקורת בונה וביקורת הורסת - ערן יוצא מנקודת הנחה שכל אחד שיש לו מה להגיד צריך להיות מישהו שיקשיב לביקורת שלו ומספר לנו איך בכל זאת להעביר ביקורת על שחקן, מנחה או על ההרפתקה בצורה שתועיל לכל הצדדים. כמובן שאם אתה מושלם אז הכתבה היא לא בשבילך :) מאת: ערן זבולון.

מד"ב – החייזרים באים! החייזרים באים! - רובכם לא ידעתם את זה אבל ערן בן סער הוא חייזר, חלקכם אולי מכירים את עבודתו (אי.טי היא המפורסמת ביותר), חייזרים יכולים להיות ממש מעניינים!- ערן טוען ונותן כמה דוגמות ממסעותיו לפני שנחת בהוליווד. מאת: ערן בן-סער.

המערב הפרוע - במשטרת נתניה יש שלושה שוטרים. אחד שמביא את הקפה, אחד ששותה את הקפה ואחד שרושם הצהרות לחברת הביטוח. גם במערב הפרוע שומרי החוק לא היו יעילים במיוחד אבל "טאז" טוען למיתוסיות מגניבה שאופפת אותם , לכבוד ולהערצה שליוו אותם ולתגים מוכספים שהם זכו לענוד... נוסטלגיה. מאת: ניצן "טאז" בר.

מציאות חלופית – עולמות שונים על כדור הארץ - מה היה קורה אם סוריה היתה כובשת את ישראל ב73? אם רומא לא היתה נופלת או אם אמריקה לא היתה מתנתקת מאנגליה?... עזבו שטויות! מה היה קורה אם דימונס לא היו קמים?... או האימה, אני לא מסוגל אפילו לחשוב על זה... האנושות! מאת: יהונתן זילבר.

קסם - קסם הוא אחד מהאלמנטים הבסיסיים ביותר במשחקי תפקידים. משחקי תפקידים בלי קסם זה כמו טלוויזיה בלי 53 אינץ' . איתמר מבהיר כמה אספקטים בתחום מדעי זה ומרשת את הכתבה בסוגריים. מאת: איתמר ראוך.

המקצוע השני הכי עתיק בעולם והרבה פחות מכובד מהראשון - אחרי חודשיים של ציפייה הצלחנו לגרום לאבי "הקצב" סבג לתת לנו את הכתבה המיוחלת הזו. אבי מסביר איך לשלב את הריגול במשחקי הפנטזיה שלכם ואולי אפילו לעשות את זה כמו שצריך.על שני תחומים שלכאורה נראים מרוחקים ועל אבי אחד שהצליח לאחד אותם (אחרי חודשיים).

איזה מזל שאתה פה! - שיחקתם 400 שנה עם אותה קבוצה, המצב גם ככה גרוע... מה קורה אם הדמות של אחד מהשחקנים מתה?- או! שלערן אין מושג ודאי אבל הוא חולק איתנו כמה טיפים. מאת: ערן בן-סער.

הנחיה בכנסים – כמה טיפים להנחיה בסביבה עויינת - אז סיימת בית ספר תיכון בישראל ואולי אף סיירת דובדבן בצבא, שיחררת את הסוונה והיית אחד מהמחסלים במבצע "זעמו של האל"- עד שלא היית בכנסים של משחקי תפקידים לא תוכל לקרוא לעצמך "גבר" באמת. טאז נותן כמה טיפים קלילים, להישרדות, באזור אוכל מנחיו. מאת: ניצן "טאז" בר.

"...כשהדמות שלי חושבת יותר ממני" (מורטישה) - האורנר גם הוא מנסה להראות לנו את האור ולהחזיר אותנו לימים הטובים בהם היינו מגיעים לשולחן המשחק בשביל לשחק בכיף, לחשוב, לצחוק ולבלוס אוכל. על הימים שאחרי מכת "משחק תפקידים עמוק" ושרידי האדם שנשארו מהמגיפה. מאת: יובל אורנר.

מבוכים, מבוכים ועוד קצת מבוכים - כולנו , חוץ מאביעד רוזנבוים, מכירים בעובדה שמבוך זו סביבה משעממת לשחק בה. אביעד מעוניין להראות לנו את האור ומשתף אותנו בכמה טיפים להחייאת המבוך ודן בשלושת האספקטים המרכזיים של הרפתקות אלה. מאת: אביעד רוזנבוים.

איך להסביר משחקי תפקידים - קריאה לדגל שאף אחד לא ממש מבין למה שנרצה להשיג. איך לגרום למי שהיה חבר שלך להיות לא חבר שלך במספר דרכים משעשעות היסטרית. הסיכוי להסביר למישהו מה זה משחקי תפקידים ושהוא גם ימשיך להיראות לידך קטן מהסיכוי שלך להסביר לשוטר ש"זה היה ירוק". לפחות לא מקבלים 6 נקודות... מאת: ניצן "טאז" בר.

 

מאמרי האחד באפריל - מאמרים שכל קשר בניהם לבין המציאות מצוץ מהאצבע (בעברית: עבדנו עליכם)

מקבץ חדשות משחקי תפקידים, מדע בדיוני ופנטזיה - מקבץ קצר ועדכני נכון, לתחילת אפריל, של הידיעות בתחומי העניין שלנו. מאת: פלאי גרייצר.

Roleplaying - The Roleplaying Game - משחק תפקידים קנדי קטן שמביט על תחום משחקי התפקידים אחרת לגמרי ומציע לנו לשחק, לא גיבורים עשויים ללא חת ולא חוקרים מסכנים מול אימה נוראה, אלא שחקני משחקי תפקידים רגילים מהשורה.

Zombie: The Decay - ביקורת מקדימה על החלק הבא של עולם האפילה של וויט וולף (לאחר Mummy). מאת: אבי סבג.

אדוות בצללים / רוג'ר ז'ילאז'ני - הספר האבוד של אמבר - סקירה על פי קדימון בן שלושים עמודים שפורסם על ידי ג'יין לינדסקולד (חברתו לחיים של ז'ילאז'ני) על ספר נוסף של אמבר שיפורסם רק כעת, לאחר מותו של הסופר. מאת: זיו קיטרו.

 

טורים אישיים

הבחירה שלי: Rolemaster - ערן מסביר למי כדאי לשחק Rolemaster, משחק מדהים ומורכב שלא יתאים לכל חובב משחקי תפקידים. מאת: ערן בן-סער.

הבחירה שלי: AD&D - טל גוטמן מסביר מדוע, בסופו של דבר, הבחירה האישית שלו היא AD&D הישן והטוב. מאת: טל גוטמן.

הבחירה שלי: Call of Cthulhu - זיו קיטרו מסביר למה הוא אוהב אימה ולמה המשחק הנבחר שלו הוא קריאתו של קתולהו, משחק האימה המפורסם של חברת כאוסיום. מאת: זיו קיטרו.

הבחירה שלי: Hero System - אבי בוחר, בעיניים עצומות, בשיטת הגיבור להיות "השיטה שלו", שיטת המשחק האוניברסאלית שזכתה כבר בפרס על שיטת בניית הדמויות הטובה ביותר. מאת: אבי סבג.

הסופר שלי: ניל גיימן - ניל גיימן הוא אחד הסופרים האהובים על זיו קיטרו שסוקר כאן את מגוון יצירותיו.

חיית שטח: שיחות עם נוג - איך להיות ירוק ולהישאר בחיים - בהסתובבות ביער בין העולמות של העמותה לקידום משחקי תפקידים מצאנו את נוג, דמות מיומנת, מקצועית ואמינה. נוג נודב לכתוב אצלנו טור חודשי של עצות לדמויות.

דעות קדומות והארי פוטר - למר. שלום יש כמה דברים להגיד לנו בתור... נקרא לזה משקיף מבחוץ. זהותו חסויה, אגב, מתוך חשש לשלומו האישי. מאת: מר שלום.

הסופר שלי: רוברט היינלין - פינת הסופר שלי מתמקדת הפעם ברוברט היינלין, אחד מענקי המדע הבדיוני וסופר מדהים אך שנוי במחלוקת. מאת: אבי סבג.

הסופר שלי: גאי גבריאל קיי - סקרו בעיתון הקודם את הטרילוגיה הראשונה של סופר זה, פלאיי מרחיב את הדיון על הסופר האהוב עליו. מאת: פלאי גרייצר.

למה? - מר. שלום מעלה לפני השטח שאלה שחלק מאיתנו שואלים, אולי, בכנסי משחקי תפקידים. למה רוב שחקני התפקידים הם חנונים? מאת: מר שלום.

פורומים - מכה שלא כתובה בתורה - מר שלום מוצא את כל עניין הדיונים בפורומי משחקי התפקידים השונים מעט מוזר ומשעשע. מאת: מר שלום.

חיית שטח: שיחות עם נוג - איך להיות ירוק ולא להימעך מסלעים נופלים - נוג חוזר עם רבב של עצות להרפתקנים (או הרפקתאנים) המחפשים את מזלם מתחת לפני האדמה. מאת: נוג.

מה אני מחפש בשיטה - רשימת השיקולים של אמיר בבחירת שיטה יכולה להוות דוגמה להשוואה בין הגישות השונות שכל שחקן עושה לעצמו טרם ניגש לשחק. מאת: אמיר איתן.

הבלתי משוחקים - על הבעיות האישיות, ואולי אף הכלליות, שלשחק דברים ששונים עד מאד מהמהות האנושית. מאת: אמיר איתן.

שלום עצבני - כי זה רק ספורט - תשמעו, לא נעים, האיש נופש באמריקה למען השם וכל מה שהוא רצה זה להציץ באתרים בארץ ולראות מה חדש. מאת: מר. שלום.

מי אשם? - על גישות של שחקנים למשחק, על האחריות להנאה ממנו ועל בגרות, אפילו במשחקי תפקידים. מאת: אמיר איתן.

רוצה ויהיה: סיפורו של אדם, אגדה ואמת מוחלטת בקרב עמי העולם - מר שלום מסכם שנה. אולי רוטן על שנה יהיה מתאים יותר. בעצם למה שנה? מר שלום רוטן. שוב. מאת: מר שלום.

משחקי תפקידים - סוף עידן התמימות - דעתו האישית של זיו על ההבדל בין להיות שחקן תפקידים פעם לבין להיות שחקן תפקידים היום. מאת: זיו קיטרו.

לדעת לפרוש כשאתה בשיא - על סרטים טובים, ההמשכים שלהם, המקדימים שלהם והעצבים שהם גורמים למר שלום. מאת: מר. שלום.

למה משחקי אימה? - משחקי אימה הופכים יותר ויותר פופולאריים ותופסים חלק ניכר מהמשחקים היום בכנסים שונים. אמיר תוהה למה ומציע הסבר משלו. מאת: אמיר איתן.

מר שלום הולך לקולנוע: מתקפת בועות הדיבור - בסוף נמאס לו. היי, הוא רק בן אדם. מאת: מר שלום.

הכל בגלל השה"ם - סיפור משעשע על התנסותו המתמשכת של הכותב עם משחקי התפקידים. זה מבוסס על סיפור אמיתי, ואם להודות על האמת – זה מבוסס, כנראה, על הרבה סיפורים אמיתיים. מאת: דניאל רוזנברג.

Demoncon 2002 - אם לא הייתם בדימונקון, לפחות תוכלו לקרוא כמה נהדר, מגניב, מעניין ומפוצץ הוא היה ולהזיל קצת ריר על התמונות. מאת: אבי סבג.

 

ראיונות

ראיון: חברת Chaosium וחברת Steve Jackson Games - יובל החליט להתישב לכמה חברות משחקי תפקידים על הוריד ולתשאל את המנכלים העסוקים שלהם למען רווחת קוראינו. שלא תגידו שאנחנו לא הולכים לקראתכם! מאת: יובל "Etus" סרנה.

ראיון: סטיב לונג מחברת Hero Games ויוצרה של המהדורה החמישית של שיטת הגיבור - חזרו אחרי: "שיטת הגיבור (מהדורה חמישית) היא אלוהים וסטיב לונג הוא משיחה!" מאת: יובל "Etus" סרנה.

ראיון: מונטה קוק מחברת Malhavoc Press ויוצר מו"ד מהדורה שלישית - מעניין, מגניב, האיש באמת כלי – אבל למה הוא תקוע ב-20D? למה? מאת: יובל "Etus" סרנה.

 

מאמרים לכבוד גיליון השנתיים המהולל

שנתיים של דימון-טיימז: הכתבות הטובות בכל הזמנים - תפסנו את ג'וני, קשרנו אותו לרדיאטור של מורגן, והכרחנו אותו לבחור את המאמרים הכי טובים בשנתיים האחרונות. שלא יבכה לכם, אתם יודעים כמה כסף זיו דחף לו לכיס כדי שיכניס עוד מאמרים שלו? מאת: יהונתן זילבר.

סיכום שנתי – אמיר איתן. משתפך קלות.

סיכום שנתי – אבי סבג. משתפך למדי.

סיכום שנתי – זיו קיטרו. משתפך כמו סרט אחו לבנות.

סיכום שנתי – ערן בן-סער. לא משתפך בכלל! מאמר עם שיערות על החזה, סטייק בין השיניים ובירה ביד!

 

ישועה - סיפור בהמשכים

ישועה סיפור בהמשכים - זיו מנצל את הבמה האישית על מנת לספר סיפור בהמשכים. הסיפור התחיל בפורום הסיפורים שלנו, כך שייתכן ויש מי שמכיר את החלק הראשון מראש. מאת: זיו קיטרו.

ישועה סיפור בהמשכים, חלק שני - חלקו השני של הסיפור. החלק הזה כבר לא היה בפורום, אז אם מישהו המתין להמשך, הנה הוא כאן. מאת: זיו קיטרו.

ישועה - סיפור בהמשכים, חלק שלישי - החלק השלישי של סיפור האימה האורבנית של זיו. מאת: זיו קיטרו.

ישועה סיפור בהמשכים, חלק רביעי - חלק רביעי בסדרה האפלה של זיו. מאת: זיו קיטרו.

ישועה סיפור בהמשכים, חלק חמישי – מאת זיו קיטרו.

ישועה – סיפור בהמשכים, חלק שישי – מאת זיו קיטרו.

ישועה – סיפור בהמשכים, חלק שביעי – מאת זיו קיטרו.

אינדקס ראשי | פורום | עיתון|  ספריה | ארכיון | מערכת